Hvordan er det at køre en Rolls Royce på en racerbane i Budapest? Det ved Christian Grau nu

Black Badge er Rolls-Royces bud på et mere minimalistisk trim til mærkets overdådige biler, men kan man overhovedet tale om minimalisme, når det gælder Rolls-Royce? Og giver det mening at køre Rolls-Royce på en racerbane? Det ved Christian Grau efter en tur i Budapest med det hæderkronede bilmærke.

Offentliggjort

Hvad gør man, når man kører kold i valget mellem 44.000 individuelle trim til sin Rolls-Royce? Man går i sort. Black Badge er Rolls-Royces bud på et mere råt alternativ til den overflod, der ellers kendetegner mærket. Nu er minimalisme åbenlyst ikke Rolls-Royces spidskompetence, og hvis der er noget, bilen ikke er, så er det beskeden eller simpel. At kalde den minimalistisk er som at kalde offsidereglen for ukompliceret, men sammenlignet med resten af modelprogrammet udtrykker Black Badge en æstetisk renhed, som gør bilen mere underspillet og afklaret.

Sort lak, sort køler, sort kølerfigur og sorte detaljer galore. Den er mindre bling og mere fashion end modellerne med store skinnende kromdetaljer. Du kommer til at se nogle musikere og fodboldspillere i den, og det er ikke nødvendigvis en positiv association for et konservativt luksusbrand, men omvendt er det uformelle og mindre opstyltede netop den vibe, som Rolls-Royce sigter mod.

Således er præsentationen af Black Badge Ghost, som den seneste model i Black Badge-serien hedder, henlagt til en tidligere smedjehal i et af Budapests gamle industrikvarterer. Bygningen ligner en scene fra ’Peaky Blinders’, og indenfor residerer normalt en lokal skulptør. Men i dag er der rullet en Rolls-Royce ind, en DJ vender plader, og sortklædte tjenere serverer dekonstruerede canapeer og alkymistiske drinks med røg og uden alkohol i.

d udenpå og marineret i luksus og forfinet håndværk indvendigt.

Om Rolls Royce Black Badge

Motor: 6,75 liter V12 turbo

Hestekræfter: 600 / Moment: 900 Nm. v. 1.700 omdr. / Tophastighed: 250 km/t (elektronisk begrænset)

Acceleration: 0-100 km/t på 4,7 sek. / Brændstofforbrug: 6,3 km/l (EU-norm). / Co2-udledning: 359 g/km.

Pris: Cirka 2.300.000 kr. plus moms og dansk afgift.

Sort køler og sort kølerfigur – Rolls-Royce har aldrig været mere street, end de er med Black Badge.

Black Badge Ghost er i virkeligheden mere et trim end en selvstændig model. Udgangspunktet er en Ghost, som er Rolls-Royces bud på en driver’s car. Altså en bil, man selv har lyst til at sidde bag rattet i frem for at hyre en chauffør. Fordi Rolls-Royce er ejet af BMW, deler den en del komponenter med en BMW 7-serie. Det er dog hverken til at se eller mærke på kørslen, ud over at bilen har nogle noter af sport i sig.

Under køleren gemmer den en 6,75 liters 12-cylindret turbomotor, og til at balancere sine 2,5 tons i fuldendt komfort er den udstyret med luftundervogn og en ottetrins automatgearkasse konstrueret med det mål at give dig følelsen af, at bilen blot har et enkelt endeløst gear med uendeligt træk.

Kombineret med 100 kilo lydisolering er køreoplevelsen ikke ulig følelsen af at køre en elbil. I Black Badge-versionen er luftvognen strammet lidt op og ydelsen øget med 29 hk, så den har 600 hestekræfter i alt. Samtidig er momentet øget med 50 Nm til i alt 900. Den er et studie i overskud,og som alle Rolls’es har den ikke en omdrejningstæller, men derimod en power-indikator, som fortæller dig, hvor mange af dens enorme kræfter den bruger. Den kan gå fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder og er begrænset til at køre 250 km/t, men den er allermest Rolls-Royce’sk, når den cruiser smidigt over vejen som et flyvende tæppe.

Brugerfladen er hentet fra BMW, men har fået sit eget konservative touch.

Det er kort sagt ikke en bil, man tager på racerbanen, og derfor er overraskelsen stor, da det annonceres, at vi som en del af testen har fået lov til at køre et par omgange på den lokale Formel 1-bane Hungaroring. Umiddelbart vanvittigt og ikke noget, man ville byde sin egen Rolls-Royce, hvis man skulle være så heldig, men omvendt er det også dumt at række en lap i vejret og sige: ’Nej, nej.’ Hvis vi må gå amok i deres biler, så gør vi det, og faktisk viser det sig at være til bilens fordel.

Ikke alene er trafikken omkring Budapest så tæt, at det er svært at folde en bil rigtigt ud og mærke dens balance. Det er også den ultimative måde at demonstrere, hvordan bilens undervogn og mekaniske systemer arbejder på at modvirke krængning, uro og understyring, når den vrides rundt i hurtige sving.

Der er ingen tvivl om, at bilen er lang og tung, og at den er på hårdt arbejde med fysikkens love. Jeg kan se, hvordan bilen foran gaber i hjulkasserne, når den drejer, og jeg kan høre, hvordan motoren i min egen Ghost arbejder, omend den naturligvis stadig lyder kultiveret og afdæmpet. Alligevel er oplevelsen udramatisk som en søndagstur – ikke noget med hvinende dæk, ikke noget med at klamre sig til rattet med hvide knoer.

Der bliver brugt noget benzin, og der bliver slidt på dæk og bremser, men skulle man få brug for at køre sin Rolls-Royce som flugtbil, kan jeg hermed bekræfte, at det kan lade sig gøre. Med aktivt medstyrende bagaksel og alverdens elektroniske systemer til at håndtere og balancere kræfterne er den endda bedre til det end mange andre tunge biler – SUV'er, elbiler og limousiner.

Det analoge og det digitale mødes elegant i instrumenteringen på en Rolls-Royce. Om 20 år vil den fremstå mere moderne end tidens mange skærm-styrede gadget-biler.

På vej hjem langs Donau gennem et oplyst Budapest er der tid til at betragte det fabelagtige håndværk, der kendetegner detaljerne på en Rolls-Royce. Som noget særligt tilbydes Black Badge med et diamantmønstret kulfiberpanel på instrumentbordet. Det lyder vulgært, men det ser absurd godt ud. På samme måde med stjernehimlen i loftet med over tusind små lysende stjerner.

Et tilsvarende panel med stjernestøv er placeret ved handskerummet. Begge dele lavet i hånden og ikke bare ved at sætte dioder ind. Er der et stjernebillede, du vil have fremhævet, siger du bare til. Hertil kommer de analoge instrumenter og knapperne, hvis vægt og modstand må have krævet adskillige ingeniørtimer at perfektionere.

Udvendigt genkender du Black Badge på den sorte køler og den sorte version af Spirit of Ecstacy, som den legendariske kølerfigur hedder. En ny detalje er de 21 tommer store fælge, som nu rummer en krans lavet af 22 lag kulfiber. Hertil kommer lakken, som ifølge Rolls-Royce selv er den sorteste sort i bilindustrien og påmalet med sammenlagt 45 kilo lak, efterfulgt af to lag klar lak og derpå håndpoleret i mellem tre og fem timer.

Vil du fuldende udtrykket, kan du desuden vælge at få oplyst kølergrillen indefra, og du kan i det hele taget få din Black Badge Ghost, som du vil have den. Kun få designelementer er standard, og de fleste kunder tilvælger at have en personlig designer fra mærkets Bespoke-afdeling tilknyttet for at hjælpe sig gennem processen med at sammensætte en personlig bil.

Champagnekøler i armlænet og en guide til verdens bedste restauranter og hoteller i Rolls-Royces egen app Whisper.

Tilbage er prisen, som ligger på omtrent to millioner kroner før moms og dansk registreringsafgift. Skal det være en Black Badge, ryger der yderligere 350.000 kroner brutto oveni. Mange tænker, at det kan ingen bil være værd, og dermed er de ikke i målgruppen.

Men i en verden, hvor en passionsløs VW Golf koster fra 314.000 kroner, og en halvkedelig SUV nemt passerer en million, kan man faktisk agitere for, at oplevelsen og følelsen af at køre bilen i et eller andet diffust omfang står mål med merprisen.

Noget er lykkedes for dig, når du kører Rolls-Royce, og jeg vil til min død huske, da jeg holdt i startboksen på Hungaroring og ventede på, som sad jeg i en Formel 1-bil, at de fem røde lamper slukkede. Jeg har kørt hurtigere biler, jeg har kørt vildere og smukkere biler, men jeg har aldrig kørt noget lignende.

Christian Grau

Journalist, foredragsholder og forfatter til bogen ’Mænd og biler’. Også kendt som vært og livsstilsekspert på TV 2.

Motorredaktør på Euroman.

Foto: Spirit of Ecstacy, klædt i sort.