Volvo XC90: Så mangler vi bare kaviar og champagne
XC90 er den første Volvo, som er udviklet 100 % af det kinesiske ejerskab Geely. Måske derfor sætter den nye standarder for, hvor luksuriøs og velkonstrueret en svensk bil kan være. Christian Grau har kørt den nye SUV.
Volvo – kan det blive mere svensk, tænker mange. Ja, det kan det, og du behøver hverken drikke tynd øl eller hælde æblemos på din hotdog for at finde eksempler. Kig blot på den nye Volvo XC90. Det er den første Volvo, som er udviklet helt fra bunden af det kinesiske overherredømme Geely. Er den så blevet mindre svensk? Ja – eller rettere sagt, nu er den kun svensk på den gode måde. Altså når det handler om stil, sikkerhed og underspillet, overdådig luksus. Når det gælder finish, mekanik og design, er XC90 til gengæld tysk-inspireret, og når det gælder betjening, er den næsten som en Tesla.
Hvad er det nye?
Den nye XC90 har været længe på vej. Forgængeren er fra 2002, så det var mildt sagt også på tide. Som belønning for tålmodigheden får du en helt ny bil. Nye motorer, nye gearkasser, nyt design og ny lækker betjening. Ja, det er ikke bare nyt, det er nytænkt – i hvert fald hvis vi taler svensk og kinesisk tanke-virksomhed.
Lad os starte med designet. XC90 har en genkendelig fortolkning af de karakteristiske høje, snoede baglygter. Den har også en stejl bagende og en stor køler, som traditionen foreskriver, men ellers ser den mere tysk ud end længe. Kig blot på LED-lygterne foran. Indvendig er den derimod udpræget nordisk med matte træpaneler, lyst læder og minimalistisk design. Alle funktioner er samlet på en mellemstor touchscreen, og måske derfor er der kælet for de få knapper, der er tilbage. Ikke mindst startknappen, der minder om en russisk vielsesring og drejes som en nøgle, når motoren skal startes.
Under kølerhjelmen har Volvo skelet til Tyskland og monteret en firecylindret dieselmaskine med bi-turbo, velsagtens inspireret af BMW. Under alle omstændigheder er det en effektiv sag, der kombinerer 470 Nm træk med en brændstoføkonomi på over 17 km/l. Ikke dårligt af en syvpersoners gigant med over to tons på vægten.
Hvordan kører den?
Man kunne frygte, at XC90 var tilsvarende tung i sin opførsel, men den styrer let og præcist uden krængning eller voldsom vægtforskydning, når du går ind i et sving. Tyngdepunktet er selvsagt til den høje side, men bilen føles fast og adræt. Især hvis du sætter Drive Mode-knappen i Dynamic, hvor bilen accelererer fra 0 til 100 km/t på 7,8 sekunder, men også i komfort, hvor den smidige ottetrins automatgearkasse kommer til sin ret. Eneste indvending herfra er lidt diesellyd, når du virkelig sparker til den, men ellers er bilen bemærkelsesværdig lydløs.
Hertil kommer de mange sikkerhedssystemer – automatisk nødbremse, vognbaneassistent osv. – der har det med at virke lidt hysteriske i deres iver efter at vise, hvad de kan. Apropos sikkerhed må vi også knytte en sarkastisk bemærkning til den Tesla-inspirerede touchscreen-betjening, der sparer en masse knapper, men også tager absurd meget fokus fra vejen, uanset om du skal stille sædevarmen, skifte radiokanal eller afdugge forruden. Volvo har sat sig som mål, at ingen må miste livet i en XC90 – det er også primært dem udenfor, vi er bekymrede for.
Hvad siger vi til det?
Volvo XC90 er intet mindre end en svensk-kinesisk magtdemonstration. Med sit design, sin finish og sit materialevalg ligger den ikke bare tæt på de bedste tyskere. Den er måske endda et nøk foran, men det vil kræve en mere subtil sammenligning at afgøre. Her og nu nøjes vi med at fastslå, at den store bid af Sverige, der stadig gemmer sig i XC90, er den bedste bid.
Volvo XC90
Motor: 2,0 liter, twin turbo diesel
Hestekræfter: 225 hk
Moment: 470 Nm v. 1.750 omdr./min.
Tophastighed: 250 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 7,8 sek.
Benzinøkonomi: 17,2 km/l (EU-norm)
CO2-udledning: 152 g/km-Pris 999.000 kr.
Karakter ++++++
LÆS OGSÅ: Mustang er folkets sportsvogn: Fyrig, muskuløs og meget udholdende
LÆS OGSÅ: 10 klassiske biler du ikke taber penge på
LÆS OGSÅ: En firehjulstrækker jeg faktisk kan lide