Denne bil kommer til at gøre en af nationens mange bilglade krejlertyper utroligt godt kørende

Denne bil kommer til at gøre en af nationens mange bilglade krejlertyper utroligt godt kørende

Historien om Lexus begyndte med lanceringen af limousinen LS i 1989. I dag ruller femte generation ud i en opdateret version, men kan den holde trit med de elektriske konkurrenter fra BMW og Mercedes? Christian Grau har kørt den.

Offentliggjort

HVIS TOYOTA ER BILEN, der har alt på nær formel prestige, så er Lexus mærket, der løser det. Det japanske luksusbrands første bil var limousinen LS, som kom på gaden helt tilbage i slut-80’erne, og siden da har Lexus udvidet modelprogrammet, så det i dag nogenlunde matcher porteføljen hos BMW, Audi og Mercedes.

LS står i øvrigt for luxury sedan, og det var netop de vestlige prestigebiler og ikke mindst Mercedes, man ønskede at udfordre med introduktionen af den mest luksuriøse japanske bil, der dengang var set på vores breddegrader.

Amerikanerne bed til pølsen med det samme, mens vi herhjemme var mere forbeholdne, selv om bilen ubestrideligt var meget lækkert sat sammen. Måske fordi indpakningen lignede en mellemting mellem alt det, den gerne ville være, og en mega-Corolla. Eller også, fordi vi med vores afgiftssystem gerne vil have et statussymbol, alle forstår, hvis vi skal hoste op med det ekstraordinære, når vi handler bil.

ALLIGEVEL HAR NETOP LS-modellen bidt sig fast, og i dag ruller den nyeste generation af bilen rundt i en opdateret version. Nu iført den karakteristiske timeglas-køler, som Lexus i mellemtiden har gjort til en signatur i deres design. Den tilfører således genkendelighed til et design, der ellers stadig vil efterlade mange medtrafikanter i tvivl om, hvilken bil de kigger på.

Lang, ond og elegant ser den ud med sin skarpe front, sin sportslige, lidt coupéagtige silhuet og bagenden, der takket være lygterne vækker associationer i retning af Audi e-tron GT. Meget vellykket og eksklusivt.

Kabinen er som i andre topmodeller fra Lexus en buffet af gode materialer og lækre detaljer. De tykt polstrede dørsider er beklædt med alcantara og syet i et mønster, der sender tankerne i retning af striberne på en sandbund. Lædersæderne er tykke og perforerede, så de både kan ventilere og varme dig, mens du kører.

Der er ligeledes massage i dem, og testbilen lader i det hele taget intet tilbage at ønske, når det gælder udstyr. Nu koster den også små 2,3 millioner kroner, så det manglede vel også bare, men den glimrer stadig med sin finish.

TIL GENGÆLD LÆRER VI aldrig at holde af instrumenthusets design, som minder om et tyrehoved med to horn. Skærmen over midterkonsollen imponerer heller ikke, hverken når det gælder udformning, kvalitet eller grafisk design. Hvorfor skal det tilsyneladende være sådan en øm tå i Toyota-koncernen?

Under kølerhjelm finder man en anden kæphest fra samme producent i form af en fuldhybrid-drivlinje, der sammenlagt giver dig 359 hestekræfter at gøre godt med. De 296 af dem fra en V6-motor på 3,5 liter.

Den lyder sprødt, når man sparker til speederpedalen, og ellers gør den ikke meget væsen af sig. I gamle dage havde LS altid V8-motorer, som klæder alle limousiner, men nu har man altså downsizet og dermed bragt CO2-udledningen ned på 185 gram.

Er ambitionen at redde verden, ville en plug-in-drivlinje have gjort mere fyldest, men køremæssigt vinder fuldhybrid-opsætningen ved at stå på skuldrene af så stor en motor. Normalt kan man opleve, at motoren gasser umotiveret op for at generere strøm til systemet, og at PWT-gearet synes at have et stort energitab, men fordi benzinmotoren har så mange kræfter, er den type gener minimeret i LS 500h, der netop hedder h for hybrid.

IKKE DESTO MINDRE råber bilen på en mere nutidig teknologi med mere elektrificering. I hvert fald her i Danmark, hvor de fleste (om ikke alle) kunder til den type biler har mulighed for at oplade bilen derhjemme.

Mercedes og BMW har for længst lanceret fuldelektriske limousiner, og hertil kommer en buket af kompetente plugin-hybrider, som desuden endnu nyder godt af en rabat på afgiften.

Det er ikke kun tidsånden, men formentligt også et meget stort værditab, du ignorerer, hvis du betaler i omegnen af to millioner kroner for denne ellers på mange måder overdådige køremaskine.

En dag om nogle år, når den er brugt og delvist afskrevet, kommer den uden tvivl til at gøre en af nationens mange bilglade krejlertyper utrolig godt kørende.

Lexus LS 500h

Motor 3,5 liter V6-benzin + elmotor

Hestekræfter 359

Tophastighed 250 km/t 

Acceleration 0-100 km/t på 5,4 sek 

Brændstofforbrug Op til 9,5 km/l

Co2-udledning 185 g/km

Pris 2.265.500 kr. (Fås fra 1.923.500 kroner)

Karakter 4/6