Nyt superbatteri til elbiler på vej: Fremover vil du kunne køre helt op til 1.200 kilometer på en enkelt opladning

Hele bilbranchen taler om solid state-batterier, som giver elbiler en meget længere rækkevidde og hurtigere opladning, end vi ellers har været vant til.

Nyt superbatteri til elbiler på vej: Fremover vil du kunne køre helt op til 1.200 kilometer på en enkelt opladning
Offentliggjort

TILBAGE I 2020 var det japanske bilmærke Toyota blandt de første, som talte om de revolutionerende solid state-batterier. Og i 2023 opnåede den japanske bilproducent lidt af et teknologisk gennembrud i udviklingen på området. Det kom frem på en briefing, hvor Toyotas nyligt oprettede BEV-division (BEV står for Battery Electric Vehicle, red.) fortalte, at man er lykkedes med at få det banebrydende batteri, som også kaldes ’faststof-batteri’ til at fungere i sine modeller, blandt andet i konceptbilen Toyota LQ.

”En af fordelene ved solid state-batterier er, at elektrolytten er fast. Dette gør det muligt for ioner, der transmitterer elektricitet, at bevæge sig hurtigere, hvilket betyder kortere opladningstider, øget rækkevidde og højere effekt. Solid-state-batterier er også kendetegnet ved at være meget stabile, fordi de kan modstå høje temperaturer,” udtalte Koji Sato, præsident og CEO for Toyota, til The Economist.

Den nye batteriform giver ikke kun mulighed for at fordoble rækkevidden i forhold til nutidens standarder. Det giver også mulighed for hurtigere ladning. Potentielt kan elbiler med superbatterierne lades op fra 10 procent til 80 procent på kun 10 minutter.

Efter alt at dømme vil batterierne i første omgang blive produceret til brug i luksuriøse elbil-modeller såsom en ny luksussedan, som Lexus præsenterer på markedet i 2026. For nylig gav Lexus, der er ejet af Toyota, en forsmag i form af konceptbilen LF-ZC, og Lexus barsler også med en elektrisk SUV samt en todørs-sportsvogn, der skal baseres på solid state-batterierne.

Toyota og Lexus er dog langtfra de eneste i branchen, som er i gang med at udvikle biler med de nye superbatterier. Ifølge The Economist bygger Nissan lige nu en fabrik i Yokohama og vil starte produktionen af testversioner af solid state-batterierne allerede i år. BMW planlægger at åbne en lignende fabrik i Tyskland i samarbejde med Solid Power, en amerikansk batteriudvikler med hovedkontor i Colorado. Og endelig er QuantumScape, en startup i Silicon Valley, begyndt at levere prototyper på solid state-batterier til Volkswagen, mens Mercedes-Benz også arbejder sammen med det amerikanske Factorial Energy.

Solid state-batterier

Litium-batterier bruger flydende elektrolytter til at transportere litium-ioner mellem anoden og katoden. En af ulemperne ved sådanne batterier er, at for hurtig opladning kan skabe aflejringer, som kan forårsage kortslutning med efterfølgende eksplosion og brand. I solid state-batterier anvendes glaselektrolytter, som fjerner faren for kortslutninger. Uden en tyktflydende væske forsvinder også behovet for ’skillevægge’ mellem de forskellige celler i batteriet, hvorved man slipper for unødig vægt og frigør plads. Det betyder ikke kun, at batterierne bliver mindre, men også at mere strøm kan pakkes på samme plads. Fordelene er højere energitæthed, markant hurtigere opladning, øget sikkerhed og bedre termisk modstand, hvilket betyder, at batterierne forbliver køligere. Overgangen fra flydende til fast elektrolyt vil også medføre et mindre behov for værdifulde naturressourcer som litium, kobolt, mangan, nikkel og aluminium.

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler og Elbil