Har den længeventede Fisker Ocean været ventetiden værd?
Danske Henrik Fiskers elbil er nu endelig klar til at indtage verden. Den fuldt elektriske SUV er bygget ud fra en gennemført bæredygtighedstankegang og har blandt andet solceller på taget. Men hvordan er den så? Vi har prøvekørt fisker ocean extreme i Østrig.
Fire hjul, et rat og en motor – lighederne mellem Fisker Ocean, Toyota Supra, BMW Z4 og BMW 5-serien kan tælles på én hånd, men der er faktisk endnu en lighed: De er alle bygget det samme sted, nemlig af specialisterne hos Magna Steyr i Østrig.
De bygger også Jaguar I-Pace og Mercedes G-klasse, men i andre produktionshaller. Lige ved siden af det mere end 800.000 kvadratmeter store område i Graz er der en lille testbane, og netop her venter en Ocean Extreme-prototype på os.
Temperaturerne forhindrer os i at starte bilen op i ’California-mode’, hvor alle bilens vinduer, undtagen forruden selvfølgelig, rulles ned samtidig. Derfor vælger vi ’Sprint’, og det går stærkt.
Annonse
Den 2,1 ton tunge SUV drives nemlig frem af to elmotorer, der tilsammen genererer 550 hestekræfter.
Teknologien i Ocean er på alle områder udviklet i tæt samarbejde med bilbyggerne hos Magna Steyr, som også har bidraget med produktionsekspertise.
”Vores mål har været at gøre Ocean til noget særligt, hverdagsagtigt og sporty,” siger Henrik Fisker om sit firmas første model.
Den danske forretningsmand grundlagde Fisker Inc. med sin kone i 2016, og siden har han rejst omkring 10 milliarder kroner fra investorer, der køber ind på idéen om en bæredygtig, eldrevet SUV, som er til at betale for ’almindelige’ mennesker.
Henrik Fisker er lidt af en pioner inden for bilindustrien, og den fuldt elektriske Fisker Ocean er hans ultimative svendeprøve. Prototypen af bilen blev vist første gang på Los Angeles Motor Show 2021, og dette forår lander de første færdige biler så på markedet. Både i USA, Europa og Skandinavien.
Fisker Ocean kommer i tre varianter
Ocean Sport med 275 hk, forhjulstræk og en rækkevidde på 440 kilometer. Pris: 325.000 kr.
Ocean Ultra med 540 hk, firehjulstræk og en rækkevidde på 630 kilometer. Pris: 445.000 kr.
Ocean Extreme med 550 hk, firehjulstræk og en rækkevidde på 630 kilometer. Pris: 595.000 kr.
Man bestiller og betaler for bilen via Fiskers app, hvorefter den leveres i en af Fiskers Brand Experience Centers. Alternativt kan den leveres i ens egen indkørsel mod en merpris.
Er man på jagt efter en ny Fisker Ocean, bestiller man bilen online og kan prøvekøre den i såkaldte Brand Experience Centers forskellige steder rundt omkring i verden. Derudover vil man åbne flere Fisker Lounges, hvor kunder også kan opleve flere aspekter af den nye elbil, såsom farvevalg, interiør og dæktyper.
Annonse
De to første Fisker Lounges slår efter planen dørene op i marts i Los Angeles og München. Derefter indvies også et showroom i København. Fisker Ocean er i korte træk en mellemstor SUV med fem døre.
Den har soltag i fuld længde, og interiøret i kabinen er fremstillet af genbrugte fiskenet og plastik fra havet.
Elbilen lanceres som den mest bæredygtige SUV i verden, og den har solceller på taget, som genererer tilskudsenergi. Ved fuldt solskin kan taget producere op til 3.200 rene, emissionsfri kilometer om året.
Prisen på elbilen begynder på omkring 320.000 kroner, og Henrik Fisker understreger, at dette kun er muligt, fordi virksomheden ikke er bygget op omkring et konventionelt forhandlernetværk.
”Ellers ville bilen helt sikkert koste 100-150.000 kroner mere,” siger han.
FISKER INC. påbegyndte produktionen af nulemissions-SUV’en på den CO2-neutrale fabrik i Østrig i november, og det er tydeligt, at der er lagt meget arbejde i prototypen, som vi prøvekører.
Fisker Ocean Extreme føles virkelig hurtig. Derfor er det vigtigt at holde øje med speedometeret, som står tydeligt frem på displayet bag rattet. Her får man serveret en masse grundlæggende oplysninger under kørslen, mens alle andre vigtige informationer og funktioner er flyttet til den store centrale skærm på 17,1 tommer under forruden.
Annonse
Ifølge Henrik Fisker er den sidste 0,1 tomme især vigtig, fordi det betyder, at Fisker Oceans skærm er større end Teslas. Den absolutte bonus ved skærmen er dog, at den kan drejes 90 grader til en liggende position. Hvorfor? Så passagererne kan spille spil eller se film, mens elbilen oplades.
Det skal dog nok ikke være den længste film, man sætter på. Opladning af Fisker Ocean fra fem til 80 procent tager lige under en halv time.
Alt i alt føles styretøjet i bilen velafbalanceret, harmonisk og adræt. Fisker Ocean er yderst komfortabel med en fremragende siddeposition, god ergonomi og virkelig god komfort, selv om der mangler lidt støtte til lårene.
Og tager man alle indtryk med, er Henrik Fiskers nye elbil et yderst velgennemtænkt produkt med et selvstændigt design og skarpe løsninger, ikke mindst takket være den roterende, centrale skærm og det unikke ’California’-mode.
Især skal Fisker Ocean have mange point for bæredygtighedstanken bag: Mere end 75 procent af alle komponenter i bilen stammer fra en radius på mindre end 160 kilometer fra Magna Steyrs fabrik, og 94 procent af alle delene i Fisker Ocean er produceret fra Europa.
Desuden anvendes der omkring 50 kilo genbrugsmateriale i hver bil. Er det så et koncept, der kan bære? Helt sikkert. Indtil videre har omkring 63.000 kunder reserveret en Fisker Ocean.
Næste år planlægger virksomheden at bygge 45.000 nye biler, og året efter skal det tal øges til 75.000 biler.
I alt satser Fisker på at åbne omkring 50 Brand Experience Centers på globalt plan, mens mindre servicearbejde på Ocean, samt firmaets kommende modeller, skal udføres på mere end 2.000 tilknyttede Bridgestone-værksteder.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.