Det er en snobbet indvending, der koster på karaktergivningen til den nye plug-in-hybrid fra Lexus

Lexus gør comeback i Danmark med ny plug-in-hybrid

Efter at have været helt ude af Danmark er Lexus i al ubemærkethed i gang med et comeback. Nyeste våben i erobringstogtet hedder RX, og den skal være bedre end de øvrige modeller i programmet for at overbevise Christian Grau.

Offentliggjort

Det er ved at være et par år siden, at Lexus vendte tilbage til det danske marked. I første omgang med et modelprogram, der hovedsageligt bestod af biler med nogle år på bagen.

Mens elektrificeringen af bilbranchen buldrede derudaf, kom Lexus tilbage med en buket af benzindrevne biler og fuld-hybrider, der blot kunne lade op under kørslen og dermed ikke havde meget strøm at køre med. Uagtet hvor velkørende og luksuriøse modellerne var, sad man med en følelse af at køre i en lidt gammeldags bil.

Lexus har alle dage været rigtig dygtige til finish og komfort, men når det gælder elektrificering og digitaliserede brugerflader, var de bagud. Undtagelsen er den nyere Lexus NX, som sidste år fandt vej til omkring 100 danske købere, og nu får vi så en storesøster i form af plug-in-hybriden Lexus RX.

Bag det karismaforladte navn finder du i al ubemærkethed femte generation af mærkets mest populære bil. 3,5 millioner eksemplarer har japanerne solgt siden introduktionen i 1998.

300 af dem kører i Danmark, og dermed er hver fjerde Lexus herhjemme en RX. Hvis du stadig ingen billeder får i hovedet, når du hører navnet RX, så skal du forstille dig en SUV på størrelse med en BMW X5. Den er kort sagt stor og eksklusiv, hvilket en startpris på 865.500 kroner også bekræfter.

At bilen samtidig er elegant, kan vi blandt andre takke danske bildesigner Stephan Jubt Rasmussen for. Han var nemlig en del af det designteam, der stod for udformningen af Lexus RX, og specifikt bagenden har Jubt sat sit store præg på.

Her binder et sæt baglygter, der minder om Audi e-tron GT, de mange former sammen og gør det ellers særegne design harmonisk og meget spiseligt. Foran introducerer Lexus en ny, og modereret version af deres karakteristiske timeglas-køler. Den er pænere end forgængeren, men stadig ikke rigtig pæn.

Indvendigt byder Lexus som altid på en lækker kabine med masser af ekstraudstyr som standard. Hertil kommer den mest intuitive og let-betjente brugerflade set i en nyere Lexus.

Anstændigt udformet med integrerede knapper, men design- og finishmæssigt stadig ikke helt på niveau med skærmene i europæiske biler. Kombineret med appen Lexus Link kan du fjernstyre alt fra centrallåsen til klimaanlægget, ligesom du kan parkere bilen automatisk via mobilen. På det punkt er japanerne rigtig godt med.

Mekanisk står Lexus RX på en helt ny platform med en drivlinje, der byder på 68 kilometers elektrisk kørsel på strøm fra et 18,1 kWh stort batteri. Ved bykørsel er rækkevidden oppe på 90 kilometer, og det må siges at være anstændigt.

Kombineret med en firecylindret benzinmotor får du 309 hk og en acceleration på 6,5 sekund. I så fald kan du forvente en mildt anstrengt lyd fra motorrummet, da det ledsagende CVT-gear sender den lidt momentsvage maskine voldsomt op i omdrejninger.

Netop det særlige, trinløse gear, der følger med hybridteknologien, har været et ømt punkt for Toyota og Lexus, men systemerne er væsentligt forbedret, og sammen med det fint vægtede styretøj gør det RX til en positiv køreoplevelse, hvor komforten sættes højt uden helt at svigte, når det gælder dynamik og feedback.

Rækker det til at banke Lexus tilbage på plads i klassen, hvor du også finder fx Volvo XC90 og Audi Q7?

Bedømt på evnerne som plug-in-hybrid i bredformat med plads til det hele, absolut ja. Funktionelt og udstyrsmæssigt kan RX også være med, ligesom den skal have ros for et eksteriørdesign, der forener det særegne med det harmoniske og elegante. Indvendigt kunne man have gjort mere ud af skærmene, der føles som noget, der er hevet ud af en Toyota til 300.000 kroner. Lidt ærgerligt, når nu startprisen lyder på 868.500 kroner.

Det er retfærdigvis omtrent 70.000 kroner billigere end den billigste Volvo XC90, men hvad du sparer i banken, mister du på prestigen. Lexus har et godt navn, men sammenlignet med sikre valg som Audi, BMW, Mercedes, Jaguar og Volvo er mærkeværdien stadig mere blævret.

Det er en snobbet indvending, som du kan give pokker i, hvis du falder for bilen, men det stopper trods alt stjernedrysseriet på karakterskalaen ved et firtal. Ret meget længere bør en dyr plug-in-hybrid med moderat rækkevidde heller ikke kunne komme.

RX er uden sammenligning den mest nutidige Lexus i modelprogrammet, men det er ikke den bil, der udraderer enhver tvivl om mærkets soliditet på det danske marked.

Lexus RX 450 h+

Motor: 2,5 liter benzin + elmotor

Hestekræfter: 309

Moment: 227 Nm v. 3.200 omdrj.

Tophastighed: 200 km/t.

Acceleration: 0-100 km/t på 6,5 sek.

Rækkevidde på strøm: 68 km.

Brændstofforbrug: 90,9 km/l (EU-norm).

Co2-udledning: 25 g/km.

Pris: fra 868.500 kr.

Karakter: 4/6