Mange elbiler mangler følelse, men ikke denne BMW
Med anden generation af BMW’s svære toer har den kompakte coupé-SUV fået mere kant. Samtidig er den blevet elektrisk, hvilket betyder, at navnet nu er iX2. Christian Grau har kørt den selvsikre nyhed.
DET VRIMLER MED MODELLER og varianter i BMW’s produktportefølje. Alle kender en 3-serie, en 5-serie og en X5, men hvor mange kan lige se en X2 for sig? Indtil for nylig var det den sporty variant af BMW’s mindste SUV, X1. Ikke helt så høj, men ondere og bredere at se på.
Det var en bil, der aldrig helt fandt sit store publikum, og det skal der laves om på. Så med den nye generation, der introduceres dette forår, er X2 blevet til en decideret coupé-SUV. Og fordi det også er en elbil, hedder den nu iX2. Det er nok sådan, vi kommer til at se den i Danmark, selvom den også fås i brændstofdrevne varianter.
Som elbil starter prisen på 430.000 kroner inklusiv en lang liste med standardudstyr. Parkeringsassistent, nøglefri betjening, head-up-display og andre rare ting, man normalt betaler ekstra for hos BMW. I en tid med priskrig, hvor alle ender i en Tesla Y, og hvor du alternativt kan få en kæmpe Xpeng G9 til 480.000, er det måske ikke nok til at stjæle markedet. Men det her er en BMW, den er skruet godt sammen, og den har en kæmpe bagklap, hvilket er det, der får folk til at vælge Tesla Y i stedet for Model 3.
DESIGN KAN ALTID diskuteres, og jeg er personligt ikke fan af coupé-SUV’er, men ved siden af Model Y ligner iX2 Taj Mahal i solopgangens rødlige skær. Fronten er høj og dynamisk – især hvis du tilkøber en M-pakke til 24.000 kroner. Bagenden er skarp med sine store markante baglygter, og profilen er … ja, det er så coupé-SUV med en kraftig, fremadskudt C-stolpe.