24 fremragende elbiler: Vi guider til de bedste på markedet

24 fremragende elbiler: Vi guider til de bedste på markedet

Hver anden solgte nye bil er allerede elektrisk, og så gider du ikke at være ham, der kører benzin eller diesel. Men hvilken elbil skal du vælge? Og er det muligt at finde en, der både giver dig et smil på læben, når du kigger på den, når du sidder i den, og når du skal planlægge turen? Christian Grau giver dig her sin nøjsomt kuraterede guide til de bedste elbiler på markedet lige nu.

Offentliggjort

DANSKERNE HAR TAGET elbilerne til sig. Omtrent hver anden nye bil på danske nummerplader kører på ren el, og samtidig skyder ladepunkterne op overalt i landet. Naturligvis godt hjulpet på vej af det økonomiske incitament, der følger med, når man får mere bil og mindre afgift for pengene. Men også, fordi udvalget vokser, og elbilerne generelt er blevet væsentligt mere velfungerende. Teknologiforskrækkelsen og rækkeviddeangsten har lagt sig, mens brugerne har lært sig at få det bedste ud af ladepauserne.

Vi siger ikke, at elbiler er det eneste rigtige, eller at du ikke kan møde en bandende elbilist, der tripper utålmodigt ved ladestanderen. Vi siger bare, at det er blandt elbilerne, at udviklingen går stærkest, og at det er dér, priskrigen raser.

Kort sagt: Der er god grund til at købe grønt, hvis du skal købe nyt. Eller at lease og dermed slippe for bekymringerne om priskrig og forældelse, der vil forøge værditabet på din nye bil.

Så hvad skal du gå efter?

Sæt kursen mod den bil, der gør dig glad og passer til dit behov. Udse dig et par favoritter og prøvekør dem. Vurdér, om de passer til din hverdag. Kører du langt, er rækkevidde og ladetid sindssygt vigtige parametre, men kører du primært korte ture, og kan du lade derhjemme, betyder det faktisk mindre. I dag vil man sige, at en ladekapacitet på over 130 kW er acceptabel og over 200 kW er hurtig. Ladekapaciteter under 100 kW er til grin, men har du en lille bil med et lille batteri, kan det måske stadig være tilstrækkeligt. Tjek også, at bilen lader på alle tre faser i en almindelig ladeboks til private hjem. Det er der nemlig en del elbiler, der ikke gør.

Endelig er det en god idé at bruge et øjeblik på at sætte dig ind i, hvilken ladeløsning der passer bedst til dit behov. Er det et fast abonnement med fri strøm? Eller en uafhængig ladeboks til hjemmet og så løskøb på farten?

Endelig er der jo lige det med bilen. Markedet har elbiler for enhver smag – efterhånden også for god smag. Så lad os da endelig deklarere en god portion smagsdommeri i denne oversigt over vores bud på bedste elbiler her og nu. Kurateret så brutalt, at mange gode elbiler vil blive forbigået. Vi har koncentreret os om de nyeste, om dem, der er på vej, og om dem, der er blevet aktuelle igen med et facelift eller en softwareopdatering. Fortvivl ikke, hvis din darling ikke fandt vej gennem nåleøjet. Det kan sagtens være en god elbil alligevel.

Små elbiler

ELBILMARKEDET HALTER stadig efter, når det gælder de helt små biler. Naturligvis, fordi batterier er tunge og pladskrævende, hvilket er ekstra problematisk i en lille bil. Løsningen er at benytte et mindre batteri, og derfor har de mindste elbiler typisk begrænset rækkevidde. Kører du langt, bør du vælge en større bil, men som bil nummer to eller for dem, der blot småpendler og ikke krydser land eller grænser i tide og utide, kan en lille elbil være fantastisk. Nem at parkere i byen, komfortabel på hullede kommunale byveje og virkelig smidig i myldretidens køtrafik.

Mini Cooper E / SE

Rækkevidden er stadig ikke prangende, til gengæld er bilen dyr. Det lyder som en dårlig anbefaling, men er man typen, der ikke langfarter rundt i kongeriget, og er man klar til at betale ekstra for noget, der er designmæssigt gennemtænkt, så er den elektriske Mini best in class. Samtidig er rækkevidden trukket op over 400 kilometer, hvis du vælger den dyre SE-version. Ellers hedder den 305 kilometer, hvilket også er tåleligt, hvis man blot pendler til og fra arbejde. Vi anbefaler at lease bilen og gå med det store batteri og 218 hestekræfter. Så får du en smart, sjov og velkørende elbil, der oser af overskud og design. De nye, nærmest rumpeformede baglygter går i klinch med design-DNA’et, men de strammer bagenden op og ser godt ud. Den nye digitale kabine emmer ligeledes af gennemførte designdetaljer, hvor ikke mindst den runde skærm lyser op. Det er ultrapoppet, men med til at give en følelse af at køre en bil, der ikke ligner alle de andre. Er det ikke netop derfor, man vælger en Mini?

Pris: Fra 273.000 kr.

Rækkevidde: 305 til 402 km.

Ladekapacitet: 95 kW.

Renault 5

Vi har retfærdigvis ikke kørt den nye Renault 5 endnu, men vi har glædet os som sindssyge, fordi den præcis ligesom Mini Cooperen hylder en legendarisk og folkelig model og samtidig er moderne. Er man bare et gram frankofil, bilentusiastisk og gråsprængt, vil man huske de ikoniske, kantede linjer og ikke mindst baglygtedesignet, hvor Renault som nogle af de første tog C-stolpen i brug. Ellers ser bilen så godt, smart og rå ud, at man sagtens kan elske den uden at kende til dens berømte forgænger. Renault laver andre gode elbiler som Megane Etech og nu også Årets Bil i Europa, Scenic, men der er mere stil og mindre kolik over den nye 5’er. Designet lægger op til, at den kører mere stramt og sporty, og ellers kommer søsterselskabet Alpine også med en version. Bilen kan bestilles allerede og leveres fra starten af det nye år.

Prisgæt: 220.000 kr.

Rækkevidde: Op til 400 km.

Ladekapacitet: 100 kW.

Volvo EX30

Ikke en opsigtsvækkende billig elbil, men en opsigtsvækkende billig og ikke mindst hurtig Volvo. De kinesiskejede svenskere plejer at være mådeholdende med heste-kræfter, men 428 hestekræfter i en lille Volvo og 0-100 km/t på 3,6 sekund: Det er helt nye toner. Ikke desto mindre synes vi, du skal pakke den del til side og vælge den mere moderate udgave med 272 hestekræfter. Den ser lige så godt ud og har lige så meget af alt det, Volvo normalt står for – design, stilsikkerhed og en skandinavisk tilgang til tingene. Prestigefuld uden at være prangende og velfungerende uden at udmærke sig med hverken plads, rækkevidde eller ladetid. Den er tilstrækkelig til det meste, og så kandiderer den til at være den smarteste af de relativt små, relativt billige elbiler.

Pris: Fra 285.000 kr.

Rækkevidde: 335 til 450 km.

Ladekapacitet: 155 kW.

Andre små, lækre elbiler

Fiat 500E

Utilstrækkelig på rækkevidde og opladning, men passer den til dit behov, er den fin. 

VW ID3

Mere neutral end stilfuld, men neutralitet har også sine øjeblikke, og efter en opdatering er ID3 godt med.

BMW i3

Udgået, men aldrig glemt. Godt bud på en helt billig, brugt elbil med stil.

Mellemklassen

DET ER I MELLEMKLASSEN, at de store slag i priskrigen står. Her er bilerne tilstrækkeligt store til at dække de fleste køberes behov, både når det gælder plads og rækkevidde. Samtidig er bilerne så tilpas ’billige’, at de endnu går fri af de fleste afgifter. Det er også her, vi finder de bedst sælgende elbiler i Danmark, men tendensen de kommende år bliver, at vi går ned i størrelse, selv om vi her og nu ikke kan få elbilerne store og høje nok. Stationcars er en anden spændende trend på elbilmarkedet – dem kommer vi helt sikkert til at se mere til i mellemklassen de kommende år, men endnu er det SUV’erne, der dominerer – også på vores liste.

Tesla Model 3

Lidt af en klassiker, men også næsten en ny bil efter opdateringen sidste år. Kend den på det nye lygtesæt, der ser et nøk bedre ud end forgængerens. Ellers ligner Model 3 sig selv i en grad, så folk med behov for at skille sig ud må vælge den fra. Under huden er Tesla ellers kommet efter alle de ting, man tidligere kunne bebrejde modellen såsom sidekomforten og samlekvaliteten. Her har man løftet bilen, der også kører lidt skarpere og bedre. Og så er der alle de ting, hvor Tesla bare er suveræne – ladetid, rækkevidde og software. Især ladekapaciteten er en stor fordel på farten, og det samme gælder bilens evne til at planlægge en længere tur og anvise ladepunkter. Tesla er i det hele taget foran, når det gælder software, hvilket også ses på dens evne til at køre selv. På negativ-siden kommer man ikke udenom, at servicen stadig halter, og at det at køre den til service minder om at vente udenfor, mens ens hund bliver aflivet. Startprisen er dog decideret giftig for så stor og velfungerende en elbil.

Pris: Fra 312.000 kr.

Rækkevidde: 513 til 629 km.

Ladekapacitet: 250 kW.

BMW i5 Touring

I den dyre ende af mellemklassen, men billig af en BMW at være. Til og med Årets Bil i Danmark som den første prestigebil siden Alfa Romeo 156 i 90’erne. Hvis det ikke har lokket familien Danmark til, så er den nu også aktuel som stationcar, og den kommer med alt det gode, der er at sige om sedanen og så bare med rigtig god plads. Samtidig er BMW måske det bilmærke, der har været bedst til at få konverteret deres sjæl og køreoplevelse til elbiler, og det betyder, at bilen kører rigtig godt med fint vægtet styretøj, en velafstemt undervogn og den ekstra snert, som nogle biler får med baghjulstræk. På toppen af det hele leverer tyskerne en brugerflade med nem opkobling og intuitive menuer.

Pris: Fra 590.000 kr.

Rækkevidde: 496 til 558 km.

Ladekapacitet: 205 kW.

Xpeng G9

Der er en hype omkring Xpeng G9, som tiltrækker rigtig mange elbilskøbere. Når vi kører den, bliver vi nærmest interviewet af folk på vores vej. Måske, fordi den ser godt ud og giver dig alt tænkeligt udstyr til en knivskarp pris. Samtidig er den nærmest enorm, og så kører den godt. Vi drømmer om lidt mere finesse i styretøjet, men det er nok de færreste, der vil gøre den anmærkning. Til gengæld vil de fleste nok opleve, at skærmbetjeningen tager for meget fokus fra vejen. Det er en streg i regningen. De første udgaver fik tæsk for deres assistentsystemer, men de børnesygdomme skulle være løst nu. Kan du leve med det væsentligt grimmere design, er lillesøsteren G6 en regulær prisbombe og et godt alternativ til landeplagen Tesla Model Y. Til gengæld hører den ikke hjemme i en oversigt over stilfulde elbiler – det gør G9, som trækker folk med langt dyrere biler ind i butikken her og nu.

Pris: Fra 500.000 kr.

Rækkevidde: 460 til 570 km.

Ladekapacitet: 260 kW.

Polestar 4

Absurd flot og meget velkørende. Så tilgiver man næsten, at skærmmenuerne tager alt for meget fokus fra vejen, og at softwaren korresponderer talentløst med iPhone. Der er endelig kommet Apple CarPlay på brugerfladen, men tilkoblingen er besværlig, og bilen er tilbøjelig til at hægte dig af igen. Man savner også at kunne låse den op og i med nøglen eller at kunne stoppe opladningen, uden at skulle sætte sig ind i bilen. Polestar 4 er ikke bare smart, den er nogle gange lidt for smart. Fx har man ofret bagruden for designets skyld og erstattet den med et kamera, der er koblet til en skærm i bakspejlet. Man må jo elske en bilproducent, der går så langt for designet, men det giver et mareridt af blinde vinkler. Når det er sagt, ligner bilen en lille Lamborghini Urus, og prisen kan man bestemt ikke klage over.

Pris: Fra 465.000 kr.

Rækkevidde: 590 til 620 km.

Ladekapacitet: 200 kW.

Andre gode mellemklasse-elbiler

Mercedes EQE

En lille EQS, men ikke lige så pæn. Tag den evt. som SUV, så er den flottere.

Peugeot e-3008

Opgraderet til ny, skarp version med forhjulstræk og et større batteri. 

VW ID Buzz

Det koster på rækkevidden at være så stor, men charmen kan ingen tage fra det genopståede folkevognsrugbrød.

Fra øverste hylde

ENGANG VAR ALLE elbiler dyre. Nu raser priskrigen i mellemklassen, hvilket gør springet op til en dyr elbil ekstra stort. Omvendt betyder det også, at en del dyre elbiler virkelig skiller sig ud, hvis man ikke vil risikere, at der står tre biler magen til på vejen. Derfor er vi gået uden om fx en populær og velfungerende elbil som Porsche Taycan.

Rolls-Royce Spectre

En Rolls-Royce på el? Spectre hedder bilen, som Rolls-Royce må have ventet på at bygge hele deres liv. Lydløs og smidig og som altid helt i en klasse for sig – med gabende langt ned til eventuelle forfølgere. Designet ligner coupéen Wraith med en lang køler, selvmordsdøre og en overdådig kabine skræddersyet efter kundens ønsker. Alt er, som det skal være med en lysende nattehimmel i loftet og nu også i dørene, og håndsyet læder i farver, ingen anden bil vil kunne bære, og et generelt raffinement i finish og detaljer. Køremæssigt spiller den elektriske drivlinje og undervognen symbiotisk sammen og fuldender indtrykket af at sidde i en boble af luksus på et flyvende tæppe. Forklaringen skal blandt andet findes i de 700 kilo lydisolering, der er lagt i bilen, som heldigvis har 585 hestekræfter at trække med. Prisen? Afgjort markedets dyreste elbil, men hvis du stiller spørgsmål ved penge, er du ikke i målgruppen.

Prisindikation: 3.840.000 kr.

Rækkevidde: cirka 500 km.

Ladekapacitet: 195 kW.

Lotus Eletre

En kalif af en elbil. Stor og tung, men stadig adræt. Designet er ved første øjekast underspillet, men man skal ikke langt ned i detaljen for at se, at Eletre er noget særligt. Det gælder fx luftindtagene foran og bagtil, som alle er svunget ind i designet, halvt skjult og halvt blottede. Om den er smuk, kan diskuteres, men den skiller sig ud i vrimlen af Taycans. Kabinen er en overflod af alkantara og på én gang rustikt raffineret designet. Plads er der masser af, og prisen er ikke gal, når den i fravær af oplagte konkurrenter på el skal måle sig mod benzinuhyrer som Lamborghini Urus, Ferrari Purosanque og Aston Martin DBX til adskillige millioner. Endelig er den rigtig fint fungerende som elbil med 530 kilometers rækkevidde og lynladning på 350 kW.

Pris: Fra 988.000 kr.

Rækkevidde: 450 til 600 km.

Ladekapacitet: 350 kW.

Andre gode elbiler fra øverste hylde

Porsche Macan

Fortjener en større omtale her – vi har bare ikke kørt den endnu.

BMW i7

Kongen af elektriske limousiner. Fantastisk køreoplevelse og meget velfungerende elbil.

Mercedes EQS SUV

Vi elsker EQS, men er den for rabiat i designet, så vælg den mere konventionelle men ligeledes fantastiske EQS SUV.

Audi etron GT RS

Forrygende velkørende. Smukkere end Taycan og netop opdateret med bedre rækkevidde og andre detaljer.

Maserati Granturismo Folgore

Som sportsvogn betragtet den bedst kørende elbil på markedet. Sindssygt intens, hurtig og medrivende. Samtidig helt velfungerende som elbil med 470 kilometers rækkevidde og lynladning på 270 kW. Det ville jo også være ærgerligt at sætte alt den vundne tid af på ladestationen, når bilen kører 320 km/t på toppen og rammer de første 100 km/t på 2,7 sekund. Måske ikke som sådan egenskaber, du kommer til at nyde godt af i det daglige, men det kan man derimod sige om styretøjets skarphed og bilens fremragende balance, som i lighed med designet giver dig en ordentlig portion herlighedsværdi hver dag. Til og med støjfrit og komfortabelt. Mange vil savne lyden fra den sædvanlige V8’er, men du får så meget andet i en Folgore, at du helt glemmer, hvordan den også kunne have lydt.

Pris: Fra 2.180.000 kr.

Rækkevidde: 450 km.

Ladekapacitet: 270 kW.

Værd at vente på

Et af dilemmaerne ved at købe en elbil er, at der hele tiden kommer en ny og måske lidt bedre model lige om hjørnet. Det stopper aldrig, men her er en stribe af de elbiler, vi glæder os mest til.

VW ID.2

Med en prisindikation på 150.000 kroner kan ID.2 faktisk gå hen og blive en rigtig folkevogn. Kommer i 2026. 

Audi A6 eTron

Du skal ikke vente længe, og det er også svært bedømt på udseendet.

Fiat Grande Panda

Den ikoniske kultbil fra 80’erne genopstår som elbil. Denne gang større, mere komfortabel og med en fin elektrisk drivline.

Volvo EX90

Lige om hjørnet og svær at overse med sit flotte design og sin underspillede klasse. En ægte topmodel fra Volvo.