Grau anmelder BMW 430I Coupé: Storsnudet køremaskine

BMW’s 4-serie skulle være det æstetiske alternativ til en 3’er, men næsen kom i vejen. Til gengæld er der ifølge Christian Grau intet at udsætte på køreglæden.

Grau anmelder BMW 430I Coupé: Storsnudet køremaskine
Offentliggjort

Den føles lavere end en 3-serie at sætte sig ind i. Sådan skal det være, når man kører coupé. Sæderne støtter de rigtige steder, cockpittet byder sig til, og sikkerhedsselen føres elegant frem via en motoriseret arm, så du ikke skal vende dig for at gribe den. Klassiske BMW-tricks.

For at vælge en BMW 430i Coupé i stedet for en 330i sedan skal du hoste op med 57.000 kroner ekstra. Som sådan ikke galt, men du får mindre plads, og så skal du have noget andet til gengæld. Typisk handler det om design. En coupé er mere sporty og har mere udstråling, sådan er det også med 4-serien, sammenlignet med 3-serien. Der går lidt mere sælger-Helge og lyseblå skjorte i en sedan. Men er coupeen pænere i det her tilfælde? Ikke i mine øjne, tværtimod. Næsen er i vejen. Den fylder så meget, at den også kommer til at fylde lidt i denne anmeldelse. Man kan hylde den for at være modig, man kan mene, at den er flot og giver bilen karakter.

Jeg er lydhør og giver normalt netop point for den slags, men detaljerne skal føje sig harmonisk til resten af designet og ikke stikke ud som en bøvs i kirken. Havde det så bare været en flot, lidt for dominerende køler, men den ligner noget fra Rasmus Klump, og med en hvid nummerplade tværs henover virker den på alle måder ugennemtænkt – hvilket dog nok ikke er tilfældet. Resten af bilen retter sig ind under BMW’s nye formsprog med klare referencer til 8-serien. Personligt er jeg mere til den mere neutrale, germanske stil, der stadig lever i 3-serien, og tydeligere har tråd til modellens visuelle dna, men bortset fra fronten hænger tingene sammen.

Fra reelt at have været en tredørs sedan bliver 4-serien mere og mere coupé at se på, og den udvikling fortsætter i den nyeste generation. Nyheden er 13 centimeter længere og tre centimeter bredere end sin forgænger. Det giver dels designerne mulighed for at trække linjerne igennem, og samtidig betyder det, at du får mere plads på bagsædet end nogensinde før. Glædelig er også bagagepladsen på 440 liter, hvilket fx er 60 liter mere, end du finder i en Golf. Rigtig fint for en coupé.