Graus anmeldelse af Porsches sikre stik
Du ved, at verden er under forandring, når Porsche lancerer en elbil. Spørgsmålet er, om det er til det bedre eller det værre. Christian Grau finder svaret i Porsche Taycan Turbo S.
Foto: PR Christian Grau er journalist, foredragsholder og forfatter til bogen ’Mænd og biler’. Også kendt som vært og livsstilsekspert på TV 2. Motorredaktør på Euroman.
Er der håb, eller er det håbløst? En lydløs Porsche – puritanerne græmmer sig. Nu står verden ikke længere, Tyskland har hejst det hvide flag, køreglæde er et fænomen med kurs mod datid. Fremtiden tilhører rigide, selvkørende elbiler, der efterlader dig som en kastreret passager.
Men hvis du ikke vil køre videre i din nuværende bil, indtil den bliver en klassiker eller bare gammel, kommer du formentlig til at køre elbil. Så når nu forbrændingsmotorens dage er talte, skal vi så ikke i stedet glæde os over, at elbilerne bliver stadig bedre?
En elbil, jeg har ventet på med enorm spænding, er Porsche Taycan. Porsche kan kort sagt ikke lægge navn til en bil, der ikke kører godt, så når de går ind i produktionen af elbiler, skal der sættes nye standarder, og det bliver der, kan jeg allerede afsløre.
Som linjeføringen afslører, er Taycan beslægtet med Panamera. En firedørs gt-vogn med plads til familien, men også en bil, der bider fra sig, når vejen slår et sving. Som Panamera har Taycan arvet den lange ryg fra Porsche 911. Den lange baglygte ligeså og med lidt god vilje de to ’rør’, som fører frem til forlygterne. Selve forlygterne er det designelement, der er mindst Porsche over – og sjovt nok også den detalje, jeg er mest forbeholden overfor. Især implementeringen af luftindtaget, der løber som en tåre i øjenkrogen på lygterne, støjer lidt. Men alt i alt er bilen velproportioneret og meget Porsche’sk at se på. Det er altid en kompliment.