Christian Grau tester den nye Jaguar F-Pace
Trods smukt design og fine køreegenskaber fik Jaguar F-Pace aldrig en stor bid af SUV-klassen. Nu er den tilbage med et omfattende facelift, som blandt andet byder på en attraktiv plug-in hybrid-version. Christian Grau ser, om det rækker til at tage bilen ud af outsiderrollen.
Gå ned ad enhver velbeslået villavej, og du vil se Q5’ere, XC60’ere og X3’ere i indkørslerne. Hvor blev Jaguar F-Pace af i den kontekst? Den holder hos de få, der gerne vil skille sig ud og ikke gad at spendere en formue på en Maserati Levante eller en Porsche Macan. Synd, for F-Pace har alle dage været blandt klassens smukkeste og mest sporty biler.
Måske var det den første generations mindre vellykkede kabine, eller måske var det Jaguars blakkede omdømme fra tidligere, der satte grænsen trods en skarp prissætning tilbage i 2016, da bilen blev præsenteret. Nu er der under alle omstændigheder en ny version på gaden, og den fortjener bestemt en chance mere. Betragtet udefra er F-Pace stadig flot og nutidig at se på.
Køleren er vokset, og forlygterne er blevet lidt strammere, men ellers ligner Jaguar’en sig selv. Indvendigt har den derimod fået den store overhaling. For der er finishen kraftigt forbedret. Lædersæderne er mere lækre og står godt til de askegråsorte træpaneler. Designet er rent, og knapperne er bedre med undtagelse af den nærmest tarvelige knap til at indstille rattet med. Godt den sidder på ratstammen og ikke er et udtryk for den generelle standard, som tværtimod endelig er en Jaguar værdig.
Så er der instrumenteringen med en ny, stor touchscreen med en velfungerende brugerflade til. Alle funktioner er nemme at finde i menuen, og den trådløse Apple CarPlay-opkobling kører problemfrit, selvom man står ind og ud af bilen, hvilket er en udfordring for flere af konkurrenterne.