Christian Grau anmelder BMW M4 Competition: ”Udviklingen blandt performancebiler er blevet et våbenkapløb”

På 35 år er BMW’s M3 gået fra at være en puristisk muskelbil til at være en højteknologisk køremaskine. Christian Grau har kørt coupéversionen, der i dag hedder M4-Competition.

Offentliggjort

Da den første af BMW M3 så dagens lys tilbage i 1986, havde den vanvittige 285 hestekræfter. I dag er sjette generation på gaden, og den har 510. Ganske vist er bilen også blevet større og tungere, men sammenligningen beskriver alligevel meget godt udviklingen for performancebiler. Det er blevet et våbenkapløb – og der er mange med i konkurrencen. Alene hos BMW har man sat et M på omtrent alle biler. Selv de store, tunge X-modeller findes i en russer-version med spændte muskler og bragende udstødninger til trods for, at deres SUV-høje tyngdepunkt gør dem uegnede til ræs. Dumt.

Hvad der til gengæld er genialt, er den oprindelige idé om at tage en nogenlunde undseelig familiebil og så fylde den med teknik fra BMW’s motorsportsafdeling for på den måde at skabe en hardcore og dog hverdagsanvendelig køremaskine. Den drøm lever stadig i M3, M5 og nu også M4, som er BMW’s navn for coupéversionen af 3-serien.