Grau anmelder BMW 430I Coupé: Storsnudet køremaskine

BMW’s 4-serie skulle være det æstetiske alternativ til en 3’er, men næsen kom i vejen. Til gengæld er der ifølge Christian Grau intet at udsætte på køreglæden.

Grau anmelder BMW 430I Coupé: Storsnudet køremaskine
Offentliggjort

Den føles lavere end en 3-serie at sætte sig ind i. Sådan skal det være, når man kører coupé. Sæderne støtter de rigtige steder, cockpittet byder sig til, og sikkerhedsselen føres elegant frem via en motoriseret arm, så du ikke skal vende dig for at gribe den. Klassiske BMW-tricks.

For at vælge en BMW 430i Coupé i stedet for en 330i sedan skal du hoste op med 57.000 kroner ekstra. Som sådan ikke galt, men du får mindre plads, og så skal du have noget andet til gengæld. Typisk handler det om design. En coupé er mere sporty og har mere udstråling, sådan er det også med 4-serien, sammenlignet med 3-serien. Der går lidt mere sælger-Helge og lyseblå skjorte i en sedan. Men er coupeen pænere i det her tilfælde? Ikke i mine øjne, tværtimod. Næsen er i vejen. Den fylder så meget, at den også kommer til at fylde lidt i denne anmeldelse. Man kan hylde den for at være modig, man kan mene, at den er flot og giver bilen karakter.

Jeg er lydhør og giver normalt netop point for den slags, men detaljerne skal føje sig harmonisk til resten af designet og ikke stikke ud som en bøvs i kirken. Havde det så bare været en flot, lidt for dominerende køler, men den ligner noget fra Rasmus Klump, og med en hvid nummerplade tværs henover virker den på alle måder ugennemtænkt – hvilket dog nok ikke er tilfældet. Resten af bilen retter sig ind under BMW’s nye formsprog med klare referencer til 8-serien. Personligt er jeg mere til den mere neutrale, germanske stil, der stadig lever i 3-serien, og tydeligere har tråd til modellens visuelle dna, men bortset fra fronten hænger tingene sammen.

Fra reelt at have været en tredørs sedan bliver 4-serien mere og mere coupé at se på, og den udvikling fortsætter i den nyeste generation. Nyheden er 13 centimeter længere og tre centimeter bredere end sin forgænger. Det giver dels designerne mulighed for at trække linjerne igennem, og samtidig betyder det, at du får mere plads på bagsædet end nogensinde før. Glædelig er også bagagepladsen på 440 liter, hvilket fx er 60 liter mere, end du finder i en Golf. Rigtig fint for en coupé.

P90405350_highRes_bmw-m440i-xdrive-arc.jpg

Indeni er det 3-serie over hele linjen – altså bortset fra at man sidder lavere, og kabinen i højere grad omslutter dig, så du får den der følelse af GT-vogn. Det er nu, 430i betaler af på de 57.000, du betalte ekstra. Vil du hellere sidde i en 3’er? Nej. Vil du hellere stå foran en 3’er? Ja. Godt, der har vi været, så lad os i stedet kigge i maskinrummet, hvor 258 benzinfodrede heste glæder sig til at komme på folden. Bag dem ligger en firecylindret to-liters motor med to turboladere. Hertil et ottetrins sportsautomatgear, som BMW kalder det.

I praksis har det den fine karakter, at det skifter smidigt, når bilen står i Comfort. Så kører 430i lydløst og umærkeligt som en revisor i sutsko, men sætter du den i Sport, får motoren snert, og hele bilen strammes op, mens gearkassen går et gear ned. Så er bilen klar uden at være anstrengt som mange andre sportsmodusser. Styretøjet er præcist, men også til den lette side sammenlignet med tidligere tiders BMW’er, hvor man næsten fik ondt i håndledet af at hive i rattet. 430i er klart en GT-vogn og endda en fantastisk velkørende allround-favnende en af slagsen.

Drømmer du om mere brøl og flere kræfter, kommer der dels en M4 og M3, men også en M440i med seks cylindre på række og 374 hk. Sidstnævnte fås dog kun med firehjulstræk og vejer omkring 200 mere end 430i, så spørgsmålet er, om 430i ikke er et bedre valg. Kunne man få M440i med baghjulstæk, ville den ligne et stærkt bud på en underspillet køremaskine uden behov for at pisse territorier af med bulder og bogstavkombinationer. Går du linen ud og vælger en M3 eller M4, får du i øvrigt en mere integreret version af kæmpekøleren, som faktisk fungerer bedre end den lidt påhæftede version, du finder på 430i.

Det kan også være, at du er blandt de trods alt anseeligt mange, der synes, fronten på 4-serien er flot, og så kan vi opmuntre med, at næsen umiddelbart er det eneste, der er i vejen for at forsyne 430i med topkarakteren herfra.

BMW 430I Coupé M Sport

BMW 430I Coupé M Sport

Motor: 2,0 liter, R4 twin turbo

Hestekræfter: 258 

Moment: 400 Nm. v. 1.550 omdr.  

Tophastighed: 250 km/t   

Acceleration: 5,8 sek.

Benzinøkonomi: 14,3 km/l (EU-norm)

Co2-udledning: 158 g/km.   

Pris 652.039  kr.  

Karakter: 5/6 stjerner 

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler, BMW og Anmeldelser