Graus anmeldelse af den første rendyrkede elbil fra Mercedes
Den nye EQC fra Mercedes er ikke værst. Men er den bedst? Christian Grau har kørt den elektriske ledestjerne.
Åh, elbiler. Jamen, er det ikke pudseløjerligt, at vi befinder os i en tid, hvor denne elektrificerede konstruktion til trods for at dens aner går helt tilbage til begyndelsen af 1900-taltet, til stadighed kan sprede en aura af fremtid, optimisme og teknologisk fascination.
Nu er der retfærdigvis også sket rigtigt, rigtigt meget med elbiler, men ikke desto mindre kan lanceringen af en ny elbil i 2019 bedst sammenlignes med en religiøs vækkelse. Som var det Moses, der kom ned fra bjerget med en ny stabel lertavler og ikke bare en elektrisk bil, der blev kørt ud af en fabrik i det sydlige Tyskland.
Nu er den her – fremtidens Mercedes! Man kunne vel sige nøjagtigt det samme, når det gjaldt en ny E-klasse, som ligeledes er spækket med ny teknologi. Fint nok, Mercedes EQC er trods alt den første gennemførte elbil fra den kant og dermed en vigtig bil, som skal vise retningen for stribevis af elektriske Mercedes’er fremover.
Præcis som E-tron er det for Audi, som jeg havde fat i for et par numre siden. De to biler er meget sammenlignelige. De er begge udformet som traditionelle SUV’er, de er begge den første elbil fra deres respektive mærker, og de skal begge forsøge at overstråle Tesla, der længe har solet sig som den eneste elbil, et forfængeligt menneske kunne aspirere efter. Derfor kommer denne artikel implicit også til at handle en del om netop E-Tron.