"Du føler dig som kongen af lorteland, når du ruller din 1,1 million dyre alt-i-et-løsning ind mellem ombyggede Berlingoer"
Salget af campingbiler er eksploderet det seneste år, men hvordan fungerer drømmen om frihed i praksis? Christian Grau har testet camperlivet i en af klassens mest luksuriøse ekvipager, Mercedes Marco Polo.
Glem alt om fastliggere, fællesbad og opvaskerum. Det handler ikke om camping. Det handler om at campe. Om at komme tæt på naturen og opleve den ultimative frihed ved at have alt, hvad man skal bruge, med i en bil, som man bor i. Overnat i vandkanten, i skovbrynet eller der hvor sporet ender. Da alle sommerhusene var udlejet, kastede danskerne sig sidste år over lystbåde og campingbiler som aldrig før. En populær camper som VW California blev i 2020 solgt i 306 eksemplarer mod 166 året før, og kigger man på markedet som sådan, steg det med 70 procent.
Principielt kan du udleve drømmen om at campe i alt fra en stationcar med en madras i bagagerummet til et decideret mobile home med vaskesøjle og brusebad. Personligt er jeg for magelig til førstnævnte og for ivrig efter at komme frem til at lunte afsted i et skrummel af en campingbil, marineret med klistermærker fra Harzen og Gardasøen. Den perfekte mellemvej er en camper som føromtalte California eller Mercedes’ pendant Marco Polo. Her får du personvognskomfort i et format, der stadig kan få dig omkring i byen, kombineret med en fold-ud campingløsning, der tæller to dobbeltsenge, køkken med vask, køleskab og gasblus, samt en mangfoldighed af skabe.
Instrumenteringen kan hamle op med de fleste personbiler.
Forsæderne kan vendes ind mod kabinen, så man kan sidde omkring et foldebord, taget kan køres op i et telt med soveplads, og en markise kan køres ud foran skydedøren. Luksus i en færdigbygget løsning, så du ikke selv skal snedkerere dig frem til alle de smarte Georg Gearløs-løsninger. I VW California er der endda et rum til de medfølgende campingstole i bagklappen. Ren James Bond – og så bare i campinghabit – men nu er det Marco Polo, der holder i vandkanten, mens jeg forsøger at finde ro ved et bord-bænkesæt nær den plads, vi har fundet for natten. Marco Polo er campernes svar på glamping – altså den meget moderne blanding af glamour og camping, som en eller anden bureautype har valgt at give verdens mest bøvede navn. Men ideen er god nok, og du føler dig som kongen af lorteland, når du ruller din 1,1 million dyre alt-i-et-løsning ind mellem skrotmodne kassevogne og ombyggede Berlingoer med fortelt på en plads med havudsigt ved Hornbæk Plantage.
Annonse
Skal man være omgivet af andre, må målet være at have den lækreste bil. Ultimativt et gammelt Folkevognsrugbrød med Westfalia-indretning – knap så stilfuldt, men tre gange så mageligt i en ny-indregistreret Mercedes med lædersæder, ambient lyspakke, klimaanlæg og infotainment med 117 højttalere og Bluetooth-opkobling. Faktisk er indretningen i både California og Marco Polo lavet af Westfalia, og det ses i ligheden mellem de forskellige løsninger.
Camp i det fri
Reglerne for at campe i det fri varierer fra land til land. I Danmark betragtes ophold i en camper som en parkering og ikke som camping, så længe der ikke er sat telt op. Det betyder, at du kan overnatte på alle pladser, hvor det er tilladt at holde parkeret natten over. App’en Park4Night giver dig et godt overblik over, hvor du kan parkere din camper. Her kan du også se, hvilke faciliteter pladsen byder på, og læse anmeldelser fra tidligere gæster.
Åh, at køre Europa tyndt i et planløst ridt, hvor bedste beliggenhed afgør, hvor man slår lejr for natten. Der er bare det, at man kun har bilen og de omkringliggende omgivelser at opholde sig i. Vil man have lidt privatliv, er der kun bilen. Den er måske stor af en bil at være, men lille af en privatsfære at være. Og skal du på udflugt eller købe ind, må du bryde hele lejren op eller medbringe cykler. Uanset hvad du medbringer, så skal det flyttes rundt, når du skifter fra bil til bolig, eller gemmes lidt af vejen, så du ikke frister svage sjæle, når du er væk fra bilen. Hertil kommer alt det, du ikke ønsker at medbringe. Sand fra stranden, mudder fra marken, blade fra skoven. Tag en måtte med. Tag alt med, og held og lykke med at finde det, når du skal bruge det. Marco Polo og dens artsfæller er de biler, hvor dine ting kan blive allermest væk – og er allermest tilbøjelige til at blive det. Du skal have systemer, og du bliver formentligt fascistoid, når du har håndhævet dem i en uge, men det følger med. Alt følger med. Det er en livsstil, og til trods for, at jeg har prøvet den af i to af markedets bedste og mest bekvemmelige modeller – California og Marco Polo – er jeg ikke sikker på, at jeg ville være i stand til at udleve min drøm om at vagabondere Europa glamping-style i månedsvis.
Fire mand sidder rigtig godt i Marco Polo, der også byder på varme, når duggen lægger sig koldt over landskabet.
Til weekendture, getaways og på turné mellem venner i sommerhuse er campere som Marco Polo til gengæld indiskutabelt geniale. Jeg vil kort sagt hellere møde værten end verden i en camper, men det er så bare mit temperament. Jeg ville heller ikke magte en tur, hvor der skulle kokkereres dagligt på de to gasblus. Genialt at have muligheden, men tag hellere en grill med – og hvorfor ikke et bålfad, nu du er i gang. Derimod elsker jeg den indbyggede køleboks, som aldrig har set andet end drikkevarer på mine ture. Camper-kahytten er god til siddende hygge og søvn i de udmærkede køjer. At stå op i den og lave mad eller vaske op kræver en determineret campist.
Hvordan er den så som bil betragtet? Med et prisskilt på godt 1,1 millioner kroner for testbilen giver idéen først rigtig mening, hvis du kan bruge bilen til andet end ferier. Den fås retfærdigvis fra 610.000 kroner, og du kan få en VW California fra omtrent 450.000 kroner, men med løbende omkostninger vil de fleste nok foretrække også at benytte bilen til daglig. Det kan man absolut også uanset, hvilken en af dem, man vælger.
Hvilken camper?
Markedet for campere er i fremgang, og flere producenter kan forventes at være på vej med rejseklare modeller. Derudover findes der en række færdige camping-kits til alt fra Berlingo til Tesla Model S. Du kan også købe et tagtelt fra fx Thule, som passer til de fleste biler. Vil du have en officiel bilproducentløsning, står valget p.t. mellem Marco Polo og VW California, der begge fås i to størrelser. Snart lancerer Volkswagen desuden en Caddy California, som er en mindre campingbil på størrelse med en Berlingo.
Du vænner dig hurtigt til dimensionerne, og i testbilens tilfælde er der både parkeringssensorer, bakkamera og 360-graders overblik til hjælp. Hertil kommer en sejtrækkende firecylindret dieselmaskine med 239 hk og et træk på 500 Nm. Plus firehjulstræk og ni-trins automatgearkasse. En topfart på 214 km/t og en accelerationstid på 8,5 sekund vidner yderligere om de personbilsagtige køreegenskaber. Dieselmotoren lyder grovere end i en almindelig Mercedes, men i marchfart er komforten i top. Det er her, Marco Polo for alvor slår California, der trods alt føles mere kassevognsagtig. Med en merpris på 160.000 kroner for billigste version ville jeg til enhver tid vælge Folkevognen. Har du pengene og entusiasmen, føles Mercedes dog stregen mere lækker, og derfor nærmer vi os topkarakteren med fem små stjerner til denne ekstraudstyrsmarinerede testbil. En California er også deroppe, fordi den kompenserer for den ringere kørekomfort ved at være væsentligt billigere og på nogen områder tilbyder bedre løsninger.
Mercedes Marco Polo 300d 4-Matic Lang
Motor: 2,1 liter, R4 turbodiesel
Hestekræfter: 239
Moment: 500 Nm. v. 1.600 omdr.
Tophastighed: 214 km/t
Acceleration: 8,5 sek. fra 0-100 km/t.
Benzinøkonomi: 13,5 km/l (EU-norm).
Co2-udledning: 193 g/km.
Pris: Testbilen koster 1.161.750 kroner (Marco Polo 300d fås fra 610.000 kroner.)
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.