Graus anmeldelse af den elektriske Fiat 500: "Den kører lige så godt, som den ser ud"

Bedømt på charmen får den flere konkurrenter til at ligne kummefrysere, men kan den elektriske Fiat 500 også konkurrere med VW og Peugeot som elbil betragtet? Christian Grau har kørt den store, lille nyhed.

Offentliggjort

Graus anmeldelse af den elektriske Fiat 500: "Den kører lige så godt, som den ser ud"

Du kan høre artiklen læst op her.

Ingen skal beskylde Fiat for at spamme bilmarkedet med nye modeller. BMW har 27 modelvarianter (plus det løse) i deres program. Fiat har fem. Hertil kommer, at tyskerne i lighed med mange andre producenter typisk facelifter deres biler efter fire år og erstatter dem med næste generation efter syv. Fiat relancerede deres ikoniske model 500 i 2007, og siden har bilen fået en enkelt ansigtsløftning. That’s it. Men nu sker der noget – den lille nyklassiker bliver elektrisk, og er man ikke allerede faldet for de retrospekte former, så gør man det, når man ser nyheden fra Torino.

Fiat 500 har alle dage været en livsstilsbil for dem, der ville betale ekstra for iscenesættelse og designdetaljer. Nu har den lige fået et nøk mere. Fiat 500e er mere maskulin end sin fossile søster – der skulle måske heller ikke meget til – men den er blevet bredere, ondere og mere gennemført i detaljerne. Bemærk, hvordan e’et er integreret i nullet på navneskiltet. Bemærk, hvordan der nu står 500 i køleren. Bemærk, at der står ’made in Torino’ i dørgrebet og med et billede af den oprindelige Fiat 500 fra 1957 i dørgrebet. Faktisk har detaljen den berettigelse, at netop de to modeller er bygget på samme fabrik i den piemontesiske hovedstad. De fossile 500-modeller fra 2007 til i dag er bygget i Polen og Mexico.

Fiat 500e er fuld af den slags sentimentale detaljer, og så har den fået en overhaling af tidsånden med digital instrumentering, touch-skærmstyring og nutidigt udstyr som adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, avanceret nødbremse osv. osv. Alt sammen integreret uden at det er gået ud over hverken æstetikken eller den intuitive betjening. Det er ikke mange producenter, der formår at ramme den balance.

Til gengæld er selve funktionen klassisk italiensk, som om bilen i nogen grad har en egen vilje og lige kræver et ekstra tryk på knappen for vise, hvem der bestemmer. Ikke ulig temperamentet hos tjeneren på en italiensk turistfælde med rødternede duge og billeder på menukortet. Der hører enhver lighed heldigvis også op.

Motormæssigt kommer nyheden i to varianter. Den ’billige’ version med 92 hk, 23,8 kWh-batteri og skrabet udstyr til 190.000 kroner og den mere anvendelige version med 118 hk, 42 kWh-batteri og to omfattende udstyrspakker. Anvendelig fordi det større batteri giver en teoretisk rækkevidde på 320 km mod lillesøsterens 180 km.

På en blåfrossen vinterdag kan du i praksis trække en tredjedel fra, og agter du at ramme motorvejen, bør du afskrive endnu en tredjedel. Det er som sådan ikke Fiats skyld, men bare en omstændighed, der gælder alle små elbiler, og tjener som endnu et argument for at fravælge varianten med det lille batteri. Den kan akkurat få en forkælet teenager fra forstadsvillaen til det lokale gymnasium og hjem igen. Til gengæld kan den oplade med 85 kW, og det er godkendt.

Fiat 500e fortjener i det hele taget et publikum, der rækker ud over klichéerne, for den kører lige så godt, som den ser ud. Desværre bare ikke helt så godt som den baghjulstrukne konkurrent Honda E. Fiat 500e har forhjulstræk, og tyngdepunktet føles højt. Måske fordi man (som altid i Fiat 500) sidder ret op og ned som ved et havebord, men med 118 hk trækker den godt og byder på en lydløs komfort, der ikke er oplevet magen til i modellens 63-årige levetid.

Styretøjet er til den lette side, selv om man mærker den øgede vægt over forakslen, og skulle man banke den rundt på en snoet landevej, kunne man efterspørge yderligere respons. Irrelevante bemærkninger mod en udpræget bybil som Fiat 500, men som motorbølle kan man alligevel godt glæde sig til en Abarth-version. For trods de subtile anmærkninger til køredynamikken er det en smittende køreglad minibil. En opstramning af undervognen og et par mellemregninger mindre i styretøjet, så har du en kontant lille øko-GTI til at plante et smil i dit fjæs, når du pendler.

Lever Fiat 500e dermed op til de høje forventninger? Når det gælder stil og humør, får den adskillige konkurrenter til at føles som kummefrysere. Og selvom 238.000 kroner er mange penge, så betaler du mindre for iscenesættelsen, end du gør i en Honda E og Mini SE med dårligere rækkevidde. Til gengæld får du længere rækkevidde og hurtigere opladning i fx Peugeot e208 og VW ID.3. Fiat 500 vil altid være en bil, du vælger med hjertet, men følger du den impuls, får du til gengæld den bedste og mest gennemførte masseproducerede Fiat 500 til dato.

Kunne den være bedre – ja, marginalt, og i flere henseender. Kunne den være mere charmerende og gadesmart – så skal den eddermame gøre sig umage.

Fiat 500

Motor: Elektrisk med 42 kWh batteri

Hestekræfter: 118

Tophastighed: 150 km/t   

Acceleration: 9 sek. fra 0-100 km/t. 

Rækkevidde (WLTP): 320 km

Ladekapacitet: 85 kW

Co2-udledning: 0 

Pris: 228.090 kroner.  

Karakter: 4/6