Den eneste hage ved Mercedes’ elektriske limousine er designet
Med EQS SUV har Mercedes skabt en mere anvendelig og traditionelt designet version af topmodellen EQS. Christian Grau vurderer, om den kan leve op til den imponerende limousine.
Højt oppe på listen over verdens bedste elbiler finder du Mercedes EQS. En bil, der med sit rekord-aerodynamiske design sætter nye standarder for effektivitet i en elbil. Op til 780 kilometer kan den optimalt nå på en opladning, og kører du nedad, vil du opleve, at den genererer så meget energi, at den ingen strøm tager fra batteriet, til trods for at bilen er spækket med udstyr.
Den eneste hage ved Mercedes’ elektriske limousine er designet, der deler vandene med sine glatte linjer og buede silhuet. Er den eksklusiv og Mercedesk nok, eller ligner den en sydeuropæisk hatchback?
Under alle omstændigheder udfordrer den betragteren – især hvis betragteren er en ærkekonservativ direktionsvognskunde – og selv en ivrig motorjournalist skal måske lige gentænke sin forestilling om, hvordan motoriseret magtudfoldelse skal tage sig ud.
Annonse
Så er det godt, at Mercedes nu er klar med SUV-udgaven af EQS. En stadig strømlinet, men langt mere traditionel topmodel fra Stuttgart. Alene den øgede frihøjde og den klassiske firehjulstrækkerstil gør den langt mere konventionel at se på. Køleren er stadig stor og glat, men den er også høj, hvilket bidrager til at give bilen en mere markant karakter.
Et svaj i hoftelinjen og de enorme hjul får den til at se hurtig ud, mens den afrundede front med de sammenlagte baglygter gør designet harmonisk og elegant. Samtidig er den bevidst udformet, så den ser lidt venligere ud end klassens mest macho biler. Og det passer godt til en moderne SUV på strøm.
Indvendigt har man hentet hele instrumenteringen og alle detaljerne fra EQS. Inklusive den enorme hyperscreen, der dækker instrumentbrættet i hele bilens bredde. Det samme med de ultramagelige sæder, der naturligvis har den lille pude ved nakkestøtten, som er blevet en signatur i S-klassen.
Sammen med de smukke ventilationsdyser og det ambiente lys er det en overdådig og smagfuld kabine. Tilføj massage i sæderne og lidt diskret, maskulin parfumering af luftkonditioneringen, så har du et flyvende herreværelse i særklasse.
På bagsæderne mangler der heller ikke noget. I stedet for den traditionelle bænk med tre pladser har man prioriteret to magelige pladser med dybe, indstillelige sæder med eget klimaanlæg og egen skærm til infotainment.
Det store armlæn i midten gemmer på en tablet, hvorfra det hele kan styres, og så sidder man generelt bare et nøk bedre end i sedanen. Det skyldes ikke mindst loftshøjden, der her giver plads til selv de helt lange direktørtyper, som måske føler sig lidt klemt på bagsædet i sedanen.
Annonse
Skal du vælge mellem de to med henblik på at lade dig fragte af en chauffør, er vi behørigt misundelige og anbefaler SUV’en. I modsat fald trives man også storartet bag rattet, hvor ikke bare komforten, men også Mercedes’ dygtighed ud i brugerflade og betjening virkelig kommer til sin ret.
Selv om der er mange funktioner, er det nemt at finde rundt i skærmmenuerne, hvor det meste giver sig selv. Det øger sikkerheden og får bilen til at føles rigtig. En anden ting, Mercedes mestrer, er de autonome systemer.
Godt nok er radaralarmerne lidt hysteriske, hvilket er virkelig irriterende, men når først du kører på motorvejen med adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, fungerer det mere smooth end hos selv de højtprofilerede konkurrenter.
Måden, bilen retter op på, hvis du driver ud af sporet, måden, den tilpasser farten til de forankørende, og måden, den accelererer op igen, når der er plads.
Det er elegant og udramatisk. Og derfor giver det også god mening, at Mercedes netop som de første er blevet godkendt til selvkørende kørsel i stadie 3 på det amerikanske vejnet.
Tilbage står bare, hvilken EQS SUV man skal vælge. Jeg har kørt topmodellen 580 4Matic med firehjulstræk og 544 hk. Der er ikke en finger at sætte på den oplevelse, men den koster fra 1,7 millioner kroner, og du kan spare i underkanten af 350.000 kroner ved at nøjes med 360 hk i en tilsvarende 450’er.
Her får du stadig hele standardudstyrspakken med medstyrende bagaksel, firehjulstræk og hyperscreen, som er blandt bilens højdepunkter. Og ude på vejene får du først og fremmest en komfortabel bil med masser af kræfter. 0-100 km/t klares i 580’eren på 4,6 sekunder, men det er den svævende og smidige køreoplevelse, du skal tage EQS SUV for – ikke for dens evner som sportsvogn.
Annonse
Er den så bedre end sedanen? Nej, men der er mere plads i den, og den ser mere konventionel ud. Især førstnævnte er et godt argument, som giver værdi for børnefamilierne. Du finder ikke en bedre og mere luksuriøs elektrisk SUV, før Range Rover er klar som elbil.
Har du derimod hverken retriever, chauffør eller børn i basketballstjerne-størrelse, er sedanen ifølge undertegnede et modigere, mere moderne og gennemført valg.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.