Med anden generation af BMW’s svære toer har den kompakte coupé-SUV fået mere kant. Samtidig er den blevet elektrisk, hvilket betyder, at navnet nu er iX2. Christian Grau har kørt den selvsikre nyhed.
DET VRIMLER MED MODELLER og varianter i BMW’s produktportefølje. Alle kender en 3-serie, en 5-serie og en X5, men hvor mange kan lige se en X2 for sig? Indtil for nylig var det den sporty variant af BMW’s mindste SUV, X1. Ikke helt så høj, men ondere og bredere at se på.
Det var en bil, der aldrig helt fandt sit store publikum, og det skal der laves om på. Så med den nye generation, der introduceres dette forår, er X2 blevet til en decideret coupé-SUV. Og fordi det også er en elbil, hedder den nu iX2. Det er nok sådan, vi kommer til at se den i Danmark, selvom den også fås i brændstofdrevne varianter.
Som elbil starter prisen på 430.000 kroner inklusiv en lang liste med standardudstyr. Parkeringsassistent, nøglefri betjening, head-up-display og andre rare ting, man normalt betaler ekstra for hos BMW. I en tid med priskrig, hvor alle ender i en Tesla Y, og hvor du alternativt kan få en kæmpe Xpeng G9 til 480.000, er det måske ikke nok til at stjæle markedet. Men det her er en BMW, den er skruet godt sammen, og den har en kæmpe bagklap, hvilket er det, der får folk til at vælge Tesla Y i stedet for Model 3.
Annonse
DESIGN KAN ALTID diskuteres, og jeg er personligt ikke fan af coupé-SUV’er, men ved siden af Model Y ligner iX2 Taj Mahal i solopgangens rødlige skær. Fronten er høj og dynamisk – især hvis du tilkøber en M-pakke til 24.000 kroner. Bagenden er skarp med sine store markante baglygter, og profilen er … ja, det er så coupé-SUV med en kraftig, fremadskudt C-stolpe.
Jeg ville skele gevaldigt til at spare 10.000 kroner og gå med SUV’en iX1, men iX2 har karakter, og når en SUV ikke er stor, kan man agitere for, at den i stedet får noget sportyness med en coupéformet silhuet. Især når det ikke går mere end marginalt udover pladsen på hverken bagsædet eller i bagagerummet.
Jeg kigger på iX2 og skiftevis anerkender og hader den. Så snart man får lidt vinkel på, er den nogenlunde vellykket – skråt bagfra, skråt forfra, skråt ovenfra. Vinduessilhuetten gør den skarp, C-stolpen gør den lidt tung i røven. Men kedelig bliver den aldrig, og det taler altid til designets fordel.
INDVENDIGT ER DEN nem at elske. Tysk grundighed og BMW’sk fokus på førerpladsen.
Man sidder godt i den, alting virker gedigent, og skærmløsningen er et no bullshit-koncept, der hurtigt og intuitivt sender dig det rigtige sted hen i menuen. Som supplement har du et par knapper i den svævende midterkonsol og i rattet.
Har du kørt BMW før, vil du føle dig hjemme, og ellers er det nemt at komme i gang. At midterkonsollen dermed bliver lidt dobbelt og lidt rodet, fordi der nærmest er to etager: den med knapperne, der også fungerer som armlæn, og så et åbent opbevaringsrum med kopholder og telefonholdet nedenunder, det er en lille æstetisk streg i regningen.
Annonse
Bag rattet – som i dette tilfælde er tykt og læderindbundet med en rød markering klokken 12 – føles iX2 meget BMW’sk. Det er altid en god følelse i en bil, og det fine ved BMW’s elbiler er netop, at de som få andre producenter har formået at få deres køreoplevelse med over i den elektriske verden.
En elektrisk VW føles ikke, som VW føltes før, en Mercedes heller ikke i samme grad, og mange elbiler mangler i det hele taget noget følelse, men ikke BMW. Om det er iX3, en i4, en i5 eller hvad det er, så kan du mærke, at du sidder i en BMW. Styretøjets fasthed, feedbacken fra det, og oplevelsen af baghjulene skubber bilen gennem svinget. Det føles godt, og den trækker godt.
TESTBILEN ER EN M30 med 313 hestekræfter og en startpris på 505.000 kroner. Der findes også en M20 med 204 hestekræfter, som koster fra 430.000 kroner, og det er vel rigeligt, men M30 har et bundtræk på 490 Nm, næsten dobbelt så meget som M20, og det mærker man. Den spurter ud af starthullerne og laver 0-100 km/t på 5,6 sekunder.
Det er der mange elbiler, der kan, men få – i særdeleshed SUV’er – balancerer kræfterne så fint som undervognen i iX2. Samtidig er den ultrakomfortabel, når du bare vil cruise bedøvet mod målet. Der er lidt vindstøj i høj fart – eller også er det bare stormen, der står ind på karrosseriet under min forblæste prøvekørsel. Det er under alle omstændigheder ikke noget, der generer, blot en konstatering.
Og så er vi fremme ved det punkt, hvor linjerne trækkes op, og idéen om BMW iX2 faktisk slet ikke ser så dum ud, som selve bilen gør betragtet direkte fra siden. Ja okay, smag og behag.
Jeg hælder til at tage en iX1 i stedet, selvom små SUV’er også er lidt sørgelige, men du får mere karakter i en iX2. Og hvor en iX1 ret åbenlyst signalerer, at du ikke havde råd til en X3 og slet ikke en X5, så står iX2 takket være sit særegne design mere i sin egen ret. Hertil kommer, at den kører rigtig godt og har den store bagklap, som alle danskere foretrækker.
At ingen af varianterne så kommer over 456 kilometer i rækkevidde, må man tage med. Skal du langt, lader den med op til 205 kW, så alt i alt er den elektriske side af sagen anstændig uden at være mere end det.
Annonse
Det er en bil, du skal vælge for designet og for køremåden, og fordi alting bare fungerer upåklageligt. Herunder assistentsystemerne, der kan være plagsomme i mange moderne biler. Derfor ender vi på fire meget store stjerner til denne selvsikre nyhed.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.