Vi har hørt meget om elbiler. Er de en frelse eller endnu en klimabelastning? Set over hele bilens levetid ligner elbiler en klar klimavinder, når man sammenligner med en konventionel brændstofbil. Og hopper vi 10 år frem, bliver det formentligt svært at finde en ny bil helt uden elektricitet i drivlinjen. Christian Grau undersøger, hvad du skal kigge efter, hvis du overvejer at købe en elbil.
Man kan ikke tale elbiler uden at tale om rækkevidde. Med lang rækkevidde kan du ikke kun køre langt, men også tillade dig at lade op, når det er belejligt for dig. Producenterne måler bilens rækkevidde ved at køre den i en særlig cyklus under forskellige forhold.
Du må forvente, at bilen har en anden rækkevidde, når du selv kører den. En tur på motorvejen koster meget mere rækkevidde end en tur gennem byen, hvor bilen også kan regenerere energi fra bremserne. Samtidig spiller temperaturen væsentligt ind, ligesom et sæt store fælge vil forringe rækkevidden. Vælg derfor en bil med rigelig rækkevidde. Med den nuværende teknologi kan man definere 300 km som forskellen mellem kort og nogenlunde lang rækkevidde.
Annonse
Ladetiden
Med fokus på rækkevidden glemmer mange en anden vigtig faktor – ladetiden. Altså spørgsmålet om hvor hurtigt din elbil lader op. Det afhænger både af din bil og af ladestanderen. Her og nu er de fleste af de ladestandere, du ser i byerne, langsomme 11 kW-ladere.
I den situation har du ikke meget glæde af, at bilen måske kan lade med 150 kW, men til gengæld får du rigtigt meget glæde af bilens opladningshastighed, når du rammer en hurtiglader langs motorvejsnettet. Her og nu kan alt fra 100 kW med lidt god vilje betragtes som hurtigt, men det flytter sig hele tiden.
I 2019 var Audi E-tron markedets hurtigst opladende elbil med sine 150 kW, men 2020-versionen af Tesla Model 3 lader med op til 250 kW. Under alle omstændigheder skal du være opmærksom på, at mange elbiler først lader optimalt, når rækkevidden er i bund. Selv om bilen således er opgivet til at kunne forøge rækkevidden med 200 km efter 10 minutters opladning, skal du derfor forvente længere ladetid, hvis du i forvejen har 200 km på batteriet.
Infrastruktur
Endelig skal du naturligvis undersøge mulighederne for daglig opladning, før du vælger en elbil. Har du hus, følger der en ladestander og et abonnement med mange elbiler. Ellers kan du få et tilbud på at få opsat en, når du tegner et abonnement. Under alle omstændigheder får du en langsom lader, men omvendt står bilen typisk også et halvt døgn og lader op alligevel.
Det er en udbredt misforståelse, at el-nettet ikke kan klare mange elbiler på samme villavej. Fx med den konsekvens at naboernes elbiler tager al den strøm, du skulle have brugt til at oplade din egen. Det er en grundløs bekymring, da hver matrikel har sin egen kapacitet. På den måde svarer det blot til, at alle på vejen bruger deres tørretumbler samtidig – det kan man godt. Har du ikke mulighed for at få opsat en privat ladestander ved din bopæl, er det en god idé at være opmærksom på antallet af ledige offentlige ladestandere i dit nærområde. Alternativt kan du måske lade bilen op på din arbejdsplads.
Fem elbiler med stil
Bare fordi man kører grønt, behøver man vel ikke sælge ud af sin forfængelighed. Her er en håndfuld stilfulde elbiler til os, der hellere vil drukne i en Ferrari end stoppe nedsmeltningen med en elektrisk Berlingo. Der introduceres over 30 nye elbiler i 2020, så der kommer hele tiden nye til.
Porsche Taycan
Annonse
Selv uden endnu at have kørt Porsches elbil betvivler vi ikke dens status som markedets mest dynamiske elbil. Det bliver absurd at køre en lydløs Porsche, men designet og kabinens lækkerhed vidner om det ædle dna. Tilmed til en startpris under en million kroner.
DS3 Crossback E-Tense
Navnet E-Tense er meget 2019'sk og dømt til at være forældet i 2025, når elbiler ikke er helt så unikke. Alligevel har Citroëns subbrand så meget optur over den elektriske DS 3, at de ikke kunne dy sig. Med sit friske design er den da også et godt bud på en lækker elbil til under 300.000 kroner.
Tesla Model 3
Model 3 er ingen skønhedsåbenbaring, men det er den mest komplette elbil, du kan købe på et nogenlunde almindeligt budget. Rækkevidden, ladetiden og køreegenskaberne taler for den, og udstyrsniveauet i betragtning er den reelt meget billigere end de skrabede konkurrenter med lavere startpris.
Honda E
Vi har endnu til gode at køre Hondas lille elbil, men det ligner en elbil for den moderne behovsafklarede mand. Samtidig er det den mest ambitiøse og stilsikre bil fra japanerne i årevis. Det lover godt for Hondas elektriske fremtid.
Audi E-Tron
Også Audi synes, at elbiler skal have fortænkte navne, der er dømt til hurtig forældelse. Samme skæbne spår vi det kamerabaserede sidespejl, men bortset fra det er E-Tron en flot og rummelig elbil, der lader hurtigt og slår Tesla på alt, hvad der handler om finish.
Jeg har altid været begunstiget af, at der er nogle, der har troet på mig og hjulpet mig. I alt, hvad jeg har gjort. Men det kræver, at man opsøger det. Og det har jeg tydeligvis været god til.