Se Jan Gintbergs biler gennem karrieren her

Man kan sige meget om en mand alene ud fra hans bilvalg – se bare her.

Offentliggjort

1972 Mazda 929

Landbrugselev.

Jeg er opvokset på landet, dengang friske unge mænd skulle have sig et lastbilkørekort. Så knapt var jeg fyldt 18, før jeg tog et. Det tog mig ni køretimer, og dengang var det sådan, at havde man stort kørekort, så måtte man køre alt. 

Jeg blev hentet af min mor, og så kørte jeg bilen hjem. Det var på en måde lidt sejt, men jo også fuldstændig sindssygt. Det passede med, at min far havde en udkørt Mazda 929 sedan, pilrådden men i stand til at køre, så den overtog jeg. 

Jeg var skoletræt, så i stedet for at vælge gymnasiet, tog jeg 10. klasse og fortsatte på Landbrugsskolen, som mere var en fagskole. Der var vel også en drøm om at overtage mine forældres gård.

Opel Kadett

Landbrugselev og landbrugsmedarbejder.

Mazda’en holdt et halvt års tid. Så skulle den til syn og dumpede med et brag. I stedet fik jeg min mors Opel Kadett, en irgrøn sedan med utroligt smalle hjul og ratgear. 

Den var ikke helt smadret, og når man er 18-19 år, er det jo vigtigt at få noget musik i bilen, så jeg købte et stereoanlæg med kassettebåndoptager, hvilket var sindssygt dengang, og nogle kæmpe Bose-højttalere, som jeg monterede i dørene. 

Så rullede jeg ned til hallen og over på tanken for at se, om der var nogen, jeg kendte. Dengang var man ude at tjene, som det hed. Så boede man på den gård, man arbejdede på, og var hjemme i weekender og ferier. 

Golf 1

Læser på Landbohøjskolen og laver standup.

Der gik nogle år med at aftjene værnepligt, gå på højskole og rejse. Jeg var blevet 26, og kunne mærke, at det der med at overtage den fædrene gård ikke trak længere. Jeg søgte ind på Landbohøjskolen og fik en bachelor i jordbrugsvidenskab med det lavest tænkelige snit. 

I mellemtiden var jeg begyndt at lave standup, så det var en fed, men også lidt søgende tid, hvor jeg for første gang følte, at jeg var lidt urban. Jeg er vokset op 30 kilometer fra København, men jeg kom der aldrig, før jeg flyttede til byen for at læse. 

I starten havde jeg ingen bil, men så fik jeg et sommerferiejob som medhjælper på en maskinstation, og så måtte jeg have en bil. Det blev en meget rådden Golf 1, som nær var blevet kasseret i en stor politikontrol, hvis ikke jeg havde været så heldig at kende den politielev, der stod forrest og vinkede udvalgte biler ind til siden.

VW Passat stationcar

Skriverkarl på talkshow med Thomas Mygind og medvært på ’Safari’ på TV 2.

I løbet af mit sidste år på Landbohøjskolen fik jeg så godt som fuldtidsarbejde på en tv-redaktion og skiftede til en bordeaux Golf 2. Den havde jeg også, da jeg begyndte at lave ’Safari’ med Casper Christensen og Lars Hjortshøj, og først da min daværende kæreste og nuværende kone blev gravid, fik vi vores første nye bil. 

En – hold fast – Passat 1.6. Den kørte vi på vinterferie i. På sommerdæk og uden snekæder. Det endte med, at jeg byttede den til en meget lidt brugt 1,8’er helt magen til. Den trak bedre, så den var vi faktisk glade for.

2019 Audi e-tron 50

Vært på ’Gintberg på Kanten’ på DR og turnerende komiker.

På et tidspunkt tog jeg motorcykelkørekort og købte en gammel Kawasaki, som jeg stadig har. Jeg kører næsten aldrig på den, men jeg har lejet motorcykler rundt omkring i verden og været på mange skønne ture. Det er dér jeg lægger min køreglæde – biler ser jeg mere som noget, der bare skal fungere. Jeg sidder alligevel og ævler i telefon hele tiden eller bruger bilen som kontor, når jeg er på farten. 

Af samme grund begyndte jeg i 2001 at lease mine biler i stedet for at købe dem. Det startede med en Audi A4 sedan, så røg jeg over i en Q5, og så fik jeg en Volvo XC90. 

Det er nok den bil, jeg har siddet bedst i, men de der SUV’er er jo tørstige, og på et tidspunkt tog jeg mig selv i at bruge måske 75.000 kroner om året på diesel. Samtidig var elbiler ved at blive en ting, og jeg syntes, at det her med grøn strøm var sindssygt fascinerende. Så jeg fik mig en Audi e-tron, men infrastrukturen var jo som i Sydsudan. 

Jeg ladede den helt op hjemmefra, og så kørte jeg ud i Danmark med 250 kilometer i rækkevidde. Når den slap op, var man fucked. Det gjorde mig så rasende, at jeg skrev en kronik, hvor jeg svinede markedet til for at bilde os ind, at nu skulle vi alle sammen over og køre elbil, når det rent faktisk ikke kunne lade sig gøre.

2023 Audi Q4

Aktuel med ’Gintberg på Gården’ på DR og med showet ’Miraklet’.

Utroligt at det kun er fem år siden, for i dag er det meget, meget bedre. Der er ladere næsten overalt. Mange af dem er lynhurtige, du kan betale med Dankort, og du kan roame, så jeg er gået fra at være meget frustreret til at elske at køre elbil. Også fordi bilerne er blevet meget bedre siden min første e-tron. 

Efter den havde jeg en stor elektrisk BMW, og nu kører jeg Audi Q4. Jeg tænker, at jeg aldrig skal have en fossilbil igen.