Se Per Mikael Jensens biler gennem karrieren

Man kan sige meget om en mand alene ved at betragte hans bilvalg – se blot her.

Se Per Mikael Jensens biler gennem karrieren
Offentliggjort

1960 VW 1200 (Boble), lyseblå

Skoleelev.

Nu hvor sagen er forældet, synes jeg, vi skal helt tilbage til 13-årsalderen. Jeg er vokset op i Egå, og vi var nogle drenge, som godt kunne lide at køre bil og havde adgang til nogle marker, vi kunne køre rundt på.

Vi købte en række biler, som vi kørte cross eller rally, som vi kaldte det, i.

Den første var en totalt udslidt Boble, som vi fandt lokalt til 600 kroner og fik transporteret ud til marken for nu at sige det på den måde.

Den holdt til en weekends morskab, og så afgik den ved døden, da vi skulle lege Holmekollen i den.

Jeg husker det som en tid, hvor alt handlede om knallerter, motorcykler og biler. Så kom piger, musik og lidt fodbold.

1962 Land Rover 107 Pickup, blå

Altmuligmand i svigerfars møbelfirma.

Den første bil, jeg tænker på som min egen. Det var strengt taget bare ikke min. Det var nemlig min daværende svigerfars, men jeg kørte meget i den, fordi jeg arbejdede i hans firma og både brugte den i jobbet og privat.

Det er mange kærester siden, at han var min svigerfar, men han var en fantastisk mand, som har betydet utroligt meget for mig. Jeg var ikke så tæt på min egen far, så jeg fandt et idol i ham og har lært meget af ham.

Blandt andet noget med at have god smag i biler, og især denne her elskede jeg. Komfort var der intet af, men den var sjov, og så gav den en stærk følelse af, at man nok skulle komme frem uanset hvad.

1963 Volvo PV210, hvid

Altmuligmand i svigerfars møbelfirma.

Da jeg blev 19, købte jeg selv en bil. Jeg fandt den hos nogle rødder oppe i Salling. De havde gjort alt muligt ved den og blandt andet forsynet den med en hækspoiler, der var så grim, at den blev skruet af med det samme.

Men det var en fantastisk bil, fordi den var stor. Jeg spillede en del fodbold, og når vi skulle til kamp, kunne vi være syv-otte mand i den.

Derudover havde den nogle fantastiske detaljer, som gør indtryk selv i dag. Fx trælister i bagagerummet og på ryggen af bagsæderne, så det lignede et skibsdæk, når du lagde sædet ned.

Endelig havde den høje, tynde hjul, hvilket gjorde den fantastisk til at pløje igennem snedriverne om vinteren. Desværre var den i noget dårligere stand, end jeg havde håbet på, så efter tre år skrottede jeg den.

1975 Polo camper, grøn

Journaliststuderende og derpå journalist og nyhedsredaktør på Politiken.

Min nye kæreste og jeg overtog en gammel Polo fra hendes forældre. Den er der mange gode minder i, fordi jeg byggede den om til en camper.

Jeg flyttede skinnerne til forsæderne, så de kunne rykkes helt frem, og så byggede jeg en sammenklappelig seng, som lige kunne være bagi.

Vi kørte til Sicilien i den og blev hængende en måned – helt primitivt og fantastisk eventyrligt. På nær en enkelt nat hvor vi blev vækket af skyderi.

Der fortrød jeg lidt, at vi havde valgt at se Corleone.

1977 Mercedes Benz 280S, hvid

Redaktør på JP København og derpå ansvarshavende chefredaktør på MetroXpress.

Min første sekscylindrede bil. En Mercedes S280. Over 20 år gammel, men utrolig flot og velkørende. Den sidste smukke S-klasse efter min mening. Lav og bred.

At cruise gennem Store Kongensgade i den med soltaget åbent og bare lytte til motoren, det var dejligt.

Jeg var også i Italien i den. Fire mand ombord og 160-170 km/t gennem Tyskland uden en mislyd. Til gengæld var det en dyr tur i benzin.

2006 Land Rover Dicovery, sølvgrå

Administrerende direktør hos TV 2 Danmark.

I 00’erne var jeg udstationeret i henholdsvis London og New York for så at vende hjem til et job som administrerende direktør på TV 2.

De mente, at en Audi A8 ville være standsmæssig, men jeg valgte en Land Rover Discovery. Det havde klart med eks-svigerfars Pickup at gøre – der var et spor der, jeg måtte følge. En gammel kærlighed til Land Rover.

Dengang var der en regel, så man sparede noget afgift ved at vælge en camper.

Jeg var lidt ked af det ledsagende plastiktag, men ellers var jeg meget glad for den bil, og jeg nåede faktisk også at overnatte i den, bare for at prøve det.

2016 Peugeot 508 SW, koksgrå

Head of External Affairs hos Seaborg.

I dag har vi en Peugeot 508 stationcar. Bevidst købt med den lille 1,6-liter-motor med 120 dieselheste. Den trækker godt, og så kører den op mod 25 kilometer på en liter.

Jeg ved ikke, hvorfor vi altid kører til Italien, men vi var afsted sidste sommer og med fuld tank hjemmefra, skulle vi først tanke igen i Norditalien.

Jeg købte den i øvrigt brugt af noget så sjældent som en jysk forhandler, der solgte bilen alt for billigt. Nu tror jeg simpelthen, jeg beholder den, til den ikke kan mere.

Per Mikael Jensen

(f. 1962)

Opvokset i Aarhus. Uddannet journalist. Har siden slutningen af 1990’erne bestredet en lang række ledende poster i medieverdenen, blandt andet har han været øverste chef for Metro International, direktør i TV 2 og adm. chefredaktør for Mandag Morgen.

I dag arbejder han som Head of External Affairs i Seaborg, der arbejder med atomkraftteknologi. Han sidder desuden i en række bestyrelser.

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler og Mænd