Provo-kunstner skabte røre med betonbyggeri – nu hyldes han for sit visionære arbejde

’Gentoftes grimmeste hus’ døbte møbelkunstner Poul Henningsen selv sin bolig. I podcasten ’Møbelmestrene’ kan du blive klogere på multitalentet og forløberen for det moderne hjem, PH.

Provo-kunstner skabte røre med betonbyggeri – nu hyldes han for sit visionære arbejde
Offentliggjort

De fleste kender ham som Danmarks førende lampemager. Men Poul Henningsen var meget mere end det: Blandt andet en af sin tids mest visionære tænkere, både når det gjaldt kvindefrigørelse, seksualitet og arkitektur, står det klart i en ny podcast om Danmarkshistoriens største designikoner.

I midten af 1930’erne tegnede PH sit eget hus i Gentofte. En stor, upoleret betonklods med rå facader og en kælderdør, der vendte ud mod vejen, så hverken skrald eller vasketøj kunne gemmes af vejen. Naboerne var mildest talt ikke begejstrede, og flere vendte demonstrativt ansigtet væk, når de passerede ’Gentoftes grimmeste hus’, som PH selv kaldte familiens bolig.

Men der var selvfølgelig en mening med galskaben. PH var dybt optaget af at vise, at man med moderne materialer, som f.eks. betonklodser, kunne bygge både billigere og hurtigere til gavn for alle danskere. Hidtil havde mange familier levet som sild i en tønde i små, usunde boliger i storbyen. Huset i Gentofte var PH’s nytænkende bud på, hvordan det moderne hjem kunne tage sig ud. Og en fuckfinger til det konservative status quo-elskende borgerskab.

Det moderne liv krævede nye rammer, og som noget helt nyt inddelte han boligen i en børne- og forældreafdeling med opholdsstue og spisestue som det samlende midtpunkt. Også datteren Berta og sønnen Simon fik deres eget værelse, for både børn og forældre havde ret til et privatliv, mente PH.