Foto:

Fem stjerner: Denne bil kører helt silkeblødt og lydløst

BMW M5 er en klassiker blandt performancebiler, og som alle moderne biler følger den med tiden. Derfor er den netop lancerede syvende generation en plug-in hybrid, men hvordan spiller ladestik og mervægt sammen med den aura af fossil køreglæde, der altid har klæbet sig til den? Christian Grau fløj til Tyskland for at se, hvordan den nye M5 klarer sig i selskab med sine sagnomspundne forgængere.

Offentliggjort

E28, E34 OG E60. For mange mennesker en meningsløs række af tal og bogstaver, der lige så godt kunne dække over en kodet besked fra modstandsbevægelsen. For bilentusiaster med forkærlighed for BMW er betegnelserne dog synonym med BMW’s 5-serie, og har du ikke allerede deres opmærksomhed der, så sæt et M5-badge på bagsmækken, og de vil straks begynde at smile. 

E28 var den første, der tog turen omkring BMW’s motorsportsafdeling og dermed gjorde sig fortjent til et M. E34 var den første, der kom som stationcar, og E60 er med sine 10 cylindre den mest legendariske M5’er. 

De forudgående havde seks cylindre, de efterfølgende havde otte, og den helt nye syvende generation er en plug-in hybrid. Det gør E60 til noget helt særligt, men hvor stiller det F91, som den nye bil hedder på BMW’sk?

Med 727 hestekræfter fortsætter den traditionen med at være stærkere end sine forgængere, men med 2,5 ton på vægten er det også den tungeste M5 nogensinde.