Nyuddannet jægersoldat og orienteringsløber på det militære landshold.
Jeg var jægersoldat, 20 år, og boede med en flok unge kolleger på Flyvestation Aalborg. Vi havde ikke bil, og det var træls, for vi ville gerne ind til Jomfru Ane Gade. Vi var trætte af at tage bussen, så vi blev enige om, at vi måtte have en bil. Vi havde ingen penge, så vi tog på bilauktion i Nørresundby og endte med at købe en medtaget Audi med glasskår fra en smadret forrude raslende rundt i ventilationssystemet. Det var før, Audi’er blev lækre.
Annonse
1970 Fiat 125, lysegrøn
Jægersoldat og på det militære landshold i femkamp.
Det var en sindssygt hurtig bil. Jægerkorpsets næstkommanderende havde en magen til, som han kørte rally i. En dag stod vi antrådt på paradepladsen, da han kom skridende sidelæns ind på pladsen for at demonstrere sine køreevner. Men han mistede herredømmet over den og endte med at smadre bilen mod et træ. Heldigvis skete der ikke noget med ham. Det var en dyr bil at forsikre, men den kørte godt, og så var den til at komme til for penge.
1970 Mercedes 240d, blå
Jægersoldat og uddannet Ranger, Fort Benning, USA.
Jeg havde en ven, der købte brugte Mercedes’er og satte dem i stand, så de stod næsten som nye. Sådan én købte jeg omkring 1977, og så fulgte nogle år, hvor jeg skiftede mellem forskellige Mercedes-modeller, som jeg alle købte af ham. Den første hed vist 240D. Jeg måtte tilføre lidt benzin i tanken, så dieselen ikke tilstoppede karburatoren i frostvejr. Bortset fra det var den driftssikker.
Annonse
1983 VW T3, hvid
Jægersoldat, virksomhedsejer og atlet på det danske faldskærmslandshold.
Min hvide VW-bus kan jeg nogenlunde datere, fordi jeg erindrer, at jeg havde den, da jeg skulle til Kina med det danske faldskærmslandshold. Det var uhørt at rejse til Kina dengang, men vi kom afsted. Det var strengt taget en kassevogn, men indrettet sådan, at jeg kunne sove i den og opbevare en masse grej til mit arbejde. Jeg havde den i mange år, for jeg kørte i den, da jeg blev gift med min hustru Karin i 1998.
På det tidspunkt var jeg som jægersoldat udstationeret for NATO i Sarajevo for at fange krigsforbrydere. Jeg arbejdede under amerikanerne og fik fire dages orlov, så jeg kunne rejse hjem til mit bryllup. Karin hentede mig i lufthavnen i folkevognen, og så kørte vi til Idom i Vestjylland, hvor præsten åbnede kirken om aftenen, så vi kunne blive viet. Det var smukt og højtideligt. Kun vores forældre og nærmeste familie og venner var der.
Festen blev holdt på mine svigerforældres gård. Da vi samme nat kørte ud af markvejen tilbage mod København, larmede bilen som aldrig før. ’Nu er den helt gal,’ tænkte jeg, men det var heldigvis kun raslende dåser, som familien havde bundet til kofangeren.
1999 Chrysler Grand Voyager, sort
Jægersoldat, sikkerhedsrådgiver, teambuilder hos Riis Cycling og vært på TV2-programmerne ’På Afveje’ og ’Stjernetræf’ samt forfatter til selvbiografien ’Et liv på kanten’.
Annonse
Jeg havde en masse afspadsering, som jeg brugte som sikkerhedsrådgiver på spillefilm og fotograf på diverse opgaver. Ad den vej fandt jeg ud af, at der var brug for mine kompetencer til at lære skuespillere at håndtere våben og stå for sikkerheden omkring sprængninger og den slags. Jeg har været med til at smide en pølsevogn ud fra en flyvemaskine i faldskærm.
Jeg har dykket i grotter under vulkaner og sat ild til en lade med heste og skuespillere, som selvfølgelig ikke måtte komme noget til. De opgaver krævede en stor bil, så da VW’en skulle udskiftes, købte jeg en Chrysler Grand Voyager.
2004 Volvo XC90, sort
Sikkerhedsrådgiver, foredragsholder, teambuilder hos Riis Cycling, ekspeditionsleder og vært på flere TV2-programmer, samt mentaltræner i FC Midtjylland. Desuden på kontrakt med Forsvaret.
Jeg var glad for min sorte Voyager. Det var en lækker bil, når man kom fra en ældgammel VW-kassevogn, men jeg blev opmærksom på, at den ikke klarede sig så godt i crashtests. Det var jeg nødt til at forholde mig til, fordi sikkerhed er en stor del af mit liv, så i 2004 skiftede jeg til Volvo XC90. Det giver en tryghed at køre i en sikker bil, når man er på landevejen så mange kilometer, som jeg er.
Samtidig var den firehjulstrukket, så jeg kunne køre gennem snedriver og i uvejsomt terræn. Jeg kørte 470.000 problemfrie kilometer i den, så da den var ved at være nedslidt, skiftede jeg til den nye model.
2017 Volvo XC90, sort
Rådgiver for Forsvaret, sikkerhedsrådgiver og mentaltræner for superligaklubben FC Midtjylland og elitebadmintonspilleren Viktor Axelsen samt ekspeditionsleder på flere TV2-programserier.
Jeg stoppede som elitesoldat i 2001 efter 28 år som operativ i Jægerkorpset, men jeg er stadig på kontrakt i Forsvaret – nu blot som rådgiver. Jeg har været mentaltræner for de nye pilotelever på Flyvestation Karup og for erhvervsledere og politikere. Hertil kommer alle de oplevelser, jeg har haft med mine tv-programmer over hele verden.
Det, jeg har været mest stolt af, er de programserier, hvor jeg har hjulpet mennesker til et bedre liv. Lige fra ’Basserne’, til ’Recepten på Lykke’, hvor jeg hjalp fire kvinder til at trappe ud af deres lykkepiller og få et godt liv uden medicin.
B.S. Christiansen
Født i 1952 og uddannet elitesoldat i Jægerkorpset. I 2001 blev han kendt for tv-programmet ’Anja og BS på afveje’ og har siden medvirket i et utal af tv-programmer. Sideløbende har han fungeret som foredragsholder og selvstændig sikkerhedsrådgiver. Endelig arbejder han som mentaltræner for blandt andre Viktor Axelsen og FC Midtjylland.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.