Med den nye Countryman har Mini bygget en bil, der er alt andet end mini. Til gengæld er den elektrisk og meget anvendelig af en Mini at være. Christian Grau tester, hvor meget Mini, der er i den nye Countryman.
BEDØMT PÅ NAVNET kan vi lige så godt afrunde nærværende test og udråbe den nye Mini Countryman SE til at være en fiasko. Den er alt andet end mini, den er grande. Seks centimeter højere og hele 13 centimeter længere end sin forgænger. Som sådan jo bare praktisk og til fordel for anvendeligheden, men også kulminationen på den udvikling, det engang britiske bilmærke har været igennem, siden BMW overtog butikken i år 2000.
En udvikling, hvor bilerne er vokset ud af Mini-navnet og ind i en aura af design, livsstil og køreglæde. DNA’et er de runde forlygter og det britiske ophav, som markeres med Union Jack-detaljer flere steder på bilen. Sådan er det også på Countryman SE, der fx gemmer et britisk flag i baglygten.
Men ellers er det den af de nye Mini’er, der ligger længst fra Sir Alec Issigonis legendariske design fra 1959. Fx er forlygterne ikke længere runde, og alene kølergrillen er på størrelse med den originale Mini. Alligevel er bilen umiskendeligt en Mini at se på med sit stramme two box-design. Der er en kasse til motoren og en til at sidde i. Bagenden er så godt som lodret, og bilen står rankt og meget britisk.
Annonse
Betragtet bagfra er der noter af Range Rover og sågar Rolls-Royce Cullinan. En lækker detalje er de nye, krampeformede baglygter, der giver bilen karakter. En mindre vellykket detalje er taglinjen, der nu har fået tilføjet en finne, som går ned i C-stolpen og støjer unødigt, medmindre man vælger bilen med sort tag. Så forsvinder finnen i de mørke vinduer, så lad det være en stor anbefaling herfra, når du specificerer bilen.
Den nye version af Mini Countryman er seks centimeter højere end oprindelig og næsten 14 centimeter længere. Bagagerummet er vokset med 10 liter.
INDVENDIGT HAR COUNTRYMAN fået et nøk på detaljegraden. Der er kendte elementer som det runde display i midten, som engang husede speedometeret, og nu er en elegant skærm. Elegante er også de nye dørgreb og ventilationsdyserne, som tilfører lidt eksklusive noter til oplevelsen , selvom finishen ikke er helt på niveau med udformningen. Lidt metal i stedet for plast ville have løftet indtrykket yderligere.
Apropos materialer er instrumentbordet og dørsiderne nu beklædt med farvede tekstiler, vævet af genbrugt polyester. Det giver en moderne og hjemmestrikket økologisk atmosfære i bilen, der som noget nyt ikke bare har køreprogrammer, men nærmere deciderede stemningsprogrammer.
Sætter du bilen i Gokart-mode, påvirker det ikke alene rattets fasthed og speederresponsen. Der følger også en lydside, en skærmgrafik og kabinebelysning med. Poppet og iscenesat præcis som søsterskibene fra BMW, men også med til at modvirke følelsen af ikke at sætte sig ind i den samme bil hver dag.
Kører du Spotify fra bilen, kan skærmen tage form som en roterende LP-plade, og sætter du to fingre på den, kan du scratche i musikken. Vil du bare se, hvor hurtigt du kører, kan du bruge head-up-displayet, og vil du skrue ned for lyden, er der både knapper i rattet og på et lille panel under skærmen. Alt sammen intuitivt og velfungerende.
På den runde skærm i midten af instrumentbordet kan man navigere mellem 10 forskellige køreprogrammer, heriblandt et Gokart-mode.
FINT NOK, MEN HVORDAN kører den nye, elektriske Countryman så? Vi kører den kraftige SE-variant med 313 hestekræfter og en startpris på 422.000 kroner. Med sine relativt store dimensioner og den øgede vægt fra batteriet er det hævet over enhver tvivl den mest SUV-agtige Mini til dato.
Annonse
Den føles også langt fra lige så adræt som en Mini hatchback, men det er tydeligt, at ingeniørerne har gjort, hvad de kunne. Affjedringen er hård, og 20-tommerfælgene er ikke monteret for at tage høfligt imod vejbump og ujævnheder i underlaget. Så kommer man fra en af de mange andre kompakte SUV’er i markedet, vil man savne noget komfort.
Til gengæld får man noget af den nerve og adræthed, som de ofte savner. Snart sagt alle elbiler kan prale med hundredvis af hestekræfter og hurtige accelerationstider, men kunsten er at balancere opsætningen, så undervognen kan følge med. Det klarer den elektriske Countryman bedre end de fleste uden dog på nogen måde at føles som en gokart. Faktisk oplevede vi søsterskibet BMW M2 marginalt skarpere – den føles mere BMW’sk end Mini føles Mini’sk kan man sige – men som en sjov familie-allrounder, gør den det godt.
På bundlinjen er det dog designet, humøret og gennemførselsgraden, der gør Countryman SE til et tiltalende bekendtskab. Den slår ikke slænget af bestsellere på hverken rækkevidde, komfort eller prissætning, men den banker dem på karisma og stil.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.