Mange interesserer sig for biler, ingen interesserer sig for dæk. Men det burde de gøre

Mange interesserer sig for biler, ingen interesserer sig for dæk. Men det burde de gøre

Kan man gå op i dæk? Kan man teste dæk og mærke en forskel? Christian Grau, der elsker biler, men synes, dæk er noget af det kedeligste, rejste med Continental til Portugal for at få et indblik i en verden af gummi og mønstre. Men selvfølgelig også for at køre Porsche 911 på Formel 1-banen i Portimao.

Offentliggjort

Spørg tre mænd og mindst én af dem vil interessere sig for biler. Spørg 100 mænd og ingen af dem vil interessere sig for dæk. Ikke desto mindre er dækkene hele forudsætningen for, at din bil har vejgreb. Bilens køreegenskaber har meget at sige, men uden de rigtige dæk går ingeniørkunsten til spilde, og så misser du din bils potentiale. Bare se et Formel 1-løb, så har du en idé om, hvor meget dækkene har at skulle sige.

Alligevel er dæk i sig selv pænt kedelige, og derfor skal de monteres på nogle lækre biler for rigtigt at fange vores interesse. Det kunne fx være en buffet af 911’ere på en portugisisk racerbane – ja tak, så er dæk lige pludselig enormt interessante. Derfor sidder jeg nu i en flyvemaskine med kurs mod Faro i Portugal for at teste Continentals nye superdæk, ja, der var et nyt fænomen lige der, SportContact 7. Efterfølgeren til det angiveligt kendte dæk SportContact 6. Indtil videre virker dækverdenen tryg og logisk, det må man give den. At der findes folk, der går op i dæk, får jeg syn for samme aften ved en reception på Formel 1-banen Autódromo Internacional do Algarve, også kendt som Portimao.

En polsk motorjournalist og tilsyneladende dæk-aficionado har iført sig en T-shirt med teksten ’ShitYear’, skrevet i Goodyear-typografi, og de to ingeniører, der har udviklet SportContact 7-dækket, kaldes frem til stående applaus med ledsagende tale. Fem år har de angiveligt brugt på at forbedre egenskaber som vejgreb, stabilitet, bremseevne og distribution af regnvand. Her gik man og troede, at dæk trods alt var rimelig lowtech. Der har siddet gummidæk på biler i mere end 100 år, dimensionerne har ændret sig, materialerne er forbedret, og mønstrene er blevet forfinet, så hvor meget mere kan der være at komme efter?

Tilsyneladende en hel del. Sammenlignet med SportContact 6 er det nye dæk forbedret med mellem tre og 17 procent på en række udvalgte parametre. Andre fabrikanter oplever formentlig samme udviklingspotentiale, så pointen er blot, at der trods 100 års udvikling stadig er noget at komme efter.

Christian Grau

Er journalist, foredragsholder og forfatter til bogen ’Mænd og biler’. Også kendt som vært og livsstilsekspert på TV 2. Motorredaktør på Euroman.

Continental kalder SportContact 7 for verdens hurtigste dæk, og under en speed-festival kørte dækket 384 km/t, da det var monteret på en tunet Lamborghini. Mindre kan også gøre det, og som Portimao snor sig i forårssolen med bakker og sving, bliver det først og fremmest balancen og grebet, der kan mærkes. Først i form af en speedlab med en racerkører i en BMW M4 Clubsport, derpå ved at køre tre omgang i en Porsche 992 Carrera 4S iført SportContact 7. Nu er det i forvejen en ultratryg og kapabel sportsvogn at køre stærkt i. Masser af kontrol, masser af greb fra firehjulstrækket og masser af elektronik til at gribe ind, hvis du alligevel bevæger dig ud over kanten. Er det bilen eller dækket, der er genialt?

Det er ikke til at sige, men det er formentlig begge dele, og havde bilen sejlet rundt, ville jeg uden tvivl bebrejde dækket. Straks mere mærkbar bliver dækteknologien, da vi efterfølgende skal køre en Hyundai i30 N med 289 hk med først SportContact 6 og derpå 7’eren monteret. Dækket griber bedre og retter hurtigere op, hvis man laver et lille træk til en af siderne og derpå slipper rattet.

Endnu mere håndgribeligt stopper bilen et par meter før sin forgænger, da vi efterfølgende skal bremseteste en Golf GTI Clubsport i vådt føre. Først hugger vi bremsen i ved 85 km/t i en Golf med SportContact 6 og derpå med det nye dæk. Bremselængderne måles, men man kan se og mærke forskellen med det blotte øje. Otte procent bedre siger Continentals test. Samt tre procents forbedring i tørt føre, 10 procent mere greb på bane og 17 procent bedre holdbarhed.

Ville man skifte et par velfungerende dæk ud for at få de nye marginaler med? Ikke jeg, men ikke desto mindre udstiller øvelserne det paradoksale i at gå op i biler uden at gå op i dæk. Samt det bekvemmelige i derfor at bilde sig selv ind, at dæk som sådan er lavteknologi med en mønster- og materialekode, industrien må have knækket for længe siden.

Dækket gør en forskel, og du kan mærke den. Gode dæk – fra alverdens producenter – får det bedste frem i din bil. De gør den mere sjov og mere sikker. Det er stadig kedeligt stof, men det er tankevækkende at opleve forskellen. At der findes folk, som vier fem år af deres arbejdsliv på at justere slidmønstre og materialer for at forbedre et dæk.

Det skal der åbenbart til, og det er angiveligt hver en time værd, men det er også nørdet på et plan, der får én til at ryste smilende på hovedet indvendigt, mens man udadtil nikker, som om man forstår alt, hvad den tyske ingeniør siger. Det er vildt, at der findes mennesker, der føler så stærkt for dæk, at de vil iføre sig en T-shirt, med hvad der må være verdens mest indforståede hån. Der er jeg ikke endnu, men det bliver nok lidt dyrere at skifte dæk næste gang.