Monacos Grand Prix, der i denne weekend kører endnu en omgang, er det mest berømte og prestigefyldte løb i Formel 1-kalenderen. Og det mest spektakulære: Monte Carlos smalle gader har gennem årene skabt masser af dramatik. Her er fem af de vildeste episoder fra Monacos Formel 1-historie.
1965: Røg i havnen under løbet
Det skete i 1955 for Alberto Ascari, og 10 år senere skete det igen for Paul Hawkins (billedet): Australieren mistede herredømmet over sin Lotus, der røg over barrieren og ned i havnebassinet. Der var før, man brugte sikkerhedsseler, og Hawkins kunne svømme uskadt i land, mens Lotus-raceren først blev bjærget efter løbet. Ascari slap også omtrent uskadt i 1955, men ligesom Hawkins blev han senere dræbt i en sportsvogns-ulykke.
Annonse
---
1967: Indebrændt i Ferrari
Ferraris førstekører Lorenzo Bandini var under pres i 1967 og satsede måske for voldsomt for at indhente den førende Denny Hulme på de sidste omgange. Han kørte galt i havne-chikanen, hvor halmballer fungerede som ’sikkerheds’-barriere. Ferrari´en brød i brand – og så gik der også ild i halmballerne. Løbet fortsatte, mens redningsfolk forgæves forsøgte at redde den kvæstede Bandini ud af den brændende Ferrari. Da man endelig fik bugt med ilden ved at smide halmballerne i havnen, fik en TV-helikopter flammerne omkring bilen til at blusse op igen, og da man til sidst fik bjærget italieneren, var det for sent. Lorenzo Bandini er den eneste Formel 1-kører, der er omkommet i Monaco.
---
1995: Vippet rundt af sikkerhedsbilen
Annonse
Taki Inoue var aldrig nogen stor Formel 1-kører. Det var penge frem for talent, der i 1995 sikrede ham en plads i Footwork Arrows-teamet. Under træningen til Monacos Grand Prix leverede han en af sine hyppige afkørsler, og måtte efterfølgende trækkes tilbage til pitten efter en kranvogn. Samtidig skulle en af banens safety-cars også rundt på banen, og føreren overså Inoue og kranbilen. Safety-car´en ramte Arrows-raceren så voldsomt, at den vippede rundt, og landede med bunden i vejret. Inoue, der ikke havde sikkerhedsseler, blev omgående tilset af læger, men slap omtrent uskadt fra mødet med ’sikkerhedsbilen.’
---
2010: Hvem har remoten?
Monacos kringlede gader, hvor autoværnene står klods op af banen, kræver maksimal koncentration. Da Jenson Button under kvalifikationen opdagede, at McLaren-mekanikerne havde glemt fjernbetjeningen til teamets tids-monitorer i cockpittet, handlede han derfor resolut: Remoten blev smidt ud på banen – ved et tilfælde foran teamkammeraten Lewis Hamilton. Det var da et tilfælde, ikke Jenson?
---
2014: Raikkonen holdt oven på K-Mag
Annonse
Kevin Magnussen leverede en fornem præstation, da han i 2014 debuterede i Monacos Grand Prix for McLaren-teamet. Han var hurtigere end sin erfarne teamkammerat Jenson Button under kvalifikationen og på vej mod en top-5 placering, da han fik problemer med motoren. Kimi Raikkonen i Ferrari indhentede danskeren og forsøgte i en hasarderet manøvre at gå forbi. De to biler ramlede sammen og endte op mod autoværnet. Da Raikkonen ville i gang igen, bakkede han op over fronten på K-Mag´s McLaren.
”Han holdt oppe på min bil, inden han kom videre. Jeg ved ikke om han havde drukket,” var danskerens kommentar til den fartglade finnes kørsel.