Se Ken Ilsøs biler gennem karrieren

Se Ken Ilsøs biler gennem karrieren

Man kan sige meget om en mand alene ved at betragte hans bilvalg. Se blot på udvalget af fodboldeksperten Ken Ilsøs biler.

Offentliggjort

2006–2007: 2006 VW Polo, sølvgrå

Professionel fodboldspiller i Heerenveen.

Min første bil fik jeg i Holland. Jeg tog også mit kørekort der. På hollandsk. Heerenveen stillede biler til rådighed for os, og de blev fordelt efter, hvor gammel man var. Jeg fik selvfølgelig den mindste, man kunne få: en Polo. Men jeg følte mig alligevel vildt voksen, da jeg fik den. For det handlede ikke så meget om selve bilen, men alt det, man gerne ville gøre med den. Vi fulgtes til træning i vores biler. Jeg satte 50 Cent på, skruede op og rullede vinduet ned. Sædet blev trukket helt tilbage, så jeg kunne sidde der og hænge ud ad vinduet, mens jeg kørte den ganske korte tur gennem byen til stadion. Det stank ud ad vinduerne. Af cologne og lugten fra det Wunderbaum-træ, jeg havde hængt op i bakspejlet. Her kommer Ken Ilsø, 19 år.

2007–2009: 2006 BMW X5, mørkegrå

Professionel fodboldspiller i SønderjyskE.

Jeg har altid været fascineret af firhjulstrækkere, så mit første rigtige bilkøb blev en BMW X5. Da jeg kom tilbage fra Holland og blev ungdomsspiller i SønderjyskE, havde jeg ikke nogen stor løn. Så det var en brugt BMW – og på gule plader. Da jeg stod i Kolding hos forhandleren og skulle betale for den, var jeg lidt nervøs. Jeg kørte mit betalingskort gennem dankortmaskinen, der stod 200.000. Så stort et beløb havde jeg sgu aldrig godkendt før. Jeg ringede også lige til banken bagefter for at sikre mig, at der nu også var dækning.

2009–2011: 2009 Mercedes GLK, metalgrå

Professionel fodboldspiller i FC Midtjylland.

Det gik rigtig godt for mig i SønderjyskE, så en aften, kort før transfervinduet lukkede, kørte jeg til Ikast og skrev kontrakt med FC Midtjylland. Da jeg kørte hjem sent om aftenen, blev jeg stoppet af en patruljevogn. De syntes, det så lidt mystisk ud, at så ung en knægt kørte rundt i så stor en firhjulstrækker – og så på gule plader. Jeg fik forklaret, at jeg var professionel fodboldspiller og lige havde skrevet kontrakt, og så fik jeg lov til at køre. Min X5’er blev skiftet ud med en leaset Mercedes. I FC Midtjylland havde de kun et vist antal biler at fordele mellem spillerne. Og der var kun ganske få GLK’ere – altså firhjulstrukne. Jeg var fuldstændig elektrisk. Jeg ville bare have den. Pludselig var der en af spillerne, der stoppede i klubben, og jeg vidste, han havde en GLK. Jeg ringede hver dag til manden, der fordelte bilerne og sagde: ’Det er altså mig, der skal have den GLK’er, ikke?’ Og så fik jeg den til sidst.

2013: 2010 Artega GT, rød

Professionel fodboldspiller i Fortuna Düsseldorf.

Jeg følte ikke, jeg fik udfoldet mit talent, som jeg ville, i FC Midtjylland, og en dag ringede min agent og sagde, at de havde brug for en 10’er eller en angriber-type som mig i Düsseldorf. Jeg slog til med det samme. Denne gang ville jeg have noget frækt og opsigtsvækkende at køre i. Jeg valgte en rød Artega GT, som danske Henrik Fisker har designet. En tosædet sportsvogn med motoren placeret lige bag nakken. Den larmede temmelig meget, faktisk så meget, at da jeg skulle køre de 7-800 kilometer hjem til Danmark, var jeg nødt til at have hovedtelefoner på for at kunne holde det ud.

2013: 2013 Jaguar XF R-Sport, sort

Professionel fodboldspiller i VfL Bochum.

Jeg var ved at være klar til at rykke videre. Jeg var træt af den tyske mentalitet. Det handlede for lidt om kvaliteten af det, man lavede på banen. Jeg ville gerne til Italien eller Spanien, men der kom ikke rigtig nogen bud, så da jeg fik mulighed for at skifte til Bochum, solgte jeg Artega’en. Selvom man mest forbinder Jaguar med lidt ’blød hat’, så forelskede jeg mig i sådan én. Jeg tror, jeg havde brug for stilheden i kabinen, når man flyder afsted. Jaguaren blev min sidste bil i et stykke tid.

2014–2018: 1996 Honda CRV, metalgrå

Professionel fodboldspiller i Kina, Singapore, Malaysia og Australien.

Jeg var skiftet til kinesisk fodbold. Men efter fire måneder i klubben Guangzhou R&F, stoppede jeg helt med at spille og rejste i stedet rundt i Kina og på Filippinerne. Efter syv måneders rejse lokkede en træner, jeg kendte fra Düsseldorf-tiden, mig til Singapore. Det var en blød genstart og back-to-basics rent fodboldmæssigt, men jeg genfandt glæden og legen ved spillet. I Malaysia, som har en rigtig stor fodboldscene, spillede jeg i klubberne Kedah og Penang. Jeg havde jo set trafikken i gaderne, så da jeg skulle vælge en bil, så skulle det være én, der kunne tåle at gå i stykker. Jeg fik en ældgammel Honda, hvor gearkassen sad ligesom på en lastbil. Men jeg pimpede den lidt op med et par nye fælge. I trafikken i Malaysia handlede det bare om at overleve.

2022–: 2019 Mercedes GLE Coupé 350D, hvid

Fodboldkommentator på Offside på TV3 Sport.

Min karriere sluttede i Adelaide United i Australien. Og jeg fik hjemve. Jeg var single, over 30 og ville gerne stifte familie. Jeg rejste hjem og købte tankevækkende nok en Mercedes-stationcar fra 2015. En bil, som man jo typisk kun køber, hvis man har børn og kone at tage med i den. Den havde jeg, indtil jeg i år købte min drømmebil, som er den, jeg kører i i dag. Selvfølgelig en firhjulstrækker, en Mercedes GLE Coupé, som jeg pendler imellem mit hjem i Göteborg og København i. Med hvidt læderindtræk og god plads til min snart kommende svenske kone, min datter og den lille ny, som er på vej.