Denne elbil imponerer: Minder om en benzindreven sportsvogn
Der er ikke noget nyt i, at elbiler kan være nærmest skræmmende hurtige. Nyt er det derimod, at der findes elbiler, der opfører sig som en bil med en stor benzinmotor, automatgear og udstødning som på en sportsvogn. Vi har prøvekørt den nye Hyundai Ioniq 5 N.
HVIS DER ER ÉN TING, de fleste elbiler mangler, er det at byde på en begejstret køreoplevelse.
Mange elbiler føles sterile, eller som Alexander Eichler fra Hyundai Motor Europe Technical Centre i Rüsselsheim har udtrykt det: ”Traditionelle elbiler mangler den følelsesmæssige forbindelse til køreoplevelsen.”
Det er her, Hyundai Ioniq 5 N kommer ind i billedet. N-serien er Hyundais performance-biler, som er født ud af virksomhedens engagement i motorsport (N står for Namyang og Nürburgring).
Annonse
N-betegnelsen er nu blevet udvidet til Hyundais elbiler, og Ioniq 5 N er den første af slagsen fra performance-afdelingen. Chassiset er skabt af Albert Bierman, Head of High Performance hos Hyundai og tidligere Head of Driving Dynamics hos BMW, og resultatet i den nye bil er alt i alt fremragende.
Hyundai Ioniq 5 N lyder som en benzinbil og har 650 hestekræfter, dobbelt så meget som standardversionen, blandt andet takket være det nye 84 kWh-batteri. Det er imponerende tal, men lige så imponerende er bilens evne til at efterligne en sportsvogn. Det fik vi ved selvsyn konstateret, da vi testkørte den på Parcmotor Castellolí-banen i Spanien.
MOTORLYDEN i størstedelen af alle nye elbiler leveres gennem højttalerne, og ofte er oplevelsen præcis lige så kunstig, som man kunne forestille sig. Men i Ioniq 5 N fungerer det forbløffende godt.
Du kan vælge mellem ’lydene’ Ignition, Evolution og Supersonic. De to sidstnævnte er ikke det store at skrive hjem om, men Ignition er uden sammenligning den bedst tilpassede kunstige lyd, vi nogensinde har hørt i en elbil. Når lyden kommer ud gennem Bose-systemet indeni og de to højttalere udenpå, lyder det faktisk, som om bilen har en benzinmotor.
Læg dertil de virtuelle gearskift, som forstærker indtrykket af en benzinbil. N e-Shift-funktionen betyder nemlig, at elektronikken i Hyundai Ioniq 5 N simulerer en otte-trins gearkasse, og det er utroligt, hvor ægte det føles.
Man får reelt fornemmelsen af at kontrollere kraftoverførslen ved at ’skifte’ med håndtagene foran rattet. Selv nedgearingen kan mærkes, og det hele ledsages af motor- og udstødningslyde, der på bemærkelsesværdig vis får dig til at tro, at du sidder i en benzindrevet sportsvogn.
Annonse
Oplevelsen forstærkes yderligere af de rally-inspirerede integrerede drivaksler, som er monteret både for og bag.
PÅ DE LIGE STRÆKNING på den fire kilometer lange Parcmotor-bane bliver det helt tydeligt, hvor hurtig Ioniq 5 N rent faktisk er.
Med boostfunktion, som varer i 10 sekunder ad gangen, leveres hele 770 Nm, og Ioniq 5 N accelererer fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Den megen power, lyden og gearsimuleringen får én til at tænke på en Mercedes AMG eller en BMW M, men Ioniq 5 N føles stadig som en tung sportsvogn. En vægt på 2,2 ton kan ikke bare sådan lige trylles væk.
Tyngden mærkes især i de mest skarpe sving, hvor undervognen og de specialudviklede aluminiumsfælge på 21 tommer med Pirelli P-Zero-dæk virkelig bliver sat på prøve.
Bremsepedalen har en ret blød fornemmelse på grund af regenereringen, hvilket adskiller den fra en benzinbil i sportsversionen, som typisk vil have en mere hård bremsefornemmelse. Det lægger dog ikke en dæmper på fornøjelsen, medmindre du forventer, at bilen skal opføre sig som en Porsche 718 Cayman.
DET SIDSTE, men absolut ikke mindst vigtige element ved Ioniq 5 N, er, at den på ingen tid kan transformere sig fra en eldrevet sportsvogn til at være en rummelig familiebil med adaptiv fartpilot og fjernbetjent parkeringsassistent.
Du kan desuden aktivere N Drift Optimizer-programmet, som giver elektronisk hjælp til kørslen, så dækkene i det ene øjeblik hviner, mens de er helt rolige og næsten støjfrie, hvis du i det næste øjeblik skal hente ungerne i børnehaven.
Annonse
Endelig er der varme i bagsæderne, som kan justeres i længderetningen, og samtidig er sportssæderne foran garant for tilstrækkeligt med komfort, både når du snegler dig afsted i en kø på motorvejen, og når den øde, snoede landevej står for tur.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.