Se Mark Stokholms biler gennem karrieren

Man kan sige meget om en mand alene ud fra hans bilvalg – se bare her.

Se Mark Stokholms biler gennem karrieren
Offentliggjort
4316f52e0cd34181ae07a66db294e9d5.jpg

1995 Mazda 626, rød

Arbejder som grafiker.

Jeg fik min første bil, da min hustru fik firmabil. En postkasserød Mazda 626. Hun arbejdede dengang i forskellige medicinalfirmaer, og så fulgte der en firmabil med. Nem og bekvem måde at have bil på i en tid, hvor mange jævnaldrende kørte rundt i nogle nedslidte pispotter, hvis de overhovedet havde bil.

Selv arbejdede jeg som grafiker efter et par år i Søværnet. Jeg trak nummer 431 på session, og så vidste jeg godt, hvad klokken havde slået. Det viste sig at være så hyggeligt, at jeg forlængede og sejlede to år på Olfert Fischer.

rkG7lz4W-n7PLq3Uw6U-(edit).jpg

1999 Citroen Xantia, sort

Læser journalistik på Syddansk Universitet.

Min kone fik en ny firmabil, en sort Xantia, som vi var rigtig glade for. Min far var forelsket i Citroën, og den lykkeligste dag i hans liv var, da han fik råd til en CX GTI. Til gengæld var han ikke helt tilfreds med at sønnike kørte japansk.

’De der forlygter er simpelthen for skarpe,’ sagde han en dag, hvor jeg havde kørt bag ham.

Så var det bedre med Xantia’en, selvom Citroën ifølge ham var begyndt at falde af på den. Det var den første bil, vi selv valgte, og det var en fed følelse. Vi havde mange gode, lange ture i den bil. Ferier hos mine svigerforældre på Bornholm og til Odense, hvor jeg læste journalistik.

VW_Passat_Variant_B5_Facelift_front.jpg

2004 VW Passat 1.9 TDI, sølvgrå

Journalist på først Jyllands-Posten, så Børsen som vært for TV 2 Finans, og fra 2006 som vært på TV 2 News.

Så kommer der nogle år, hvor min kone skifter job et par gange, og vi har nogle Renault Laguna’er, som jeg vil forbigå her, selv om de egentlig var meget gode. Bilen, der skal med, er en Passat.

Dybest set røvkedelig og så skrabet, at det var lige før, man skulle betale ekstra for at få rattet med, men hold kæft, den kørte godt, syntes jeg. En rigtig slider med god plads og en instrumentering, der sad, hvor den skulle. Jeg var meget glad for den bil.

Renault_Espace_Edition_25th_dCi_175_(IV,_Facelift)___Frontansicht,_17._Juli_2011,_Ratingen.jpg

Renault Espace 2.2 diesel, sort

Vært på TV 2 News.

Igen springer vi lidt. Denne gang over nogle Ford-modeller – S-Max og Galaxy – fordi vi skal have en Renault Espace med. Den helt store. Virkelig fed, men den gik meget i stykker. Blandt andet en nytårsaften, som vi fejrede hos nogle venner, hvor jeg lige skulle hjem og hente noget.

Den fik nok lidt rigelig gas, og så begyndte den bare at hoste helt vildt, indtil den stoppede fuldstændig. Det kostede en formue. Min kone var lige blevet selvstændig, så det var en streg i regningen på en bil, der ellers havde alt i udstyr med syv individuelle sæder og videoskærme bagi.

Land-Rover-Discovery-4.jpg

2012 Land Rover Discovery 4 HSE, sort

Vært på ’Aftenshowet’ på DR.

I 2016 fik jeg min ultimative drømmebil. En Land Rover Discovery, og jeg kan sige præcis, hvornår jeg fik den. Jeg har nemlig et billede, hvor den står på et fejeblad. I begejstring og befippelse har jeg fyldt benzin på bilen, men heldigvis ikke startet den.

Ellers var der aldrig bøvl med den, og den levede op til alle mine drømme som den perfekte hybrid mellem en ekstremt terrængående bil og den vildeste luksus. I 2019 skiftede jeg til samme model, bare nyere. Så glad var jeg for den.

2018-mb-gle-350-suv.jpg

2018 Mercedes GLE 350D, sort

Vært på ’Aftenshowet’ på DR.

Jeg ville faktisk have haft en tredje Discovery magen til, men jeg kunne ikke finde en med tilpas få kilometer på tælleren, så i stedet leasede jeg en Mercedes GLE. Den kørte overdrevent godt. Jeg har ikke noget dårligt at sige om den. Ikke andet end, at det ikke var en Land Rover.

a7664fa2.jpg

2018 Land Rover Discovery 5, sort

Vært på ’Aftenshowet’ på DR.

Mercedes’en gav virkelig køreglæde, men jeg er bare en Land Rover-pige. Så da leasingen udløb, byttede jeg til en Discovery 5. Den er ikke lige så flot som 4’eren, men den har alt det lækre udstyr, jeg vænnede mig til med Merceren, og så er den stadig en mester i terrænet.

Jeg er jæger, og det er hele grunden til mit crush på Land Rover, men i de år jeg har kørt den, har jeg måske haft seriøst brug for firehjulstrækket 10 gange. I den forstand er det overflødigt, men jeg elsker den der følelse af selvtillid, der følger med. Visheden om, at bilen kan klare næsten alt.

Mark Stokholm

(f. 1973) Uddannet journalist fra Syddansk Universitet i Odense og har siden arbejdet som erhvervsjournalist på Jyllands-Posten samt på Dagbladet Børsen og TV 2 News. Siden 2011 vært på ’Aftenshowet’ på DR. 

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler og Mænd