Den eneste hage ved Mercedes’ elektriske limousine er designet

Den eneste hage ved Mercedes’ elektriske limousine er designet

Med EQS SUV har Mercedes skabt en mere anvendelig og traditionelt designet version af topmodellen EQS. Christian Grau vurderer, om den kan leve op til den imponerende limousine.

Offentliggjort

Højt oppe på listen over verdens bedste elbiler finder du Mercedes EQS. En bil, der med sit rekord-aerodynamiske design sætter nye standarder for effektivitet i en elbil. Op til 780 kilometer kan den optimalt nå på en opladning, og kører du nedad, vil du opleve, at den genererer så meget energi, at den ingen strøm tager fra batteriet, til trods for at bilen er spækket med udstyr.

Den eneste hage ved Mercedes’ elektriske limousine er designet, der deler vandene med sine glatte linjer og buede silhuet. Er den eksklusiv og Mercedesk nok, eller ligner den en sydeuropæisk hatchback?

Under alle omstændigheder udfordrer den betragteren – især hvis betragteren er en ærkekonservativ direktionsvognskunde – og selv en ivrig motorjournalist skal måske lige gentænke sin forestilling om, hvordan motoriseret magtudfoldelse skal tage sig ud.

Så er det godt, at Mercedes nu er klar med SUV-udgaven af EQS. En stadig strømlinet, men langt mere traditionel topmodel fra Stuttgart. Alene den øgede frihøjde og den klassiske firehjulstrækkerstil gør den langt mere konventionel at se på. Køleren er stadig stor og glat, men den er også høj, hvilket bidrager til at give bilen en mere markant karakter.