Kevin Magnussen jager nye VM-point i Canada i weekenden. Det gjorde hans far, Jan, også i 1998. Det endte med en fyreseddel.

Danskerens kørsel var desperat.

Kevin Magnussen jager nye VM-point i Canada i weekenden. Det gjorde hans far, Jan, også i 1998. Det endte med en fyreseddel.
Offentliggjort

Jan Magnussen var presset, da han for 18 år siden ankom til Montreal for Canadas Grand Prix. Halvandet år tidligere var han blevet den første dansker med fast sæde i Formel 1, da han underskrev en 3-årig kontrakt med den tidligere verdensmester Jackie Stewarts nye, Ford-finansierede team.

Men Stewart-Ford havde ikke kapacitet til at bygge to ligeværdige biler, og den danske rookie kom hurtigt til at stå i skyggen af sin teamkammerat, brasilianeren Rubens Barrichello.

Gennem hele 1997 var Magnussen langsommere end Barrichello, men der var håb om, at 1998 blev bedre. Men her fortsætter udviklingen, og danskerens kørsel bliver mere og mere desperat. Inden Canadas Grand Prix har teamledelsen officielt meddelt, at danskerens fremtid nu vurderes fra løb til løb.

Jan Magnussen med en meget ung Kevin.

En afkørsel under træningen i Montreal øger kun presset på den 24-årige dansker, men i løbet er heldet endelig med Magnussen. Et massesammenstød i starten giver mange ’gratis’ placeringer, og han kommer i mål på den sidste, point-givende placering, sjettepladsen.

Det ene point er Danmarks første i Formel 1-VM, men det redder ikke Jan Magnussens Formel 1-karriere. Tre dage senere ringer teamchef Jackie Stewart til Magnussen, og meddeler ham, at hollænderen Jos Verstappen med øjeblikkelig virkning overtager hans bil.

Og Stewart er iskold, da journalister spørger ind til dét, der bare halvandet år tidligere blev kaldt en 3-årskontrakt: ”Alle andre Formel 1-teams havde opgivet Jan for længe siden”, siger Formel 1-bossen.

Den erfarne Verstappen gør det ikke bedre end danskeren resten af året og bliver også droppet, da 1998-sæsonen er slut.

I dag er både Verstappen- og Magnussen-familierne tilbage i Formel 1; Jos´ søn Max Verstappen kører for Red Bull og Kevin Magnussen for Renault.

Jan Magnussen, der efter fyringen fra Stewart-Ford seriøst overvejede at droppe racing, kører stadig, og er blandt favoritterne i GT-klassen ved 24-timersløbet i Le Mans i weekenden 18.-19. juni.

LÆS OGSÅ: Mathias Zanka Jørgensens auto-cv

LÆS OGSÅ: Englands grønneste taxa er en Lamborghini