Man skal tage sin egen medicin, er det ikke sådan? I givet fald skal den snigende vinter fortrænges med et sent efterårscruise i en åben Mercedes. Sidste ordinerede jeg kuren til Euromans læsere efter at have kørt den aldeles uimodståelige Mercedes E400. Jeg var så glad, at det var svært at få hænderne på rattet. Heldigvis kan bilen styre selv…
Hvad gør man så i år? Jo, man gentager succesen i den om muligt mere ekstravagante AMG-version af selvsamme super-cabriolet. Mercedes-AMG E 53 4Matic+ hedder sådan en sag. Treliters benzinmotor med seks cylinder på række og 435 heste, joh tak.
Kyndige læsere vil naturligvis mumle om downsizingen fra tidligere tiders V12 og V8-maskiner, og umiddelbart er E 53 heller helt så voldsom, som fortidens AMG’er. Ikke desto mindre synes jeg faktisk, at mådeholdet klæder den elegante cabriolet.
Annonse
Med sine graciøse, og afhængig af trimmet, mildt dekadente linjer er den hævet over muskel-AMG’ernes pruttekonkurrence, hvor spædbørn vågner, og huse får sætningsskader, hver gang udstødningen smælder. Motorstøj kan være skønt, men overgør det nu ikke bare for larmens skyld. Præcis sådan synes ingeniørerne at have tænkt, da de byggede E 53. Den synger stadig i det dybe register, men det tager ikke overhånd.
Samme princip gælder undervognen. Der er noget hårdere end en almindelig E Cabriolet men den har stadig fokus på komforten. På samme måde er styretøjet rigt på både modstand og præcision hvis du vælger en af sportsindstillingerne og udfordrer svingene på de lokale sogneveje.
Så springer Merceren ned i gearene og op i fart med en iver, der får dig til at klamre dig til rattet og fæstne blikket på vejens forløb forude. Ganske underholdende, men også sært modstridigt med E-klassens stil. Det er, som sidder der en papegøje på nakkestøtten til højre for dig og kalder dig barnlig, hver gang du laver det nummer.
AMG eller ej, så er E-klasse-cabrioleten skabt til at cruise overlegent gennem et hvert optræk til vinterdepressioner og ikke til at køre en biltyv på amfetamin. Set i det lys er det lige før jeg hellere nøjes med en standard E400, hvilket på ingen måde er ligeså beskedent, som det lyder.
Du får mere sanselighed, saft og kraft i en AMG, men til gengæld betaler du trods alt med komfort – for slet at tale om merprisen på over 300.000 kroner.
Betyder det så, at jeg ikke er begejstret, og at E 53 slet ikke er fed bil? Absolut ikke – den er bare oppe mod den udfordring at gøre en noget nær perfekt bil endnu bedre. Det lykkes kun i de situationer, hvor du kører som en idiot, og det lyder som et dårligt salgsargument i mine ører.