Grau tester elektriske Volvo’er: ”Bilerne har en undervogn så spændstig, at traditionelle Volvo-kunder vil få kørekaffen galt i halsen”

Med C40 og XC40 er Volvo omsider klar med fuldt elektriske biler. Begge med noget så u-svenskt som 408 hestekræfter og accelerationstider under fem sekunder. Christian Grau tester, om de kan hænge på i kategorien for elektriske mellemklassebiler.

Offentliggjort

Der er sket meget med Volvo, siden kinesiske Geely overtog butikken i 2010, men lige når det gælder elbiler, har svenskerne været lidt længe om at komme i stødet. Dels har deres plug-in hybrider ikke imponeret, når det gælder elektrisk rækkevidde, og dels har der slet ikke været en regulær elbil i modelprogrammet. Nu er der to. Volvo XC40 og Volvo C40. Strengt taget den samme bil blot udformet som henholdsvis SUV og coupé-SUV.

Det løfterige er, at de deler mekanik med en af øjeblikkets bedst kørende elbiler, Polestar 2. Det betyder også, at du finder noget så u-svenskt som 408 hestekæfter under kølerhjelmen samt en undervogn så spændstig, at traditionelle Volvo-kunder vil få kørekaffen galt i halsen. Omvendt er det præcis de egenskaber, vi elsker Polestar 2 for, så spørgsmålet er, om Volvo’erne kan leve op til den kinesiske søster og dermed udgøre en mulighed for at få de samme kvaliteter i en mere konservativ indpakning?