De siger, de har et teknisk forspring, men i virkeligheden er det nok mere designet, der har gjort Audi til et af verdens mest eftertragtede bilmærker. Under de veldrejede former finder du i vid udstrækning den samme teknik, som gemmer sig i en Volkswagen eller et af de andre mærker i den store VW-familie. Åbner du bagagerummet i den nye elektriske topmodel RS e-tron, skal du ikke være uddannet tolder for at finde et Porsche-logo.
Ret beset skal du bare betragte de to biler ved siden af hinanden for at lure, at det stort set er de samme linjer. Der er bare den detalje, at Audien er flottere. Og at Porschen fås til en lavere pris. Den omvendte verden skulle man tro, men nej. Porschen er netop lanceret med baghjulstræk og 326 hk (plus boost) til 750.000 kroner, mens den billigste e-tron GT har 476 hk (plus boost) og koster 920.000 kroner. Vil du have en Taycan med samme kræfter som e-tron, bliver Porschen dyrere, men alligevel. Taycan er Porsches indstigningsmodel, mens e-tron GT er Audis topmodel.
Hvilken en af de to, der ser bedst ud, afhænger naturligvis af øjnene, der ser, men de her to øjne ser altså en Audi, der overstråler Porschen med sine skarpere former. Hoftelinjen over hjulene og de generelt skarpere linjer. For slet ikke at tale om forlygterne hvor Porsche har valgt en lidt spacy løsning, der vækker minder om en gammel Camaro, mens e-tron har en mere typisk Audi-signatur. Omvendt kan man agitere for, at e-trons baglygter ligner noget, der har stået med et viskestykke over og hævet hele natten.
Annonse
Indvendigt er e-tron forudsigeligt lækker uden dog at nå helt op på Porsche-niveau. Har du siddet i en nyere Audi, vil du genkende touch-skærmen med klikfunktion og andre designelementer. Det hele elegant og meget lækkert udført. Topmodellen RS har desuden sportssæder med mønster i det tykke læder, og skal du køre langt i en elbil, kan jeg ikke forestille mig at sidde bedre.
Præcis som Porsche er RS e-tron GT først og fremmest en komfortabel cruiser. De tekniske specifikationer siger 646 hk med boost og en accelerationstid på 3,3 sekund, men hurtigheden til trods er e-tron mere GT (Gran Turismo, red.) end RS (Rennsport, red.) for nu at nørde bogstaver. Det handler om vægt. RS e-tron vejer over 2,4 tons. Sportsvognen R8 vejer 1,7 – og det er også en mindre bil, men det giver dog en idé om forskellen på en GT-vogn og en sportsvogn. Til at tumle de mange kilo er RS e-tron udstyret med luftundervogn, men den bliver aldrig helt hård nok til at give den feedback, man forventer af en sportsvogn. Jeg savner også at kunne bruge motorbremsen mere aktivt og på den måde udnytte vægtforskydningerne dynamisk.
Til gengæld smider RS e-tron beredvilligt hovedparten af firehjulstrækket om på bagakslen, så den kan godt køres primitivt og bredt, hvis det er det, man vil. I givet fald kan man vælge at lade oplevelsen akkompagnere af en kunstig motorlyd sammensat af over 60 forskellige lydelementer. Som i Porsche Taycan Turbo S giver det lidt ekstra intensitet, men derudover virker det som en unødig servicefunktion for dem, der virkelig har svært ved at omstille sig til en elbil. Hvem elsker ikke brølet fra en hidsig benzinmotor, men at erstatte det med et opkog af turbinelyde og Darth Vader er ikke løsningen. Så hellere overgive sig til elbilens egen auditive æstetik.
Mest af alt indbyder RS e-tron til en afslappet og dog sporty kørestil, hvor du kan nyde godt af de ubesværede mellemaccelerationer. Så får du også det bedste ud af rækkevidden på 465 kilometer og den uovertrufne komfort. Elbiler og langfart går som udgangspunkt ikke godt i spænd, men med en ladekapacitet på 270 kW kan du lade det 93 kWh store batteri op fra 0-80 procent på 22 minutter. Hvis du ellers kan finde en ladestander, der er hurtig nok med foderspanden.
På bagsædet har ingeniørerne gjort plads til en såkaldt fodgarage, hvilket er et meget flot ord til en fordybning i gulvet, hvor batterierne ellers ligger. Ikke desto mindre er idéen god, fordi man ellers ville have siddet med knæene kunstigt højt, som man gør i flere andre elbiler. Det ændrer dog ikke på, at du allerhelst vil sidde lige bag rattet i RS e-tron GT. Kan du nøjes med 530 boostede hestekræfter, kan startprisen klemmes en halv million ned i 920.000 kroner.
Næste dilemma er spørgsmålet, om det skal være Audien eller Porschen, der lader op i din indkørsel. Med et Turbo S-badge på bagsmækken er Porschen et nøk vildere, og er det den følelse, du søger, er Taycan Turbo S det ultimative. Men ender du som undertegnede alligevel med at cruise, sparer du 400.000 kroner på en RS, og hvorfor så ikke tage en GT og spare yderligere 500.000 kroner. Ja, du kan hugge yderligere 170.000 kroner af og tage en Taycan med baghjulstræk, men så har du også den billigste Porsche på markedet. I min optik ligner e-Tron GT uden RS et stærkt kompromis mellem præstation og elegance. Hertil kommer, at det er noget nær den lækreste Audi i kataloget, hvorimod de fleste trods alt nok kan finde en Porsche, der får pulsen højere op end Taycan.
Fakta
Motor: elektrisk / Hestekræfter: 598 og 646 i boost / Moment: 830 Nm/ Tophastighed: 250 km/t
Acceleration: 3,3 sek. fra 0-100 km/t. / Rækkevidde (WLTP): 465 km / Pris: 1.420.000 kroner / Karakter++++++
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.