Bliver du også forvirret i elbilsjunglen? Vi forklarer de vigtigste begreber her

Bliver du også forvirret i elbilsjunglen? Vi forklarer de vigtigste begreber her

Ladebokse, abonnementer, offentlige standere, Type 2, CSS og Chademo. Forvirret? Vi hjælper dig her igennem de vigtigste elbilsbegreber.

Offentliggjort

Elektriske køretøjer er en helt ny verden. Væk er enkelheden fra diesel- og benzintiden, hvor en tankstation var en tankstation, og hvor VISA-kortet klarede betalingen, uanset om du befandt dig i Yemen eller i Jystrup.

Har du researchet bare en smule på elbiler, ved du, at bilverdenen ikke er helt så enkel længere. Du må granske hukommelsen for begreber som vekselstrøm og jævnstrøm fra fysiktimerne i folkeskolen, og hvad er det nu lige et CHAdeMO-stik er?

Det lyder besværligt. Men tro os: Det gør det kun, fordi det er nyt. Når først du er hjemme i fagtermerne og har ændret dine vaner en smule til den nye virkelighed, er det en dans på roser at være elbilejer.

Her forklarer vi termerne og mulighederne på markedet. Vi starter med lidt teoretisk strømviden.

AC/DC

AC og DC er ikke kun et australsk rockband med sange som ’Highway to Hell’ og ’Back in Black’. Det er også navnet på de to typer af strøm, du skal være opmærksom på, når du vil købe en elbil.

AC, også kaldet vekselstrøm, er den strøm, du får ind i bilen, når du oplader derhjemme og ved visse mindre offentlige ladestationer.

DC, også kaldet jævnstrøm, er den strøm, du får ved at oplade via de fleste offentlige ladestationer.

Elbilers batteri kan ikke lagre vekselstrøm, men gennem en on-board charger, som der findes i alle elbiler, bliver vekselstrømmen omdannet til jævnstrøm, og det er blandt andet derfor, DC-opladninger tager kortere tid. Mere indviklet er det ikke.

Nu hvor den videnskabelige teori er på plads, kan vi hoppe over til det praktiske.

Ladebokse, abonnementer og offentlige ladestandere

Hvilken ladeløsning der er bedst for dig, afhænger meget af, hvorvidt du har mulighed for at få installeret en ladeboks hjemme hos dig selv, og om hvor meget du kører i bil.

Brug fx FDM’s beregner på deres hjemmeside, og se, hvilken løsning der passer dig bedst. Det kan enten være at få installeret en ladeboks hjemme hos dig selv med eller uden serviceaftale, at tegne et abonnement hos en el-udbyder eller at nøjes med at lade udelukkende ved offentlige ladestationer.

Ladebokse med og uden serviceaftale

Du kan enten vælge at eje eller leje din ladeboks. Hvis du vil eje den, ligger opstartsomkostningerne for at få den installeret typisk mellem 10-15.000 kroner.

Du kan også vælge at leje en ladeboks og betale et fast månedligt beløb, ligesom nogle operatører også kræver et opstartsgebyr og et nedtagningsgebyr, når eller hvis boksen skal fjernes igen.

Strømmen, du lader bilen med, betales gennem dit el-selskab, som normalt leverer strøm til hjemmet. Hvis du tilkøber en serviceaftale til ladeboksen, vil det pågældende firma stå for den fremtidige servicering og vedligeholdelse af boksen, ligesom de også vil tilbyde en vis refundering af prisen, du betaler for strøm til bilen. Hvor stor, den refusion er, afhænger af operatøren.

Du kan ikke vælge en serviceaftale, hvis dit hjem kører på solceller, elvarme eller en anden afgiftsfritaget strøm. Jo mindre dit kørselsbehov er, jo mindre vil det kunne betale sig at købe en serviceaftale.

Abonnement

Hvis du derimod har et stort kørselsbehov, er abonnement vejen frem for dig. For en nogenlunde fast månedlig pris kan du oplade både ved offentlige ladestationer og derhjemme. Det firma, du tegner abonnement ved, har så en række ladestationer til rådighed, hvor du vil kunne oplade gratis.

Betaling for opladningen i hjemmet går stadig gennem din faste el-leverandør. Denne betaling vil i mere eller mindre grad blive refunderet af din operatør. Hvis du gerne vil sikre dig at få fuld refusion, skal du have samme el-leverandør som din operatør.

Hvis ikke vil tilbagebetalingssatsen blive udregnet ved at kigge på, hvad strømmen har kostet mellem klokken 23-06 den foregående måned i dit hjem.

Du kan altså risikere at betale mere for den samme strøm, hvis ikke du har samme el-udbyder som din operatør.

Offentlige standere

Hvis du har et lille kørselsbehov, bor i byen eller bare ikke gider at involvere dig mere end højst nødvendigt med el-installationer, udbydere og operatører, er ladning via offentlige standere den bedste mulighed.

Efterhånden som el-biler bliver mere og mere populære, er der også kommet flere og flere offentlige ladestationer, og du bør derfor ikke have de store problemer med at lokalisere dem.

I visse elbiler vil det installerede navigationssystem vise dig, hvor ladestationerne er, ellers kan du med fordel downloade appen ’Plugsurfing’, der viser dig, hvor du kan oplade bilen, hvor meget prisen per kilowatt er, og hvilke slags kabler der her er til rådighed (mere om det om lidt).

Enkelte ladestationer er gratis, men de fleste koster penge, og strømmen er dyrere her, end hvis du oplader bilen derhjemme ved din egen ladeboks.

Ofte skal man downloade en app, som man derigennem kobler sit betalingskort op på, og hvis du bruger flere forskellige firmaers ladestationer, skal du downloade deres respektive apps.

Nødladere

Hvis du har et nødladningskabel til din elbil, kan du i kritiske tilfælde bare oplade bilen via en stikkontakt, der af en autoriseret el-installatør er blevet godkendt til formålet. Men selv der kan der opstå problemer.

Du skal sikre dig, at strømmen ikke løber med en større styrke en seks ampere, og du skal kun oplade i højst to timer ad gangen. Som navnet antyder, er det en løsning, man sjældent bør ty til.

Type 2, CSS, CHAdeMO

Der findes tre typer kabler, som kan forbinde din elbil med en strømforsyning. Type 2, som den ene kaldes, findes i alle moderne elbiler og bruges ved AC-opladning derhjemme og ved visse offentlige ladestationer.

Det er en god idé altid at have det med i bilen, da visse ladestationer ikke har et type 2-kabel selv.

CSS-kabler har alle europæisk producerede biler, da det så småt er blevet den kontinentale standard, og tilsvarende vil alle europæiske offentlige ladestationer, hvad enten de leverer hurtig- eller lynopladning, have den forbindelse. Hvis du har en asiatisk produceret elbil, er der en chance for, at den i stedet for en CSS-indgang har en CHAdeMO-indgang.

Heller ingen grund til panik her, for mange lyn- og hurtigladestationer har kompatible kabler hertil. Hos ladestationer, der tilbyder opladning via CSS og CHAdeMo-kabler, vil kablerne altid være at finde der, så her behøver du ikke medbringe dit eget.

Hvis du vil købe en Tesla, er der slet intet at bekymre sig om, for i vanlig smart stil har Tesla lavet deres eget udbredte netværk af ladestationer, ligesom deres biler også kan oplades hos andre el-udbyderes ladestationer.

Operatører

Antallet af firmaer, der tilbyder abonnement til at oplade din elbil enten derhjemme eller på offentlige ladestandere, er i vild vækst. Her er et udpluk af ladeoperatørerne på markedet:

Clever

Ionity

E.ON

Charge

Sperto

Spiiri

TakeCharge

Drivee

Looad

Ampera

Zapp

Norlys

OK

Q8

FDM