Christian Grau tester Tesla Model Y: "Der er en befriende renhed i designet"
Ingen ny Tesla uden hype. Sådan er det også med den kompakte SUV Model Y, der ikke bare er en Model 3 på stylter, men mærkbart større og mere praktisk. Med en startpris på 500.000 kroner er spørgsmålet, om nyheden kan leve op til de efterhånden mange konkurrenter? Christian Grau har svaret.
Tesla er ikke bare en bil, det er en trosretning. Det er lidt som med Apple, eller faktisk er det lidt vildere. Enten er du med i sekten, eller også står du udenfor med en undrende grimasse. Enhver ny Tesla bliver modtaget som Kristi genopstandelse. Har du set den nye Roadster, har du set Cybertruck? Nej, det er der faktisk ikke rigtig nogen, der har. I hvert fald ikke en produktionsmodel, men konceptet har gået sin sejrsgang over stratosfæren.
Tesla er dygtige. De stjæler showet. De fik al opmærksomheden for den selvkørende teknologi til trods for, at flere andre producenter var lige så langt fremme som Model S. Journalister på nyhedsredaktioner læser ikke pressemeddelelser fra Mercedes, men alle vil høre nyt fra Tesla, og på den måde når deres nyheder vidt omkring.
Er det dårligt nyt, sender Elon Musk en bil i kredsløb om Jorden, og så glemmer alle regnskabet eller arbejdsforholdene, eller hvor skoen nu trykker.
Annonse
Det minimalistiske layout formidler en stemning, der er en stor del af hemmeligheden bag Teslas succes.
Det paradoksale er, at mens aktiekurserne nærmer sig værdien af resten af bilindustrien tilsammen, er Teslas biler blevet mindre og mindre unikke. Da Model S ramte markedet, var der ikke andre elbiler, du gad at eje. Nu er der adskillige, og flere af dem er endda bedre bygget end Tesla.
Samtidig er Tesla-modellerne blevet mindre og mindre pæne. Den første Roadster var rå. Model S var flot. Model X ligner derimod en strandet hval. Model 3 har sine heldige vinkler, men ikke alt er heldigt. Model Y ligner en gravid Model 3.
Belejligt nok har Tesla altid haft den virkning på mig, at jeg overgiver mig lidt og glemmer indvendingerne, når først jeg sidder bag rattet. De har en anden tilgang til biler, og hvis Tesla er en trosretning, så er det lige så meget en stemning.
Folk med OCD vil trives i den minimalistiske kabine, for der er en befriende renhed i designet. Ikke det sædvanlige bøvl med at integrere skærm, ventilation og alverdens knapper.
Alle funktioner styres fra den store skærm i midten, og brugerfladen er så intuitiv, at man sjældent behøver at bladre eller trykke mere end én gang. Det, du skal bruge, springer nærmest i øjnene på dig i menuen. Har du alligevel problemer, kan du stemmestyre en lang række funktioner.
Især bagsædepassagererne vil nyde godt af Model Y’s ekstra længde, bredde og højde.
Pladsen er bedre end i Model 3. Y er syv centimeter længere, seks centimeter bredere og 18 centimeter højere. Det giver væsentlig mere plads på bagsædet og i det hele taget.
Annonse
Tesla kalder bilen for en SUV, og den har da også firehjulstræk og mere frihøjde end Model 3, men en klassisk SUV med stejl front og terrængående udstråling er det ikke. Man sidder heller ikke udpræget højt i den, så det er nok mest inden for menigheden, at den betragtes som en SUV. Lidt ligesom man også skal være medlem for at synes, at modelprogrammet som sådan er sexet. Der er jeg ikke helt endnu, men Model Y er vitterligt en meget smartere bil end Model 3, som i forvejen er en god elbil.
Tag bare den store bagklap. Du skal være jordemoder for at få en kasse øl ud af sedanen Model 3. I hatchbacken Model Y går det let, og lægger du bagsæderne ned, har du over 2.100 liter at brede dine pakkenelliker ud over.
Samtlige funktioner styres fra den store skærm foran, og en række funktioner kan endda udføres med din stemme.
Højden til trods har Model Y et lavt tyngdepunkt, og karrosseriet er stift som granit, hvilket gavner køreegenskaberne. Testbilen er en Long Range med 507 kilometers rækkevidde, og alligevel
accelererer den på fem sekunder.
Styretøjet kunne godt bruge endnu mere respons, men der er både hurtighed og kontakt, så den del er også i orden. Krængning er der intet af, og vejgrebet garanterer firehjulstrækket og undervognen for. Sidstnævnte er afstemt mellem sport og komfort, og præcis sådan kører bilen. Godt til det meste uden at være bedst til noget.
Et sidste stort plus er ladekapaciteten på 250 kW, hvis du rammer ladekurven rigtigt og finder en hurtig-lader. På en heldig dag kan du lade 270 kilometer på 15 minutter, og det må siges at være godkendt.
Annonse
På minussiden tæller finishen og kvalitetsfølelsen. Man sidder ligesom på sæderne og ikke i dem. Åbner man handskerummet, lyder det, som når man tager papirskuffen ud af en printer. Banker du med knoerne på de plastagtige træpaneler, svarer bilen med en forkølet klanklyd.
Kabinen er helt ren i sit design.
Tyskerne har bygget biler i længere tid end Tesla – lad mig sige det sådan. Nu bygger de også elbiler, og vil du have kvalitetsfornemmelse, bliver du gladere for en e-Tron, en iX3, en XC40 Recharge og sågar en Hyundai Ioniq 5.
Tesla har ikke længere et forspring, men de har stadig deres egen stærke tilgang til markedet.
Fakta
Motor: Elektrisk med 78 kWh batteri / Hestekræfter: 212 på forakslen og 295 på bagakslen / Tophastighed: 217 km/t / Acceleration: 5,0 sek. fra 0-100 km/t / Rækkevidde (WLTP): 507 km / Ladekapacitet: 250 kW / Pris: Cirka 499.412 kr. / Karakter: 4/6
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.