Den helt store nyhed fra bilproducenten med base i Ingolstadt er den fuldelektriske Q8 e-tron, som allerede er ude hos forhandlerne. Der er tale om en faceliftet e-tron, som kommer i to forskellige versioner (e-tron og e-tron Sportback).
Den kraftigste version af modellen får en øget ladeeffekt på 170 kW. A3-serien udvides desuden med nye design-features, og inden udgangen af 2023 satser Audi også på at introducere Q6 e-tron, en SUV, der er udviklet i samarbejde med Porsche.
Annonse
Bilen er baseret på Premium Platform Electric-platformen.
Porsche
Midt på året lanceres 911 ST, en samlerbil med 510 hestekræfter, i et begrænset oplag, og sidst på året opdateres 911’eren med nye motorvarianter, herunder en hybridvariant med mere end 700 hk.
Inden da rammer også 718 Spyder RS 4.0 markedet, mens Cayenne-modellen, Porsches store SUV, bliver udstyret med nogle af Panamera-motorerne, herunder den 700 hk stærke plug-in-hybrid-drivlinje.
I slutningen af 2023 bliver også tredje generation af Panamera præsenteret.
Honda
Annonse
I 2023 bliver den nye Civic Type R lanceret. Sportsvognen kommer med en stor bagvinge, en to-liters 330 hk turbomotor, forhjulstræk og tre centralt placerede udstødningsrør.
I år præsenterer japanerne også den helt nye CR-V, der kan fås som plug-in-hybrid, mens de fuldender SUV-familien med ZR-V, der drives frem af mærkets karakteristiske hybrid-drivlinje uden gearkasse.
Desuden præsenteres en elektrisk version af HR-V med navnet e:Ny1, som på det visuelle plan blot adskiller sig en smule fra den oprindelige model.
Tesla
Plaid-versionerne af Model S og X lander i Europa i løbet af foråret. Begge biler har tre motorer, hvoraf to driver bagakslen, og vil nu yde op til hele 1.020 hk.
Model S Plaid har den hurtigste acceleration blandt alle i Tesla-produktionen. Den kan accelerere fra 0-100 km/t på 2,1 sekunder og fra 0-250 km/t på 9,23 sekunder.
Batteriet i Model S Plaid har en kapacitet på 100 kWh, mens Model X Plaid har 130 kWh, hvilket giver en rækkevidde på 500-600 kilometer.
Annonse
Polestar
Polestar 2 får i år selskab af to nye modeller: Den nye Polestar 3 er en 4,90 meter lang SUV, som allerede kan bestilles nu, men som tidligst vil blive leveret til efteråret.
Takket være et 111 kWh-batteri skulle en rækkevidde på over 600 kilometer for Polestar 3 være realistisk.
I oktober følger præsentationen af Polestar 4 coupé SUV, men den kommer først på gaden i 2024.
BMW
BMW-koncernen har bestemt ikke ligget på den lade side i de seneste år, og 2023 byder igen på en lang række nyheder fra tyskerne.
Den vigtigste er den nye generation af 5-serien, som samtidig lander hos forhandlerne som den helt elektriske i5 i efteråret. En plug-in-hybridversion følger derefter.
Fra maj vil den nye BMW XM også kunne købes, mens i7 M70, topversionen af BMW’s elektriske flagskib med lige over 660 hk, også rulles ud i efteråret.
I slutningen af 2023 lancerer BMW desuden en ny version af X2, den fuldelektriske iX2.
Peugeot
Franskmændenes vigtigste satsning i år er den nye 408 – en 4,70 meter lang crossover coupé, der placerer sig et sted mellem 308 og 508-modellerne.
Man kan vælge mellem to benzinmotorer: en trecylindret motor med 131 hk i basismodellen og en 1,6-liters firecylindret motor med enten 180 hk eller 225 hk i plug-in-hybridmodellen.
Peugeot præsenterer i 2023 ligeledes de fuldelektriske modeller e-308 og e-308 SW, mens 3008 og 5008 ved årets udgang også kan fås med hybridmotorer.
Fiat
I midten af 2023 vil en helt ny model fra Fiat se dagens lys, men hvordan den præcis kommer til at fremstå, ved vi endnu ikke.
Vi ved dog, at både Panda og 500X trænger til fornyelse, mens en Punto-efterfølger længe har været savnet.
I begyndelsen af året præsenterer den italienske koncern til gengæld en ny elbil: Den sporty Abarth 500e er en del af performance-divisionen under Fiat og byder på hidsig power og rally-kabine.
Dette er samtidig starten på Fiats fuldstændige transformation – fra 2024 vil italienerne kun bygge elbiler.
Jeep
Den nye Avenger, Jeeps første elektriske model, forventes at blive lanceret i foråret. SUV’en måler 4,10 meter i længden og har en 156-hestes elmotor. Energien til den forhjulstrukne model kommer fra et 54 kWh-batteri.
I slutningen af i år præsenteres også de større Jeep Recon- og Wagoneer-modeller i elektriske versioner.
Volvo
Volvo barsler med en ny elbilplatform, og den første model på platformen er EX90, en fem meter lang SUV med syv sæder og en vægt på omkring 2,8 ton. EX90 kommer med et batteri på 111 kWh og vil have en rækkevidde på knap 600 kilometer.
Produktionen begynder i efteråret, så de tidligste leveringer ankommer i 2024. Til sommer er Volvo også klar med EX30, en lille og billigere elbil.
Bilen er udviklet af moderselskabet Geely, og priserne begynder angiveligt omkring 300.000 kroner.
Ford
Amerikanerne har noget til enhver smag. For de indædte traditionalister findes der nye udgaver af Mustang og Bronco på det europæiske marked, og den syvende generation af Mustang fås nu igen som cabriolet eller coupé, med en V8-motor og manuel eller automatisk gearkasse.
Andre nye modeller omfatter den helt nye Tourneo Custom, der i første omgang kun fås med en helt elektrisk drivlinje samt den første elektriske model fra Fords europæiske afdeling – en endnu unavngiven mellemklasse-SUV med en rækkevidde på cirka 500 kilometer.
Citroën
Citroën er i sensommeren klar med en helt ny C3. Bilen er baseret på CMP2-platformen, som gør det muligt at anvende både elektriske drivlinjer og forbrændingsmotorer.
Tidligere på året bliver DS 3-serien også opdateret med et mere moderne infotainment-system, mens den elektriske DS 3 E-Tense-model får en højere effekt (160 hk) og en større batterikapacitet (54 kWh).
Desuden udbygges crossoveren ë-C4 med en coupéversion, der får navnet extension X.
VW
VW-koncernen introducerer hele fire opdaterede modeller i løbet af året. Fra maj begynder leverancerne af anden generation af Amarok, mens den nye Passat Kombi præsenteres til efteråret.
På omtrent samme tid lanceres den opdaterede Tiguan, og i november løftes sløret for en ny ID.7, en aerodynamisk og rummelig sedan baseret på MEB-platformen og drevet af elmotorer på op til 300 hk og batterier på op til 77 kWh.
Kia
Sydkoreanerne kroner deres modelprogram med en stor, elektrisk SUV i 2023. Den nye EV9 bruger den samme 800V-teknologi som EV6 og har plads til op til syv personer.
Bilen er lidt over fem meter lang og vil formentlig trække mange kunder til med sin høje kvalitet, omfattende udstyrspakke og fokus på komfort.
De første biler bliver leveret i oktober.
Skoda
Enyaq-modellen vil i april kunne fås med en stærkere motor i RS-versionen. I maj opdateres både Kamiq- og Scala-modellerne teknisk og visuelt, og i slutningen af efteråret kommer den helt nydesignede Superb.
Nyt for både Superb og Kodiaq-flagskibene hos Skoda vil være, at modellerne har forbedrede adaptive støddæmpere og opdaterede hybridmotorer. Kodiak fås nu også i en plug-in-hybridversion med en elektrisk rækkevidde på over 100 kilometer.
Desuden præsenteres den nye, elektriske SUV, Elroq, som dog først kan købes hos forhandlerne i 2024.
Toyota
Hybridpioneren er tilbage. Den femte generation af Toyota Prius kommer til salg hos forhandlerne i begyndelsen af sommeren.
Designmæssigt er sedanen betydeligt mere afdæmpet end sine forgængere, og i stedet for fuld hybridteknologi er den nye bil baseret på ekstern batteriopladning.
Allerede i foråret vil Corolla-modellen med forbedrede hybriddrivlinjer og stemmestyring kunne købes, mens de første leveringer af japanernes fuldelektriske bZ4X også er undervejs.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.