Optimismen er tilbage i bilbranchen. Det står klart efter årets biludstilling i Geneve. Vi har fundet de ti bedste nyheder fra udstillingen der er åben indtil 13. marts.
Se mere på de følgende sider.
Udfordreren: Alfa Romeo 4C
Egentlig skulle Alfa 4C have været en overraskelse men alligevel sivede rygterne. Som navnet antyder, er det tale om en lille 8C, men bemærk at bilen har centermotor, hvilket lover rigtig godt for køreegenskaberne, når bilen kommer om halvandet års tid.
I modsætning til 8C bliver det ikke i begrænset oplag, så spar trygt sammen. Med sin beskedne størrelse rækker den klassiske 1750 motor med godt 200 heste til en accelerationstid på under fem sekunder: Samtidig kan det betyde en pris under millionen og en giftig udfordring til Porsche Cayman og Co.
Euroman siger:
8C er logisk nok halvt så smuk som 8C, men stadig virkelig indbydende.
Gentlemanden: Aston Martin Virage
Havde det ikke været for den friske spring-venteligsten-over-lakering, var vi klar til at kåre Aston Martin-nyheden Virage til udstillingens mest konservative nyhed. Bilen er tiltænkt en placering mellem DB9 og DBS, men umiddelbart er det svært at se behovet, når man betænker, at englænderne også har den sprøde Vantage V12 i porteføljen.
Vi gætter på, at det i stedet handler om at tilbyde noget nyhedsværdi på markedet for superbiler, men hvorfor så lave en bil, der ligner DB9 så meget. Bag det nydelige ydre gemmer Virage på en V12 motor med 490 heste og topfart på 300 km/t.
Euroman siger:
Vi havde håbet på en folkelig One-77, i stedet fik vi en DB9-kloning. Umiddelbart skuffende...
Den dødfødte drøm: Bertone Jaguar B99 Concept
Bertone har snart tradition for at stjæle opmærksomheden i Geneve. Sidste år med en meget futuristisk hyldest til Alfa og i år med en tilsvarende retrospekt hilsen til Jaguar XJ-C. Den uhyre elegante kunne blive et elegant bud på en konkurrent til BMW 3-serie, og Mercedes C-klasse, men efter den i bedste fald moderat værdsatte S-type er englænderne nok færdige med retrobiler.
Desuden har mærkets formsprog taget en helt anden og lovende drejning under designchef Ian Calums ledelse, så B99 bliver næppe andet end et smukt koncept. I øvrigt udstyret med selvmordsdøre og en hybrid drivlinje, der er ligeså moderne, som designet er nostalgisk.
Euroman siger:
B99 er den smukkeste jaguar, du aldrig kommer til at se i produktion. Og en del smukkere end Bertones første Jaguar, Pirana, hvis du husker den...
Hovedstjernen: Lamborghini LP 700-4
Showets absolutte hovedattraktion er den nye topmodel fra Lamborghini. Aventador LP 700-4 er opkaldt efter en særlig modig spansk tyr og centralt placeret gemmer den da også på en oksestærk 6,5 liter motor med 12 cylindre og 700 hk, som bπringer det orange lyn fra 0-100 km/t på 2,9 sekunder og først stopper ved 350 km/t. Designmæssigt placerer den sig elegant mellem Gallardo og Countach, tidløst og umiskendeligt Lamborghini’sk.
Euroman siger:
Den kræver et stort ego, men gisp... Lamborghini er tilbage.
Hævneren: Mercedes C Coupé
Mercedes har længe kæmpet for at positionere deres C-klasse som en seriøs udfordrer til de mange yngre kunder, der pt foretrækker Audi og BMW. Bedømt på denne nye C-klasse coupé er tyskerne godt på vej, for i matsort lakering er det den yngste og lækreste lille tredørs Mercedes i mange år.
Tidligere har C-klassen budt på et rædselskabinet af såkaldte Sports Coupeer, hvilket synes at være Mercedes’ betegnelse for horeungen mellem en hatchback og en amputeret sedan. Den tradition gør den nye, faceliftede C-klasse op med, og det bør kunne stjæle kunder fra A5 og BMW 335i, som Mercedes’en i øvrigt ligner en hel del bagtil.
Euroman siger:
Mercedes har længe hævdet, at det var lige så unge som BMW. Først nu begynder vi at tro på det.
Den arrogante: Citroën Metropolis
Metropolis er i virkeligheden slet ingen nyhed, for konceptet, der er udviklet hos Citroëns afdeling i Shanghai, har prydet den franske pavillon på verdensudstillingen samme sted. Ikke desto mindre fik Metropolis stadig underkæberne til at hænge ved den europæiske debut
Med sin fuldendt arrogante og teknokratiske stil er Metropolis lige den topmodel, Citroën mangler. Den nuværende præsidentbil, C6, har i hvert fald aldrig slået til udenfor hjemlandet, og Metropolis kunne meget vel blive virkelighed under navnet DS6.
Euroman siger:
Storhedsvanvid har altid klædt franske topmodeller. Arkitekterne kan godt begynde at spare sammen.
Det grønne Z: Nissan Esflow
Klimavenlige sportsvogne har været en klar tendens på de senere års biludstillinger, men i år var der faktisk langt mellem de grønne lyn. En overraskende undtagelse er Nissans Esflow, der kan ses som en elektrisk hilsen til klassikeren Datsun 240Z.
Nissan er generelt godt kørende på el, ikke mindst takket være årets bil Europa, Leaf, men alligevel virker tanken om en virkeliggørelse af konceptet fjern. Esflow trækker på baghjulene via to el-motorer, monteret bag hver sit hjul. Tilsammen sender de bilen fra 0-100 km/t på omtrent fem sekunder, og har man en anderledes rolig speederfod, skulle den gå 240 km på en opladning.
Euroman siger:
Glem Leaf og giv os den her!
Den gladeste: Rinspeed BamBoo
Glæde er et vigtigt lille parameter i tidens biltrends, og den gladeste bil i Geneve var denne elektriske fortolkning af Citroën Mehari eller Renault Rodeo. Bag konceptet finder vi hjemmebanefavoritten Rinspeed, der selv beskriver BamBoo som en forvokset golf-vogn.
I givet fald bliver du hurtigste mand på banen, for BamBoo kører 120 km/t på toppen og rammer de første 50 på 4,5 sekund. Rækkevidden opgives til 105 km ved 90 km/t, rigeligt til en tur på stranden og hjem igen.
Euroman siger:
BamBoo er fjollet, men er det ikke lige, hvad vi trænger til?
Overleveren: Saab PhoeniX
Der var ikke mange der bed mærke i at Saab sidste år hentede Jason Castriota fra Ferrari, men nu bider den italiensk amerikanske bildesigner til gengæld fra sig. Og selv om det umiddelbart kunne se ud som om, svenskerne har glemt at briefe Castriota, hævder han, at konceptet PhoeniX netop er en hyldest til Saabs evne til at gå sine egne veje. At det så næppe bliver med en hybrid 2+2’er som PhoeniX er ingen vel i tvivl om, men om ikke andet vil elementer fra konceptet gå igen i den kommende Saab 9-3. Det glæder vi os til at se.
Euroman siger:
PhoeniX vækker opsigt, men ret beset er designet ikke så lidt af en rodebutik. Mon ikke Castriota har bedre tegninger gemt på kontoret i Trollhättan?
Den genfødte: VW Bulli
Allerede i 2001 var VW på banen med det genfødte rugbrød, men trods stor interesse realiserede tyskerne aldrig deres Microbus Concept. Nu prøver de så igen med den sjældent charmerende MPV Bulli, som er rugbrødets tyske kælenavn. Eller er det bare en Touran, der har røget pot? Fjern den tofarvede lakering og det store logo, og du har et godt bud på et nyt familieakvarium fra Wolfburg.
Indtil andet er bevidst, håber vi på en sommerglad hippiebus, tro mod konceptet med bænke i stedet for sæder og stort musikanlæg fra Fender. Perfekt til den urbane luksusflipper med sans for iscenesættelse, design og økologi. Bag nostalgien er Bulli nemlig en moderne elbil med lithium-ion batteri og 300 km rækkevidde.
Euroman siger:
Hold den tro mod konceptet, og vi elsker den. Lav den til en MPV, og vi hader den.