Vil du køre på strøm? Sådan finder du den rigtige elbil til dine behov
Skal du have en ny bil, skal den være elektrisk. Måske kombineret med en benzinmotor i en plug-in hybrid, men optimalt set fuldt ud elektrisk. Christian Grau guider dig her til at vælge den rigtige elbil på et marked, der bare vokser og vokser.
Er elbilen den geniale løsning på verdens klimaproblemer?
Langt fra. Elbiler er ikke perfekte, og hele tanken om at vi kan omstille og dermed forbruge os ud af krisen ved at købe nyt kan nok bruge lidt eftertanke. Men skal du have en ny bil, så skal du gå efter en, der er elektrisk.
Nogle vil måske tænke, at udviklingen går for stærkt, og at teknologien bliver forældet hurtigt, men det er altså er sløjt argument for at vælge en fossil bil, som tiden strengt taget allerede er løbet fra. Og at vente på den næste elbil, der flytter grænserne, er som at vente på den næste iPhone. Der vil altid komme en ny, der er bedre lige om lidt, og kigger man på tidlige (og nu halvgamle) elbiler som Tesla Model S, Nissan Leaf og BMW i3 kan man se, at hverken batterierne eller teknologien på disse er mere forældet, end at der stadig er et marked for dem.
Annonse
Spørgsmålet er så bare, hvilken elbil du skal vælge?
Som altid afhænger det meget af dine behov. Ikke blot for plads og hensyn til økonomi, men også i form af en indsigt i hvordan du bruger bilen. At køre elbil kræver, at du planlægger din tur anderledes, og når du først har vænnet dig til det, kan det fungere for de fleste.
Men du kan ikke planlægge dig ud af det helvede, det vil være at vælge en elbil, hvis rækkevidde og ladehastighed ikke matcher dit køremønster og temperament. Samtidig er elpriserne på himmelflugt i denne tid, hvor der er krig og inflation. Men alligevel står elbilen økonomisk set stadig stærkt over for benzin- eller diesel-bilen, hvis blot du er opmærksom på, hvornår du sætter ladestikket i.
Her viser vi vej til nye elbiler, der, udover at transportere dig, også tilbyder lidt ekstra stil eller køreglæde.
Der findes retfærdigvis rigtig mange andre gode elbiler, så betragt dette som vores favoritter blandt de nyeste modeller.
Tre hverdagshelte
Annonse
Enhver idiot kan købe en Tesla eller en anden dyr elbil, men at finde en velfungerende, anstændigt udseende elbil, der ikke koster en formue, kan være lidt af en kunst.
Hyundai Ionic 5
Der er stadig dem, der rynker på næsen af Hyundai, men med Ionic 5 har koreanerne skabt en elbil, hvor konkurrenterne må misunde dem for både designet og mekanikken. Førstnævnte kan naturligvis altid diskuteres, men her får du rene linjer, gennemførte idéer og et væld af detaljer, der gør Ionic 5 flot og spændende at kigge på. Hvad teknikken angår, er det især ladekapaciteten på 220 kW, der skiller bilen ud, men rækkevidden er bestemt også godkendt.
Indvendigt er Hyundai’en ikke helt så lækker som udvendigt, og det er måske her, man fornemmer det koreanske ophav. Et renere kabinedesign, og så havde bilen været helt gennemført. Køremæssigt byder Ionic på solid komfort og hurtige accelerationer, men der skal mere raffinement i styretøj og undervogn for helt at indfri de løfter, som det knivskarpe look giver.
Pris: 355.000 kr.
Cupra Borne
En rigtig Volkwagens ID.3-konkurrent. Endda bygget på samme platform og med samme mekanik som Volkwagens elbil. Den ser dog hurtigere ud, og der er lidt Vestegn over de trimmede, bronzefarvede detaljer, men ret beset virker Borne mere gennemdesignet og mere lækker end ID.3.
Annonse
Når den så endda også er billigere, er den en tur rundt om forhandleren værd. Du sparer små 50.000 kroner på modellen med 204 hk, og prioriterer du rækkevidde, kan du endda får Borne med 77 kWh batteri til samme pris som en ID.3 med 58 kWh. På vejen føles Borne måske et nøk mere sporty end ID.3, men begge biler er velkørende og uhyggeligt tæt på hinanden.
Pris: Fra 320.000 kr.
Renault megane E-Tech
Leder du efter et alternativ til ID-familien og andre gængse valg, så er Megane E-Tech et godt bud. Ikke mindst kabinedesignet og materialevalget med perforerede lædersæder og fine detaljer er hævet over mange konkurrenter.
Ligeledes er eksteriørdesignet harmonisk og elegant uden at forsøge at stjæle showet, som mange andre elbiler er tilbøjelige til. En lækker feature er, at bilen lader med 22 kW i en hjemmelader – altså typisk dobbelt så hurtigt som andre elbiler. I en hurtiglader får du 130 kW, som derimod ikke er mere end almindeligt okay.
Køremæssigt er det især den høje komfort, der får point, men fordi bilen er relativt let, føles den også levende og opvakt. Megane fås med to batteristørrelser, hvor kun det ’store’ 60 kWh-batteri med over 400 kilometers rækkevidde giver mening. Alt i alt en elbil, der fortjener langt større udbredelse.
Pris: Fra 350.000 kr. med det anbefalede batteri.
Tre med ekstra god plads
En skøn ting ved elbiler er, at jo større bilen er, jo nemmere er den at elektrificere, og jo mindre vil køreegenskaberne typisk lide under den øgede vægt fra batterierne.
Volkswagen ID.Buzz
Årtiets mest hypede bilnyhed kommer fra Volkswagen, der med ID.Buzz genopliver det gode gamle rugbrød. Vel at mærke uden at gå retro, men derimod i form af en topmoderne og mere kompakt kassevogn end det historiske ophav. Således ligger referencen primært i den tofarvede lakering, der desværre lægger yderligere 22.000 kroner til den i forvejen høje startpris. Dermed ikke sagt, at bilen er prissat for højt, men blot at den i hvert fald svigter sit historiske ophav ved at være for dyr til folket.
Til gengæld er den lige så avanceret, som rugbrødet var primitivt. Volkswagen har tidligere haft bøvl med softwaren i deres ID-serie, men Buzz har den seneste version og har således automatisk parkering med hukommelse og en autopilot, der korresponderer med informationen fra andre køretøjer og på den måde altid søger at placere bilen, hvor trafikken flyder bedst. Hertil kommer digital instrumentering og en drivlinje med 204 hk, 417 kilometers rækkevidde og en ladekapacitet på 170 kW.
Køremæssigt minder den om ID.4, som den deler platform med – blot med den forskel, at Buzz naturligvis føles større og mere busagtig. Man sidder højt og fornemmer bilens vægt, men man får også stor komfort og en anstændig accelerationstid på 10,2 sekunder fra 0 til 100 km/t.
I første omgang tilbydes bilen som van og som en meget rummelig fempersoners personbil. Senere kommer en 25 centimeter længere version med en tredje sæderække, og i 2025 kommer camperversionen California med fuld møblering og endnu større batteri. Kan du ikke vente, tilbyder Volkswagen allerede nu en camper-pakke med køkken og formstøbt madras til den almindelige ID.Buzz.
Pris: Fra 490.000 kroner.
BMW iX
BMW’s største elbil deler vandene. Der er dem, der finder det bombastiske design maskulint og magtfuldt, og dem, der bare synes, at iX ligner en Peugeot 5008 for rambuktyve. At bilen skal regnes for en topmodel, vidner kabinen om. Lyseblåt tekstil, der kunne være hentet fra en 70'er-Citroên, møder røgfarvet krystalglas og ulakeret, trykfølsomt træ med integrerede knapper. Det er nytænkning og ud af en skøn, excentrisk tangent, der står i kontrast til eksteriørets macho-stil.
Som topmodel kunne man til gengæld godt have ønsket sig et større batteri og en bedre rækkevidde end de 76,6 kWh og 425 kilometer, der tilbydes til startprisen. På vejen udmærker iX sig med sin støjfri kabine, sit kraftoverskud og sin komfort. Den høje vægt på 2,4 tons og det (for en BMW) lidt døde styretøj begrænser evnerne som sportsvogn, men iX går stadig fra 0 til 100 km/t på 6,1 sekund.
Pris: 750.000 kr.
Mercedes EQB 350
EQB er elbilversionen af den populære familieflytter GLB, og på imponerende vis er det lykkedes at finde plads til batterierne uden at formindske bagagerumspladsen eller siddekomforten. Det betyder, at du kan tilkøbe en tredje sæderække eller nyde godt af det rummelige bagagerum.
Samtidig får du en maskulin og sporty familieflytter med 292 hk, firehjulstræk og en accelerationstid på 6,2 sekund til samme pris som en ID.Buzz. Eller du kan spare omtrent 40.000 og nøjes med en EQB 300.
Under alle omstændigheder får du en velkørende, komfortabel og maskulint indrettet SUV med stjerne på rattet. En svaghed er ladekapaciteten på 100 kW, som ikke kan siges at være mere end ok.
Bilen sender dig dog stadig videre fra hurtigladeren på en god halv time, så med mindre du kører mange lange ture, går det nok. Rækkevidden er opgivet til optimalt 420 kilometer.
Pris: 436.000 kr.
Tre hurtige
De fleste elbiler tilbyder hurtige accelerationer og højt bundtræk, men på grund af batteriernes høje vægt er det de færreste, der kan matche den balance og de køreegenskaber, der er i en brændstofdrevet sportsvogn. Her er ikke desto mindre tre, der kommer tæt på.
Porsche Taycan Sport Turismo GTS
Indtil Mercedes EQS så dagens lys, var Taycan formentlig verdens bedste elbil. Nu gør den elektriske S-klasse Porsche rangen stridig på komfort, lækkerhed og effektivitet, men Taycan er stadig den måske bedst balancerede og mest sporty elbil på markedet.
Sport Turismo, der er den seneste variant, er reelt udformet som en stationcar, og står der GTS på bagklappen forener den sine praktiske egenskaber med en yderligere hurtighed, der sender Porschen fra 0 til 100 km/t på 3,3 sekunder.
Hertil kommer et vejgreb, der minder om en sugekop, og et styretøj med den helt rigtige Porsche-præcision og vægt. Taycan er stadig mere GT end sportsvogn, men overflødiggør enhver skelen til den tilsvarende Panamera med benzinmotor. Skal du have en Porsche med plads til familien, bør det være en Taycan, og mindre end en GTS kan sagtens gøre det.
Pris: 1.400.000 kr. for en GTS
Mercedes EQE 53 AMG
EQE er Mercedes’ bud på en elektrisk E-klasse. Bilen, de fleste kender som taxa, men her udformet som en lille EQS, der er Mercedes’ elektriske topmodel. Det betyder et opgør mod den konservatisme, der ellers er mærkets adelsmærke, men til gengæld giver dråbeformen en ekstremt effektiv elbil med en rækkevidde på op til 645 kilometer.
På AMG-versionen har man dog valgt at brænde noget rækkevidde af for at få en lynhurtig sedan i bedste AMG-stil. Med anstændige 518 kilometer er rækkevidden dog stadig i den pæne ende, mens accelerationstiden kan klemmes helt ned i 3,3 sekunder i den hurtigste version.
AMG er synonym med håndbyggede motorer, der brøler, men her må du nøjes med elmotor og surrogat-lyd. Det har sine øjeblikke, men kan heldigvis slås fra. Effekten er opgivet til 687 hk, og vi kører den kort efter deadline denne gang, så glæd dig til en anmeldelse i et senere nummer af Euroman.
Pris: 1.155.000 kr.
BMW i4 M50
BMW laver lækre elbiler, og de kører alle sammen godt, men i4 kører som en ’normal’ BMW. Det vil sige lavt tyngdepunkt, baghjulstræk, fast styretøj og godt med feedback. Samtidig ligner den en 4-serie Grand Coupé, så her er en elektrisk BMW til dem, der gerne vil have en BMW. Indvendigt har man taget den lange, rektangulære skærm fra iX og skabt en digitaliseret kabine, der stadig føles som et klassisk BMW-cockpit med alle funktioner vendt mod føreren.
Du kan få en i4 med 340 hk fra 480.000 kroner, hvilket ikke er galt for så meget BMW, men skal den være rigtig hurtig, skal du tage en M50 med 544 hk. Så får du en accelerationstid på 3,9 sekunder og en topfart på 225 km/t. Rækkevidden er på 513 kilometer, og bilen lader med op til 200 kW.
Alt i alt en bil, der føles lige så meget som en BMW, som en Taycan føles som en Porsche. Her blot med den forskel, at BMW’en føles som en 3-serie, der er DNA’et for al BMW, mens Taycan føles som en Panamera, altså en GT-vogn fra Porsche.
Pris: 600.000 kr.
Tre små
Små elbiler har små batterier. Det giver udfordringer i forhold til rækkevidde, men kører du primært korte ture, og har du ikke travlt, når du kører langt, kan en lille elbil sagtens fungere.
Opel Mokka e
Opel. Det lugter lidt af stavgangsferie på Madeira, men efter det oversete tyske mærke er kommet ind i Stellantis-familien med Fiat, Peugeot og Citroen, har Opel fået et nyt, markant formsprog med kærlige hilsner til 70’ernes succeser som fx Opel Manta.
Mokka er den smarteste eksponent for den nye stil og noget så sjældent som en bil, der gør sig godt i skriggrøn lakering. Under huden har den en velkendt elektrisk drivline, som også findes i Peugeot e3008, Citroen C4 og andre populære elbiler fra Stellantis. Det betyder 136 hk, 50 kWh batteri og en rækkevidde på officielt 324 kilometer.
Ladekapaciteten er på 100 kW, hvilket betyder, at du kan lade fra 0 til 80 procent på en god halv times tid. Køremæssigt er styretøjet til den døde side, men bilen balancerer godt og kører rigtig fint. En væsentlig indvending er pladsen på bagsædet, som kun egner sig til små børn.
Pris: Fra 310.000 kr.
Fiat 500e
En Fiat 500 med 118 hk; det lyder sjovt, og den elektriske Fiat ser også lidt mere muskuløs ud end sin fossile søster. 0-100 klares på 9,5 sekunder, hvilket er hurtigt for en Fiat, men elbilens helt store fortrin er fraværet af den motorstøj, som normalt er et stort minus i 500. Også fordi styretøjet er passivt, og fordi bilens tyngdepunkt føles højt.
Den helt store sten i skoen er dog rækkevidden, som selv med det store batteri blot er på 300 kilometer og i praksis vil ligge langt under på en kold dag. Men kan du affinde dig med begrænsningerne, og skal du aldrig på tværs af landet, eller er du bare vild med pauser, så bliver det svært at finde en mere stilfuld lille elbil.
Pris: Fra 250.000 kr. med det anbefalede batteri.
Peugeot e208
Samme mekanik som Opel Mokka, men lidt længere rækkevidde. Det fine ved Peugeot e208 er, at den ligner en 205 GTI, og den har omtrent også lige så mange hestekræfter som den ikoniske firserraket. Blot er e208 tungere, hvilket tynger køreegenskaberne, men den er stadig frisk og kører anstændigt underholdende. Og så er det en pæn, lidt overset elbil til en skarp pris.
Pris: Fra 305.000 kr.
Tre vi glæder os til
Der er hele tiden nye spændende elbiler lige om hjørnet. Her er de tre, vi ser mest frem til at prøvekøre her og nu.
Rivian R1S
Rivian er et nyt, amerikansk bilmærke dedikeret til eksklusiv outdoor – jagt, trekking og camping. Eller det er i hvert fald ånden i mærket, der drømmer om at tage en bil, som ikke gør skade på naturen, ud i netop naturen. I praksis er den selvfølgelig dømt til at ende i forstæderne, hvor den ligner alle rige familiers elektriske alternativ til en Range Rover. I første omgang kommer bilen dog som en pickup R1T, der formentlig dækker over Rivian 1 Truck, men snart efter følger SUV’en R1S, der mere ligner noget, som kan slå an på vores breddegrader.
Dimensionerne er store og designet bombastisk, men det passer godt til en amerikansk SUV, og så byder bilerne på et utal af smarte løsninger, som fx mulighed for at tilkøbe et campingkøkken i hulrummet mellem ladet og kabinen på R1T.
Efter en hypet børsintroduktion røg Rivian som mange andre producenter ind i leveringsproblemer, og det kostede på kursen, men amerikanerne producerer og leverer i USA, så der er håb om, at planen holder, og at den snart kommer til Europa.
Pris: Ukendt
Fisker Ocean
Skal dette være lykkens gang for Henrik Fisker?
Den danske bildesigner og producent var plug-in-pioner med den smukke luksuscoupé Karma, men drømmen døde, da en vigtig underleverandør gik konkurs. Det gav et omdømme, der ikke efterlader plads til flere svigt, men Fiskers nye bil, Ocean, ser også meget lovende ud. I stedet for at angribe markedet fra toppen med en dyr bil for de få, har Fisker tegnet en kompakt SUV, der passer lige ind i mellemklassen, hvor der sælges allerflest elbiler.
Bilen, der ventes sidst på året, ser endda knivskarp ud, og her tænker vi ikke kun på det detaljerige design, men også på, at bilen introduceres med en startpris på 325.000 kroner. Her får du en rækkevidde på 440 kilometer.
Går du et udstyrsniveau op, rammer rækkevidden 610 kilometer. Ikke underligt, at forudbestillingerne er væltet ind hos Fisker, og kan bilen leve op til løfterne, når det gælder præstationer, kvalitet, pris og levering, så ligner det en stor succes. Omvendt skal der ikke gå meget galt, før hundekoblet af branchefolk vil kaste sig frådende over ellers altid ambitiøse Fisker.
Pris: 445.000 kr.
Polestar 3
Kinesiske Polestar har på ingen tid erobret en god bid af elbilmarkedet. Måske fordi de er lidt svenske i ascendanten, men afgjort også fordi deres første elbil, Polestar 2, er godt skruet sammen, både bogstaveligt og når det gælder design, funktion og køreegenskaber. Med Polestar 3 er potentialet endnu større, fordi der er tale om en SUV med mere plads og anvendelighed.
Bilen bygges på samme platform som den kommende Volvo XC90, men får samme mekanik som Polestar 2. Det vil typisk sige 408 hk og firehjulstræk i den mest solgte model. Hertil kommer et stort batteri på 103 kWh, som skulle give bilen en rækkevidde på op mod 600 kilometer. Omvendt betyder det også, at den bliver dyrere end Polestar 2 og formentlig også bliver ramt lidt hårdere af de danske afgifter.
Polestar 3 er blevet præsenteret for nylig, og man kan bestille den, men Polestar har endnu ikke meldt ud, hvornår vi kan forvente at se den på gaderne herhjemme.
Pris: Fra 560.000 kroner
Drømmebilen
Blandt de mest hypede af de spritnye elbiler finder vi Lucid, som måske kan vise sig at give alle konkurrenterne baghjul.
Lucid er endnu en amerikansk elbilproducent i den eksklusive ende af markedet. Deres første bil, Air, ligner en rigtig Tesla-dræber, men også noget, der kan blive en konkurrent til Mercedes EQS. Præcis som sidstnævnte er Air designet uhyre aerodynamisk, hvilket ifølge Lucid giver en rækkevidde på op mod 800 kilometer.
Det er i versionen Dream Edition Range med 19-tommer fælge, at Lucid kører længst, og måske er det ikke underligt, at skytset er rettet mod Tesla Model S, som Lucids grundlægger og administrerende direktør Peter Rawlinson var chefingeniør for – og som ’kun’ har en rækkevidde på 634 kilometer.
Lucid Air fås med op over 1.100 hestekræfter, hvilket giver en accelerationstid på 2,7 sekunder fra 0-100 km/t. På samme vis som Rivian producerer og leverer Lucid biler i USA, og de har allerede åbnet deres første butik i Europa og planlægger at rulle ud på mange flere markeder ud i løbet af de kommende år.
En sten i skoen er, at Lucid finansieres af saudiarabiske investeringer, hvilket bør kunne give lidt modvind trods den ellers ringe luftmodstand.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.