"Det er ikke nogen prangende vognpark, jeg har haft, men hvis jeg kommer til penge, skal du se mig gå amok i smukke, franske biler. Ikke desto mindre har æstetikken altid fyldt meget i mit bilvalg og især den franske tilgang til design.
Annonse
Det afspejler sig også i min første bil, en Renault 5 GTS – smukt designet og pæn den dag i dag. Min var en GTS, og der har du at gøre med en bil, som ingenting vejer og samtidig har nogle kræfter, som jeg heller ikke var blind for at udnytte. Den var sjov, og jeg havde den i mange år, før jeg solgte den til min bror, som også blev Renault 5-fan.
Det er måske en mandeting, men jeg elskede den frihed, der fulgte med min Renault 5, og jeg havde som regel et par løbesko og en sovepose i den, så jeg kunne tage på tur. Desværre er det også en fransk bil på den kedelige måde, hvor problemerne med tiden endte med at stå i kø."
1984 Mercedes 230E, krystalblå
Art director i reklamebranchen
"Renault 5 talte til min frankofile side. Den var fransk som en pakke Gauloise, og jeg elskede den for det. Drømmen var at skifte til en Turbo 2, men så dukkede der en anden bil op.
Gennem en kollega fik jeg mulighed for at købe Magasins gamle direktionsvogn. En Mercedes 230E fra 1984. Den var i absurd god stand og stod med automatgear og sæder med fjedre som en sofa. Det var en flyder, og den kørte som en drøm, men den var nærmest umulig at forsikre. Jeg blev flået.
Annonse
Til gengæld var den billig i reservedele. Jeg fandt en specialmekaniker, som passede godt på den, og det var også ham, der fandt en ny ejer til den, da jeg efter nogle år næsten ikke nænnede at have den længere. Jeg boede på Vesterbro, og det var den ikke bygget til, så via ham fandt jeg en ældre herre, der kunne tage sig bedre af den. Lidt som når man skal finde et nyt hjem til en hund. Den skulle have det godt."
1996 Peugeot 106, 1,6i sort
Art director i reklamebranchen
"Mercedes’en er stadig den bedste bil, jeg har haft. At man kan lave en bil i 80’erne, som kører så godt i dag, er helt sindssygt, men jeg er jo frankofil, og jeg fik nok af at eje en stor, krævende bil.
I stedet fandt jeg min første Peugeot. Jeg har kørt Peugeot lige siden, og det handler min kærlighed til franske biler også om. Altså, kig på nogle af de gamle Citroën’er, som i dag anses for at være noget af det ultimative inden for bildesign.
Jeg vil så mene, at Citroën har tabt sutten de senere år, og at Peugeot i stedet er dem, der tegner fransk bildesign. De har ikke den avantgardistiske tilgang, som Citroën havde, men til gengæld har de noget tidløst, som betyder, at deres designs aldrig bliver forældede og samtidig har en tråd tilbage til tidligere modeller. Det var det, jeg faldt for i min første 106’er. Den lignede lidt en 205’er, og så var den nem at eje. Jeg havde den, da jeg mødte hende, jeg senere skulle blive gift med, og vi kørte den til Frankrig og hjem igen i et hug.
Det var aldrig gået i nogen af mine tidligere biler."
Annonse
2008 Peugeot 308 SW, sølv mørk
Art director i reklamebranchen
"Nu kommer den, jeg skammer mig lidt over. En Peugeot 308 SW. Det er den grimmeste bil, der nogensinde er lavet. Eller, det er jo ikke en Fiat Multipla, men der er noget med dens bagende, som jeg slet ikke kan holde ud at kigge på.
Til gengæld var der plads til børn og til at bo i hus og være en familie i den. Og så havde den alt i udstyr. Stort glastag, aircondition og alt, hvad man kunne ønske sig.
Som supplement købte vi endnu en 106’er. Den gamle brød sammen, og så fandt vi en anden, men den blev jeg aldrig glad for. Jeg tror, den havde 50 hk. Den var gammel, og der var meget bøvl med den, så det blev aldrig godt."
2016 Peugeot 208 1,2 VTI, gråmetal
Coach og art director i reklamebranchen
"2016 var et vildt år for mig. Jeg var træt af at lave reklame. Træt af, at mit arbejde ikke bidrog med noget som helst. Så jeg havde en lille livskrise, hvor alt brød sammen inklusive mit ægteskab og vores Peugeot. Vi blev skilt, og jeg solgte 308’eren og købte en 208 kontant.
Samtidig begyndte jeg i et terapiforløb, som satte en masse i gang. Det var den direkte årsag til, at jeg skiftede spor og gravede mig ned i mænds følelsesliv for at blive klogere på mig selv og hjælpe andre mænd. Jeg fandt frem til nogle værktøjer, som jeg kunne bruge til at coache mænd og par.
I 2019 startede jeg min podcast ’Hankøn’, i 2021 udgav jeg en bog, og så har det taget fart derfra. 208’eren har jeg endnu, og tro det eller ej, jeg synes, det er en genial bil. Designet ligner noget fra omkring 2010, men den er stadig nydelig og nutidig at se på. Indbegrebet af det, som Peugeot kan."
Mikkel Braginsky
Født i 1976. Begyndte sin karriere som selvlært art director i reklamebranchen. Efter et terapiforløb fangede han interesse for mænds følelsesliv, og siden har han specialiseret sig i at coache mænd og par. I 2019 startede han podcasten ’Hankøn’, og i 2021 udgav han en bog i samme navn. I dag arbejder han desuden som foredragsholder.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.