Se Thomas Hartmanns biler gennem karrieren: ”Jeg betragter indholdet af min garage som en pensionsopsparing”

Man kan sige meget om en mand alene ud fra hans bilvalg – se bare her.

Offentliggjort

1978 Alfa Romeo Alfasud, rød

Piccolo hos Conair.

Som de siger i ’Top Gear’, så er man ikke en rigtig bilnørd, hvis man ikke har haft en Alfa Romeo. Jeg har haft fire gennem tiden. 

Den første var en rød Alfasud. Modellen var Alfas bud på en billig, køreglad bil. Bygget i Syditalien og berygtet for at ruste væk, men det var en afsindigt velkørende bil med en masse smarte mekaniske løsninger. Desværre var de bare ikke særlig godt udført. 

En sommerdag tog jeg hele dens ledningsnet ud og erstattede med et nyt for at slippe for alle dens særheder. Det er sådan noget, man lærer, når man har interessen, før man har budgettet til at få en fed bil. Jeg arbejdede dengang som piccolo i Simons Spies’ luftfartsselskab Conair, så jeg var flad, men også for skoletræt til at gå i gymnasiet. Jeg var 17 år og voksede så meget det første år, at de opgav at holde mig i uniformen. 

Mazda RX7, rød

Først værnepligtig, siden igen ansat hos Conair, blandt andet i Tyskland.

I ’89 skulle jeg aftjene værnepligt, så jeg satte min Alfa i en garage. Da jeg var færdig et år senere, var bilen nærmest væk. Så købte jeg en til, men den kom af dage, da et par biltyve på Amager besluttede at bøje den rundt om et træ. Så tog jeg på bilauktion og købte en BMW E30, som jeg dårligt nåede at køre i, før jeg byttede den til en Mazda RX7. 

Jeg flyttede til Hamborg, hvor den minsandten også blev stjålet. Senere fandt min fætter den på Sydsjælland, men der havde jeg for længst fået udbetalt forsikringssummen og købt en anden brugt RX7. Siden har det været en bil, jeg er vendt tilbage til og har nørdet meget med. Den dag i dag har jeg en RX7 – eller to, faktisk.

Audi 80 2,6 Quattro

Standupkomiker og manuskriptforfatter.

Jeg har haft mange flere biler, end vi kan nå omkring her, men vi ikke må forbigå min Audi 80. Det kan lyde vanvittigt, men det er den bedste allround-bil, jeg nogensinde har haft. Den var kvik uden at være hurtig, den kunne køre i al slags vejr, og så føltes den bare solid. Var den ikke også blevet stjålet, havde jeg måske haft den endnu. 

Det værste var dog, at der lå en diktafon i bilen med en masse materiale, som jeg havde jammet frem sammen med Anders Matthesen på en skriveferie i Barcelona. Det var meget arbejde, der gik tabt, og en fin bil. 

2015 Porsche 997 Turbo, Slate Grey

Standupkomiker og manuskriptforfatter.

Jeg bliver ofte anklaget for at være besat af japanske sportsvogne, og de kan også noget helt særligt, men jeg har altid drømt om en Porsche Turbo. En 997’er med manuelt gear og uden soltag. 

I mange år ventede jeg på, at mit økonomiske råderum og brugtvognspriserne ville ramme hinanden, og da de gjorde det, lavede jeg en lang liste med specifikationer på drømmebilen. Den bliver svær at finde, tænkte jeg, sekundet før jeg fandt den på Bilbasen. 

Siden er den kun blevet dyrere, så i dag betragter jeg indholdet af min garage som en slags pensionsopsparing. 

1976 Porsche 911 Carrera 3.0, Ice Green

Standupkomiker og manuskriptforfatter.

Jeg havde en BMW M3, jeg gerne ville af med, og det er tit et cirkus med folk, der skambyder eller vil bytte med en gummibåd. Jeg ville have pengene eller en gammel 911’er, og jeg var netop ved at understrege det i en revidering af annoncen, da jeg modtog en henvendelse, fra en fyr, der ville høre, om jeg var interesseret i at bytte. 

Han havde nemlig en gammel Porsche 911 Carrera 3.0. En forholdsvis sjælden 911-model, som måske var lidt hårdt patineret, men det så jeg blot som en garanti for, at jeg ville få den brugt og ikke nusse for meget om den. Det holdt faktisk stik. Indtil jeg gav den en stor renovering, hvilket har resulteret i, at jeg nu bruger den lidt mindre, end jeg ønsker.

1998 BMW 523, bordeaux metal

Standupkomiker og manuskriptforfatter.

For nogle år siden fik jeg det tip, at hvis man skal have en brugt bil, skal man gå efter en bordeaux, for så er den altid i god stand. Det skyldes, at den fra ny er blevet solgt til en af de mest kedelige, konservative og regelrette typer, der har passet alle sine serviceeftersyn og generelt ikke kørt ret meget. 

Det holdt stik med den her, som er min, jeg vil ikke sige møgspand, men jeg skal altså have en bil, som ikke er for fin til, at jeg kan fylde den med haveaffald, tage hunden med og være ligeglad med, om de salter. Det er den her god til. 

Thomas Hartmann

(f. 1969) Debuterede som komiker i 1996, og siden har han optrådt i alverdens tv-programmer og lavet flere onemanshows. 

Sideløbende har han skrevet for andre komikere og været medforfatter på tv-succeser som ’Dolph & Wulff’ samt ’Jul på Vesterbro’ og mange andre projekter.