Graus anmeldelse af BMW's firmabil

Det er en særlig kunst at vælge firmabil. Den skal gøre dig glad, men den må hverken pisse kollegerne eller kunderne af. I Danmark hedder årets businessbil BMW 320d Touring, og har man som Christian Grau kørt den nye 3-serie, forstår man hvorfor.

Firmabiler
Offentliggjort

Der er biler, og så er der firmabiler. Med din private bil kan du udstråle, hvad pokker du vil, men når det drejer sig om firmabiler, gælder et særligt kodeks. Det må ikke være for flot, men det må heller ikke være for sølle. Optimalt set skal det flugte med firmaets værdier, og i den bedste af alle verdener kan den endda gøre turen til og fra arbejde til en fest.

På den baggrund er BMW’s 3-serie noget nær en perfekt firmabil. I den nye generation er den igen blevet endnu mere voksen at se på, hvor forgængerne havde noget umodent over sig. Samtidig favner den i dag ikke bare det formelle erhvervsliv – konsulenthuse, rederier og så videre. BMW har også fået bedre fat i den kreative klasse, hvor det engang var en sjældenhed at møde en arkitekt i en BMW.

Måske fordi Saab er lukket og Alfa Romeo i mange år ikke lancerede nye biler, men også fordi BMW har flyttet sit formsprog fra det meget formelle til det mere moderne. Når det er sagt, så er BMW fortsat et lidt borgerligt signal, og på den måde ikke altid optimalt for offentligt ansatte. Alligevel er der næsten en 3-serie til os alle. Er du purist, kan du få en sedan, er du familiefar, kan du få en stationcar.

Kører du langt, kan du få diesel, kører du kort, kan du få benzin, og kører du grønt, kan du få en plugin-hybrid og pointere, at BMW er kåret til verdens mest bæredygtige bilproducent i 11 ud af de seneste 15 år (dog ikke de seneste tre).