Nyt superbatteri til elbiler på vej: Fremover vil du kunne køre helt op til 1.200 kilometer på en enkelt opladning
Hele bilbranchen taler om solid state-batterier, som giver elbiler en meget længere rækkevidde og hurtigere opladning, end vi ellers har været vant til.
Foto: PR
TILBAGE I 2020 var det japanske bilmærke Toyota blandt de første, som talte om de revolutionerende solid state-batterier. Og i 2023 opnåede den japanske bilproducent lidt af et teknologisk gennembrud i udviklingen på området. Det kom frem på en briefing, hvor Toyotas nyligt oprettede BEV-division (BEV står for Battery Electric Vehicle, red.) fortalte, at man er lykkedes med at få det banebrydende batteri, som også kaldes ’faststof-batteri’ til at fungere i sine modeller, blandt andet i konceptbilen Toyota LQ.
”En af fordelene ved solid state-batterier er, at elektrolytten er fast. Dette gør det muligt for ioner, der transmitterer elektricitet, at bevæge sig hurtigere, hvilket betyder kortere opladningstider, øget rækkevidde og højere effekt. Solid-state-batterier er også kendetegnet ved at være meget stabile, fordi de kan modstå høje temperaturer,” udtalte Koji Sato, præsident og CEO for Toyota, til The Economist.
Den nye batteriform giver ikke kun mulighed for at fordoble rækkevidden i forhold til nutidens standarder. Det giver også mulighed for hurtigere ladning. Potentielt kan elbiler med superbatterierne lades op fra 10 procent til 80 procent på kun 10 minutter.
Efter alt at dømme vil batterierne i første omgang blive produceret til brug i luksuriøse elbil-modeller såsom en ny luksussedan, som Lexus præsenterer på markedet i 2026. For nylig gav Lexus, der er ejet af Toyota, en forsmag i form af konceptbilen LF-ZC, og Lexus barsler også med en elektrisk SUV samt en todørs-sportsvogn, der skal baseres på solid state-batterierne.