Marco Evaristti har i årtier været kendt på den danske kunstscene, og han æstetiske fornemmelse går igen i hans auto-cv. For ham kan biler nemlig godt være kunst, men det er langtfra alle modeller, der opnår den status.
“En Tesla kan ikke være kunst, fordi designet er ligegyldigt om fem år. Der er mange ligegyldige biler, men der er nogle, som holder. Det er bare ikke så tit, at der kommer en lækker bil,” siger Marco Evaristti.
“Alt er så futuristisk i formgivningen i dag, og ser man det i et fremtidsperspektiv, vil de linjer blive gammeldags om fem år. Der skal være tidløshed i en konstruktion.”
I det nye afsnit af podcasten ’Graus garage’ med Euromans motorredaktør, Christian Grau, fortæller kunstneren Marco Evaristti om sine biler gennem karrieren, som i stor grad kan kategoriseres som ’klassiske biler’.
I 2000 købte han fx en 1978 Ferrari 308 GTB, selvom det italienske bilmærke i virkeligheden ikke er hans fortrukne.
“Jeg er ikke vild med Ferrari. Der er for meget pornografi i deres linjer. Ikke fordi jeg har noget imod porno, men – med al respekt til dem, som holder meget af Ferrari – det er for kitsch. Jeg købte den, fordi jeg som barn havde en drøm om at eje en hurtig bil. Og der hvor jeg voksede op (i Chile, red.), der var Ferrari drengedrømmen.”
Siden vendte Evaristti sit blik mod Porsche, og han har ejet intet mindre end syv modeller.
“En Porsche er klassisk. Det er en gammelmandsbil.”
Du kan høre mange flere historier i afsnittet, der er nummer fem i rækken. Du kan høre det på Egmonts podcast-app Talk Town eller i toppen af artiklen.
Du kan også lytte til det første afsnit med Jacob Riising her, det andet med Johan Wohlert her, tredje afsnit med Emil Thorup her og fjerde afsnit med Johan Bülow her.