Er Volvo EX30 det bedste, der er kommet ud af Sverige siden Abba, Zlatan og Wasa-knækbrød?

Er Volvo EX30 det bedste, der er kommet ud af Sverige siden Abba, Zlatan og Wasa-knækbrød?

Noget kunne tyde på det. Med en startpris på 274.000 kroner er elbilen EX30 den mest imødesete Volvo i lang tid. Christian Grau vurderer, om den har, hvad der skal til, for at blive det forudsigelige hit, den ligner.

Offentliggjort

HVILKEN VOKSEN MAND rammer ikke et sted i livet, hvor det bliver tid til en Volvo?

Nu er muligheden der med den mindste og billigste Volvo i årtier, og samtidig er EX30 den hurtigste Volvo nogensinde.

Det lyder næsten for godt til at være sandt. Ikke mindst nu, hvor det kinesiske ejerskab har fået den pensionerede dyrlæge ud af svenskeren og nogle yngre og mere designorienterede kunder ind.

Design er bestemt heller ikke en faktor, EX30 svigter på. Eksteriøret er rigt på former og alligevel rent. Der er referencer til XC40, men samtidig er den helt sin egen. Bemærk forlygterne, som nu har taget form efter det, svenskerne kalder ’Thors Hammer’. Tidligere lå den signatur i lygterne, men nu udgør den hele formen på lygtehuset.

Bemærk også logoet på fronten, hvor identiteten nu bare tegnes af en skråstreg der, hvor kølergrillen engang sad. De voldsomme skærmkanter kan du slet ikke undgå at bemærke, og så er der endelig de flotte, todelte baglygter, som også fortjener at blive fremhævet.

Mange detaljer forenet i et harmonisk ydre og fulgt op af en ligeledes moderne kabine, hvor minimalismen råder. Knapperne er lagt ind i rattet, og instrumenterne er flyttet over på en centralt placeret skærm over midterkonsollen, så du har et look, der hverken ligger langt fra Tesla eller Polestar.

I midterkonsollen er der god aflægningsplads, hvor kopholderne kan skydes ud eller gemmes væk. Dørgreb og håndtag er elegant integreret i dørsiderne, og i det hele taget emmer bilen af en kærlighed til formgivning. Der er tænkt over tingene, også i ventilationsdyserne.

ALT I ALT ER materialevalget domineret af plast, og det løfter hverken den taktile eller den visuelle dimension op i himlen, men det forklarer den lave startpris, som går ned til 274.000 kroner. Derudover er det faktisk rigtig godt skruet sammen, hvilket redder kvalitetsfornemmelsen.

Standardversionen kommer med et panel i blåt, let marmoreret plastik, og betaler du ekstra, kan du vælge mellem glasvæv eller noget, der ligner et terrazzogulv.

Ingen grund til at hive spenderbukserne ud af garderoben af den grund, for rigtigt eksklusivt bliver det aldrig. Så hellere brænde pengene af på det lækre anlæg fra Harman Kardon, der gør god fyldest i den meget støjfri kabine.

Dermed har vi allerede taget hul på køreegenskaberne, som ikke mindst besnærer dig med komfort og trækkraft. EX30 fås i to varianter med henholdsvis 272 eller vanvittige 428 hestekræfter.

Førstnævnte er alt rigeligt og ledsages af baghjulstræk, mens topmodellen kommer med firehjulstræk og en accelerationstid på 3,6 sekunder. Rekordhurtigt for en serieproduceret Volvo. Og vanvittigt i en bil til 381.000 kroner. I praksis er den også så hurtig, at hverken styretøj eller undervogn kan følge med.

Det går fint og stærkt lige ud med speederen i bund, men vil du udfordre den på en snoet vej, matcher opsætningen slet ikke kraftudfoldelsen.

Styretøjet føles for let og upræcist, mens undervognen fremstår slasket og giver en følelse af, at vægten skvulper ind over akslerne og får bilen til at sejle. Ikke optimalt, nærmest lidt lumskt, og ikke synderligt Volvo-agtigt.

Her har svenskerne prioriteret sikkerhed gennem årtier, og så kommer de med en bil, der føles som en raketmotor monteret på en firehjulet hoppeborg.

DU SKAL DERFOR køre EX30 med omtanke eller nøjes med 272 hestekræfter og gå efter det store batteri. Så lander du i en startpris på 309.000 kroner og får en mere harmonisk bil.

Nu med baghjulstræk, som bestemt også kan være lumskt, men kører du den som en Volvo og ikke som en stjålet BMW, så skal det hele nok gå. Samtidig får du en komfort, som få andre biler i klassen kan levere, både målt på støj og magelighed.

Foran sidder man fint, bagi sidder man anstændigt, taget i betragtning af at bilen er på størrelse med en Golf. Bagagerummet er på 318 liter og er indrettet med dobbelt bund, så du kan udnytte kapaciteten fuldt ud eller nyde godt af, at pakkenellikerne ligger højt.

Rækkevidden er opgivet til 476 kilometer, og på en hurtiglader tager batteriet op til 155 kW på ingen tid. Ikke helt så hurtigt som den oplagte konkurrent Tesla 3, men hurtigt nok. Den lækre skærm fungerer fint, og menuerne er logisk indrettet.

Knapperne på rattet er en smutvej til de gængse funktioner, og dermed er betjeningen nemmere end på mange andre skærmstyrede biler. Endelig giver den tilhørende app dig nøglefri betjening og gør det let at dele bilen med andre, ligesom du kan styre klimaanlægget og sætte bilen til at lade op via din telefon.

Tilbage står indtrykket af en bil, der ikke er perfekt, men som har det med at skyde indvendingerne ned med sin prissætning. Genbrugsplasten virker billig, ja, men startprisen er 274.000 kroner.

Køreegenskaberne er bedrageriske, jo, men til 381.000 kroner kan man måske ikke forlange et studie i akkuratesse. Det er en Volvo, den ligner en Volvo, og den føles som en Volvo.

Allerede der har du tre gode argumenter for, at den kan tage kampen op med Tesla 3, VW ID.3 og resten af de elbiler, den står til at konkurrere mod. Den får hermed fem små stjerner med på vejen herfra.

Volvo EX30, single motor

Motor elektrisk

Hestekræfter 272

Tophastighed 180 km/t 

Acceleration 0-100 km/t på 5,3 sek.

Rækkevidde (WLTP) 476 km

Ladekapacitet 155 kw

Co2-udledning 0

Pris 361.000 kr. (fås fra 274.000 kr.)

Karakter 5/6