Da Citroën i 1955 lancerede den første DS var det intet mindre end en verdenssensation. I dag, 60 år efter, er DS tilbage som selvstændigt bilmærke med 3 nye modeller: DS 3, DS 4 og DS 5 - alle skabt ud fra de historiske idealer om innovation og avantgarde og med et banebrydende design.
Den historiske DS
Den første DS blev lanceret d. 6. oktober 1955 på Parisersalonen. Det var ikke bare endnu en lancering af en bil, men en enestående begivenhed. For det var ikke bare en bil; det var en futuristisk triumf, som den italienske billedhugger Flaminio Bertoni havde designet. Den satte nye standarder for aerodynamisk design, unikke køreegenskaber og høj komfort.
Familiebil og motorsport-darling
Så det gik ikke ubemærket hen, da DS blev lanceret i 2009 med DS 3, udvidet med DS 4 i 2011 og DS 5 i 2012.
Den historiske DS var en fransk perle, der samlede folket i efterkrigstiden med et design, skabt ud fra nye idealer, der kun pegede mod en lys fremtid.
Bilen vandt ikke kun indpas hos mellemindkomstfamilierne, der værdsatte det innovative design. Den appellerede også til motorsportsfolket, og kun tre måneder efter lanceringen i Paris, deltog DS i det berømte Monte Carlo Rally i januar 1956, hvor bilen opnåede en syvendeplads og dermed en placering, som den bedste franske deltager.
Kun tre år senere, i 1959, endte DS på en samlet førsteplads i løbet, og slog sin status som racerbil helt fast.
Comeback til Gudinden
Modellen fik også kælenavnet ‘Gudinden’, da DS på fransk udtales Déesse, som er fransk for gudinde. Selv det legendariske britiske bilmagasin The Motor betegnede DS som ”et af de største fremskridt inden for bildesign i hele bilismens historie”.
Og det var meget passende, taget i betragtning, at den var langt forud for konkurrenterne- ligesom designet siden har skolet bildesignere fra dengang og til den dag i dag.
Den 1. juni 2014 blev DS etableret som et selvstændigt mærke, og i marts fik det navnet DS Automobiles og ’Spirit of Avant-Garde’ som slogan. Ambitionen er entydig: et comeback til fransk avantgardistisk bildesign med innovation og fransk luksus og elegance fra Paris.
Med de nye modeller, har DS gjort det igen: Skabt en fremragende køreoplevelse i fransk, avantgardistisk design, hvor bilisten er i centrum. Dermed lever idealerne om nytænkning og avantgarde videre her 60 år efter den første DS tog verden med storm.
Designet og Teknikken
Designoplægget til designeren, Flaminio Bertoni, lød på, at DS-modellen skulle være verdens smukkeste og endnu mere aerodynamisk end forgængeren, Traction Avant.
Det mundede ud i et gennemført design med en skulpturel form med elegant afrundet bagende, trompetformede blinklys og en buet bagrude: En total kombination, der gav baghjul til samtlige konkurrenter. DS blev med det samme en klassiker og et ikon med sit udvendige aerodynamiske design og interiør med instrumentbord i kunststofmateriale og et-eget rat.
Teknikken i DS vakte også stor opsigt. Med sin hydropneumatiske affjedring med gaskugler og den automatisk niveauregulering for konstant vognhøjde uanset last, måtte andre store bilmærker tilbage til laboratoriet og forske videre.
Affjedringen var en del af det avancerede hydrauliske system, hvor trykpumpen også leverede tryk til bremser, gearskifte, kobling og styretøj.