Verdens mest eksklusive biltræf: Det bedste fra Villa d’Este

Den forløbne weekend var BMW endnu engang vært for, hvad der må være verdens mest eksklusive biltræf – Concorso d’Eleganza på Villa d’Este ved Comosøen. Her er Christian Graus billeder og historie fra en tur i de klassiske bilers syvende himmel.

Verdens mest eksklusive biltræf: Det bedste fra Villa d’Este
Offentliggjort

Der er biltræf med hotdogs, fadøl og gamle Kadetter, og så er der Concorso d’Eleganza på Villa d’Este ved Comosøen. Stedet hvor Ralph Lauren og den slags typer udstiller deres biler og hvor du ikke bare tropper op med din Taunus.

Her udvælger en håndplukket jury hvert år de absolut mest velholdte og eksotiske klassiske biler fra alverdens samlinger. Det er en ære at få sin bil med, og skulle man endda være så heldig at vinde en pris, er det en blåstempling, der vil følge bilen for altid.

Her er biler, bygget i blot få eksemplarer, her er biler, som har vundet sagnomspundne racerløb, og her er biler, som har været kørt af baroner og hollywoodstjerner. Her er det bedste fra min tur til Villa d’Este.

1958 BMW 507

Som den perfekte vært overlader BMW gerne scenen til andre bilmærker. Høj klasse og det samme kan man sige om den enlige BMW i den officielle udstilling. En BMW 507 fra 1958, som Elvis Presley købte til verdens første Bondbabe Ursula Andress efter, at de havde spillet sammen i musicallen Fun in Alcapulco. Elvis havde derudover selv en 507’er, så han er formentlig den eneste i verden, der har købt to af de blot 248 producerede. Bilen er i øvrigt forsynet med en 3,168 liter V8-motor, der producerer 150 hestekræfter.

1968 Alfa Romeo 33/2 Stradale

Udstillingens måske smukkeste bil og vinder af publikumsprisen blev denne formfuldendte Alfa Romeo 33/2 Stradale. Navnet kunne indikere, at bilen er bygget til at gøre sig på almindelig vej, men intet kunne efter sigende være mere forkert.

Med sin to-liters V8 motor gik den for at være sin tids hurtigst accelererende biler, men også blandt de mindst komfortable. Samtidig kostede bilen, der er produceret i mindre end 20 eksemplarer 50% mindre end en Ferrari 275 GTB/4.

1951 Ferrari 212 Export

Blot to eksemplarer er produceret af denne åbne Ferrari 212, som er formgivet og specialbygget af Giovanni Michelotti og Alfredo Vignale. I baggrunden ses bilens ejer, den amerikanske milliardær Peter Kalikow, som blandt meget andet har ejet The New York Times og desuden er en erklæret Trump-støtte.

1971 Lamborghini Miura P400 SV og 1967 Iso Grifo GL 350

To af verdens efter min mening smukkeste sportsvogne parkeret lige ved siden af hinanden. Det sker næsten kun på Villa d’Este. Der er fx blot fire Miura’er i Danmark, og så vidt jeg ved ingen Iso’er. Begge biler er i øvrigt designet hos Bertone af henholdsvis Marcello Gandini (Miura) og Giorgetto Giugiaro, som i min optik kæmper om titlen som verdens bedste bildesigner nogensinde.

1965 Ferrari 500 Superfast

Årets tema på Concorso’en var Hollywood on the Lake, og derfor rummede udstillingen en række biler, associeret med filmbyen. Blandt dem denne Ferrari, som har tilhørt Peter Sellers. Bilen, der er nummer 25 ud af blot 36 producerede, hedder ikke Superfast for ingenting.

Med en topfart på 174 mph var den nemlig sin tids hurtigste serieproducerede bil. Peter Sellers valgte dog en mere komfortabel version af bilen, der dengang kostede det dobbelte af to ”normale” 12-cylindrede Ferrari’er.

1964 Aston Martin DB5

Hollywood-temaet bragte også denne DB5 på banen. Blot seks bilsamlere verden over ejer en original DB5 fra filmene og af disse biler har Sean Connery kun kørt de to. Det her er den ene, og derudover det en af de få film-DB’er, der er udstyret med Bonds pakke af særlige tricks som fx dækflænsere i hjulnavet. Bilen ejes i dag af den amerikanske bankmand Harry Yeaggy, der har sit eget bilmuseum i Ohio.

1953 Fiat 8V

Associerer du primært Fiat med rustudsatte pispotter, så lad lige blikket hvile på denne skønhed. Fiat 8V er dog ikke designet af Fiat selv men derimod af føromtalte Giovanni Michelotti og Alfredo Vignale. Ifølge ejeren Manfred Schweri fra Schweiz skulle den i øvrigt køre forfærdeligt, men flot ser den ud.

1964 Porsche Carrera GTS

Af alle efterstræbelsesværdige Porscher er Carrera GTS blandt de ypperste. Bilen er kendt for at gøre sig lige godt på racerbaner og landeveje. Netop dette eksemplar vandt således sin klasse i 1964-udgaven af Le Mans, og som det ses, er den indregistreret som en almindelig bil. Den firecylindrede centermotor leverer 180 hestekræfter og med en vægt på knap 650 kilo er det rigeligt.

2018 Ferrari SP38

Foruden de klassiske biler byder Concorso d’Eleganza også på en udstilling af prototyper. Min yndling er denne Ferrari SP38, designet af Flavio Manzoni og bygget i kun dette ene eksemplar til en særlig udvalgt kunde. Hvor nutidens Ferrari’er ofte er for svulstige til min smag, så er SP38 en old school Ferrari, designet helt lavt og med en perfekt afrundet forskærm, der minder om 70’er-ikoner som Berlinetta Boxer og 308 GTB.

2018 Mazda Vision Coupé

Et andet meget elegant koncept er denne Mazda, designet af Ikuo Maeda. Mazda skal i det hele taget have stor ros for deres design – også på deres almindelige biler – så måske vi kan håbe at se detaljer fra Vision Coupé på en kommende topmodel.

2018 BMW M8 Gran Coupe

Værterne fra BMW forspildte ikke chancen for at vise deres kommende topmodel – her præsenteret som konceptet M8 Grand Coupe, der lover godt for en kommende super GT-bil fra tyskerne. Derudover viste BMW også Rolls-Royces nye SUV Cullinan, som jo også er en del af BMW-familien.

LÆS OGSÅ: Henrik Fisker er aktuel med ny elbil: "Herovre går folk bankerot hele tiden"

LÆS OGSÅ: Graus anmeldelse af BMW X3 og X2: ”X2 er den mest køreglade af alle små SUV’er, men X3 vinder på pladsen”

LÆS OGSÅ: Graus anmeldelse af det koreanske GT-missil, Kia Stinger