Den forevigt kontroversielle Porsche Cayenne har fået et facelift

Den forevigt kontroversielle Porsche Cayenne har fået et facelift

Cayenne har aldrig været nogens yndlings-Porsche, men det er den Porsche, der sælger bedst, og i 20 år har den formået at holde sig relevant. For tiden med et facelift, der gør plug-in-versionen til lidt af en prisbasker set med danske øjne. Christian Grau har kørt den.

Offentliggjort

Porsche Cayenne har alle dage været kontroversiel. Ikke alene var det den første SUV fra Porsche. Det var også den første Porsche, som ikke enten var en sportsvogn eller en GT-vogn. Den første med fire døre, den første med plads og praktik. Den første med diesel og herhjemme den første på gule nummerplader. Ja, her ignorerer vi den ombyggede Porsche 928 og zoomer ind på 2002, hvor argumenterne for at vrænge af Cayenne nærmest stod i kø, hvis man var Porsche-puritaner.

I dag er Cayenne blevet en bærende væg i sortimentet og en institution i sig selv. 1,25 millioner solgte eksemplarer taler deres tydelige sprog, og det gør den til den bedst sælgende Porsche på verdensplan. Cayenne har angiveligt sikret Porsches eksistens, og den har udbredt mærket til nye målgrupper med børn, hund og pladskrav.

At der så står en gruppe boomere med korslagte arme og vrisser et sted i krogene, overlever man nok i Zuffenhausen, hvor Porsche hører hjemme. Kritikken kommer sjældent fra potentielle kunder, og selv om Cayenne ikke er en Porsche i klassisk forstand, så er den så Porsche, som en SUV kan blive. Hurtig, brutal og godt groomet med en lækker kabine.

Det gælder i særdeleshed også for den faceliftede udgave af tredje generation, som vi har testet i en tysk/østrigsk buffet af motor- og bjergveje. Ifølge Porsche selv er der tale om en af de mest omfattende opdateringer i Porsches historie, nye designdetaljer, nye lygter, ny kabine og mere kraft i alle motorvarianter.