"Du føler dig som kongen af lorteland, når du ruller din 1,1 million dyre alt-i-et-løsning ind mellem ombyggede Berlingoer"

Salget af campingbiler er eksploderet det seneste år, men hvordan fungerer drømmen om frihed i praksis? Christian Grau har testet camperlivet i en af klassens mest luksuriøse ekvipager, Mercedes Marco Polo.

'Du føler dig som kongen af lorteland, når du ruller din 1,1 million dyre alt-i-et-løsning ind mellem ombyggede Berlingoer'
Offentliggjort

Glem alt om fastliggere, fællesbad og opvaskerum. Det handler ikke om camping. Det handler om at campe. Om at komme tæt på naturen og opleve den ultimative frihed ved at have alt, hvad man skal bruge, med i en bil, som man bor i. Overnat i vandkanten, i skovbrynet eller der hvor sporet ender. Da alle sommerhusene var udlejet, kastede danskerne sig sidste år over lystbåde og campingbiler som aldrig før. En populær camper som VW California blev i 2020 solgt i 306 eksemplarer mod 166 året før, og kigger man på markedet som sådan, steg det med 70 procent.

Principielt kan du udleve drømmen om at campe i alt fra en stationcar med en madras i bagagerummet til et decideret mobile home med vaskesøjle og brusebad. Personligt er jeg for magelig til førstnævnte og for ivrig efter at komme frem til at lunte afsted i et skrummel af en campingbil, marineret med klistermærker fra Harzen og Gardasøen. Den perfekte mellemvej er en camper som føromtalte California eller Mercedes’ pendant Marco Polo. Her får du personvognskomfort i et format, der stadig kan få dig omkring i byen, kombineret med en fold-ud campingløsning, der tæller to dobbeltsenge, køkken med vask, køleskab og gasblus, samt en mangfoldighed af skabe.

Forsæderne kan vendes ind mod kabinen, så man kan sidde omkring et foldebord, taget kan køres op i et telt med soveplads, og en markise kan køres ud foran skydedøren. Luksus i en færdigbygget løsning, så du ikke selv skal snedkerere dig frem til alle de smarte Georg Gearløs-løsninger. I VW California er der endda et rum til de medfølgende campingstole i bagklappen. Ren James Bond – og så bare i campinghabit – men nu er det Marco Polo, der holder i vandkanten, mens jeg forsøger at finde ro ved et bord-bænkesæt nær den plads, vi har fundet for natten. Marco Polo er campernes svar på glamping – altså den meget moderne blanding af glamour og camping, som en eller anden bureautype har valgt at give verdens mest bøvede navn. Men ideen er god nok, og du føler dig som kongen af lorteland, når du ruller din 1,1 million dyre alt-i-et-løsning ind mellem skrotmodne kassevogne og ombyggede Berlingoer med fortelt på en plads med havudsigt ved Hornbæk Plantage.

Skal man være omgivet af andre, må målet være at have den lækreste bil. Ultimativt et gammelt Folkevognsrugbrød med Westfalia-indretning – knap så stilfuldt, men tre gange så mageligt i en ny-indregistreret Mercedes med lædersæder, ambient lyspakke, klimaanlæg og infotainment med 117 højttalere og Bluetooth-opkobling. Faktisk er indretningen i både California og Marco Polo lavet af Westfalia, og det ses i ligheden mellem de forskellige løsninger.