Som McLaren-kører måtte Kevin Magnussen i både 2014 og 15 langt ind i vinteren, inden han fik sin fremtid på plads – og der var aldrig en Plan B at falde tilbage på. I år skulle han hen midt i november, inden det blev klart, at Renault ikke var et realistisk bud på et langsigtet samarbejde.
Men nu havde han en effektiv plan B i baglommen: Få dage efter at have afslået Renault halvhjertede forslag om en kontrakt for 2017, skrev han under på en toårig aftale med det amerikanske Haas-team.
Annonse
Det flotte arbejde med Haas-kontrakten skyldtes i høj grad et bagland, der var langt mere professionelt end tidligere. I 2014 var der sjældent nogen i Magnussens ringhjørne i grandprix-weekenderne.
I år var træner Thomas Jørgen (t.h) med til alle løb, og personlig assistent Jesper Carlsen (t.v.) forstærkede dygtigt baglandet i anden halvdel af sæsonen. Læg dertil Bestseller-ejer Anders Holch-Povlsen som en effektiv rådgiver, og det er tydeligt, at K-Mag for første gang i karrieren har den rigtige back-up.
Eau Rouge er ikke altid 'flat-out'
Kevin Magnussen fortalte under træningen til Belgien Grand Prix, at det berømte/berygtede Eau Rouge sving som regel er ’flat-out’ i en moderne F1-racer. ”I tørvejr er det kun med fyldte tanke, eller når man ligger lige bag en anden bil, man – måske – skal lette på gassen,” sagde han.
Sjette omgang viste sig at være et af disse ’måske’-momenter: Danskeren lå lige bag teamkammerat Jolyon Palmer, da han mistede herredømmet over Renault´en med over 300 km/t. Det blev årets voldsomste F1-crash, som K-Mag var heldig at slippe omtrent uskadt fra.
Man skal aldrig undervurdere sin teamkammerat
Annonse
Jolyon Palmer lignede i starten af sæsonen en overkommelig teamkammerat, og Magnussen kørte da også effektivt fra englænderen i første halvdel af sæsonen.
Danskeren var så overlegen, at Renault-ledelsen nærmest opgav Palmer, men efter sommerferien vendte englænderen stærkt tilbage. Alle – inklusiv Kevin Magnussen, danske F1-journalister og Renault-ledelsen – måtte sande, at Jolyon Palmer var en langt bedre Formel 1-kører end forventet.
At surfing er sjovt. Og samba
Renault-ingeniørerne hang i bremsen med udvikling af teamets R.S.16-model, der blev opgivet allerede midt på foråret. Til gengæld sprudlede PR-afdelingen med nye tiltag: Op til sæsonstarten i Australien blev K-Mag og teamkammerat Jolyon Palmer sendt ud på et kæmpe surfbræt – sammen med F1-raceren.
Og op til Brasiliens Grand Prix kom han på samba-skole i Sao Paolo. Racer-kollega Casper Elgaard vandt i 2009 ’Vild med dans’ – K-Mag når næppe lige så langt…
Jeg bliver måske lidt irriteret på mig selv over, at det stadig er så svært for mig at få Mette frem. Det er nok mest, når jeg er på skærmen. Jeg oplever ikke, det er så svært, når jeg er ude at møde folk.