Det er ikke mange dage siden, at Tesla fik internettet til at kamme over, da rygter om et nyt 100 kWh batteri blev bekræftet. Og de formåede at få endnu flere overskrifter få dage med lidt yderligere fakta.
2,6 - så mange sekunder tager det nemlig for den nye Tesla Model S P100D at køre fra 0-100 kilometer i timen. Det gør den, som Tesla selv udtrykker det, til verdens hurtigst accelererende bil i produktion.
Mens de fleste tager del i jubelbrølet, taler andre om en bil, der rigtigt nok stjæler overskrifter, men som ikke just bidrager til dens officielle formål: At rejse penge til produktionen af den længe ventede Tesla 3, der loves så billig, at hele middelklassen kan lege med.
Annonse
Kritikken synes umiddelbart velbegrundet. Den amerikanske pris på 880.000 kroner og opefter er overvældende, og taler ifølge flere medier slet ikke for, at bilens egentlige formål skulle være fundraising.
Tesla Model S P100D kommer, hvis den når at ramme det danske marked inden udgangen af 2016, til at koste fra i omegnen af 1,4 mio. kroner. Vil man gerne tilkøbe Ludicrous Mode, der tillader bilen at accelerere fra 0-100 på de imponerende 2,6 sekunder, kan man godt regne med at skulle lægge 200.000 kroner oven i den hat.
I 2017 betyder nye afgifter på elbiler, at mindsteprisen for en Tesla Model S P100D med al sandsynlighed vil stige til 1,6 mio. kroner, og så begynder de fleste nok at nærme sig smertetærsklen for, hvad de vil give for et elektrisk legetøj.
Er du en af dem, der ikke har lyst til at smide så mange penge efter Teslas Model S P100D, men som har brug for en ny firedørs og gemmer på små to mio. kroner (eller blot har lyst til at drømme lidt), så giver vi dig her otte alternativer, du ellers kan få for prisen.
1. Land Rover Sport
Annonse
Vil en Tesla Model S ikke imponere nede i jagtlogen, kan du for en pæn sum mindre kaste penge efter en engelsk darling i stedet.
Den hører til anden generation af den velkendte Range Rover-slægt og fås i 2016 blandt andet med en 3,0 liters turbodiesel V6-motor, der yder 258 hestekræfter og får dig fra 0-100 på lige over syv sekunder. Den kører 14 kilometer literen og koster i omegnen af 1,3 mio. kroner, hvis den købes fra fabrikken. Med undtagelse af kontantprisen slår den altså ikke Model S P100D på de tørre tal.
Til gengæld er den et varmt samtaleemne rundt om bordet med resten af jagtselskabet.
2. Volvo XC90 T8 Twin Engine
Selvom Volvo efterhånden er mere kinesisk end svensk, forbinder vi den stadig med nordisk håndværk. Og findes der noget bedre end at støtte op om den slags?
Annonse
Lad os hoppe fra retoriske spørgsmål til specifikationer. Den billigste model i 2016, Momentum, koster dig 1,4 mio. kroner. For det får du så en veldesignet hybrid-SUV på 2,4 ton, der gemmer på 407 hestekræfter. De kræfter stammer fra kombinationen af en 320 hestekræfters benzinmotor og en elmotor, der producerer de resterende 87.
Volvos egne tal fortæller, at den på trods af både imponerende vægt og kræfter også er mere miljøvenlig end andre i sin klasse. Med 47 kilometer på literen er den et godt bud på et Tesla-alternativ.
3. Porsche Macan Turbo
Porsches biler er svorne publikumsfavoritter. Lægger du 100.000 oven i den pris, Tesla prøvede at hive ud af dig for deres topmodel, kan du få en Macan Turbo til 1,7 mio. kroner.
Den kan ikke hamle op med Tesla på tallene. På trods af 400 tyske hestekræfter er den de første 100 kilometer i timen mere end to sekunder langsommere end P100D med Ludicrous Mode. Den kører 11 kilometer literen, hvis du kører som din svigermor ønsker, men det gør du formentlig ikke.
4. Audi A8 Limousine
Audi A8 Limousine er til dig, der har ansat en privatchauffør, men som ikke ser sig selv eskorteret på bagsædet af en elbil. I Japan blev den faktisk produceret i fem særlige ’chauffør-udgaver’.
Den fås i dag med blandt andet en 3,0 liters turbodieselmotor, der yder 262 hestekræfter og har et brændstofforbrug på 17,5 kilometer literen. Accelerationstiden på 5,9 sekunder fra 0-100 er relativt imponerende, men nok ikke alene et købsargument for en bil til 1,5 mio. kroner.
Men den er en minister værdig. Tysk ydeevne pakket ind i lige så tysk design er noget, de fleste godt kan lide.
5. BMW M3
BMW M3 var engang prinsen i en stolt M-familie, hvis konge, BMW M5 e39, ofte refereres til som den bedste sedan nogensinde. I dag hedder prinsen nok snarere BMW M4, men den er udelukket for dig, som ønsker en firedørs.
Prisen for en M3 starter i 2016 ved 1,4 mio. kroner. For det får man så 431 hestekræfter og en accelerationstid på kun lige over 4 sekunder op til de magiske 100 kilometer i timen. Den er da også blevet lidt mere miljøvenlig med årene.
12 kilometer for hver liter benzin er dog ikke noget, der får Tesla til at ryste i bukserne.
6. Jaguar F-Pace
Vi skal have lidt flere britiske te-drikkere på listen. Her er det Jaguars F-Pace, der melder sig som et tænkeligt alternativ.
Bilen, der er Jaguars bidrag til et stadig større marked for SUV’er, henter mest prestige i topmodellen, som fører sig frem med en 3,0 liters V6-motor. Ud af den får man så 380 hestekræfter og en 0-100-tid på 5,5 sekunder.
Indrømmet, dens te-drikkeri er måske lidt i overkanten, når den sluger en liter for hver 11. kilometer. Men ligesom Range Roveren er den en god 1,3 mio. kroners dyr indgangsbillet til det engelske herskab.
7. Maserati Ghibli S
For under to mio. kroner kan du faktisk godt få en spritny italiensk sportsvogn. Maseratis billigste model, Ghibli, koster fra 1,3 mio. kroner og opefter.
For 1,7 mio. kroner kan du erhverve dig en Maserati Ghibli S. Dens tal giver måske ikke meget mening i den her sammenhæng, for mens Tesla P100D gemmer på både fart og grønne værdisæt, gemmer Ghibli’en kun på førstnævnte. Den kan takket være 410 hestekræfter og to turboladere accelerere fra 0-100 på fem sekunder, hvorefter den først stopper ved 285 kilometer i timen.
Den kører 9,5 kilometer literen. Men det faktum betyder ikke noget for dig, for det her er en fuldblodsitaliener, og så må selv Teslas imponerende tal altså stå en vanskelig prøve.
8. Tesla Model X P100D
Mens bilerne på listen indtil nu nok har været forførende for enten deres udseende eller deres ydeevne, findes der snart ikke noget mere oplagt alternativ til Teslas Model S end deres Model X.
P100D bliver for model X muligvis lidt dyrere end for Model S og rækkevidden på 530 kilometer også en del kortere. Men det her er verdens langt hurtigst accelererende SUV - den kører fra 0 til 100 på 2,9 sekunder med Ludicrous Mode!
For at sætte det i perspektiv hedder verdens næsthurtigste SUV Bentley Bentayga. For den skal man hoste op med 4,4 mio. kroner og desuden acceptere et brændstofforbrug på under 8 kilometer literen.
Verdens tredjehurtigste SUV hedder Porsche Cayenne Turbo S, og kører ligesom Bentayga’en fra 0-100 på 4,1 sekund.
Vi forstår godt, at Tesla-hypet er overvældende og dødirriterende, hvis man stadig drømmer sig tilbage til de dage, hvor biler kørte på bly. Men man kommer ikke udenom, at Model X og Model S er de hurtigste og mest miljøvenlige biler i deres respektive klasser.
Sagens kerne er, at hvis du skal bruge i omegnen af to mio. kroner på en bil i dag, så har Tesla de absolut bedste salgsargumenter. Måske, og kun måske, er tiden kommet til at lade sig rive med.
LÆS OGSÅ: Tesla snart klar med model, der klarer over 600 kilometer på en opladning