Vi har talt med Danmarks største Oris-mand
I det nyeste afsnit af vores ur-podcast ’Watch Me’, der hylder ur-nørderiet gennem venskabelige samtaler, har Euromans ur-redaktør Brian Lykke sat den danske ur-samler og Oris-entusiast Jasper Nielsen stævne til en snak om hans årelange fascination af det schweiziske ur-mærke.
Foto: Mathias Frejdahl Marker
Sponsoreret af Oris
Brian: ”Selvom Oris er et gammelt brand fra 1904, er det ikke særlig velkendt i Danmark. Hvor stammer din kærlighed til mærket fra?”
Jasper: ”Jeg har altid haft en forkærlighed for teknik og mekanik i ure, og der ramte Oris en nerve i mig. Det var også i en prisklasse, hvor jeg kunne være med, og mange af urene var i en større størrelse, der passede til mine store hænder. Hele deres filosofi og måden, som de griber deres virksomhed an på, ligger også godt i tråd med mine egne værdier.”
Brian: ”Nu nævner du deres filosofier. Hvordan vil du beskrive dem?”
Jasper: ”Både i forhold til bæredygtighed og især maritime miljøer gør Oris en indsats for at passe på naturen, hvilket også er vigtigt for mig. For eksempel har de en hel serie i deres dykkerurslinje ’Auquis’, hvor urskiverne er lavet af plastik, der er opsamlet i havet.”
Brian: ”De urskiver ser ret vilde ud.”
Jasper: ”Ja, og hver skive er også unik. Mange ur-entusiaster leder efter det sjældne produkt, som ingen andre har. Det får man i høj grad med ’Aquis’-uret, fordi den flerfarvede plastik giver hver urskive sit eget udtryk.
Det er vigtigt, at større virksomheder er bevidste om ikke at efterlade et for stort aftryk på klimaet, og at de bruger deres penge og magt ordentligt. Der, synes jeg, at Oris evner at få omsat deres indflydelse med støttende initiativer til blandt andet genetableringer af koralreve og beskyttelser af floddeltaer i Afrika, mens de i Danmark har lavet et ur, hvor salgsoverskuddet støtter Vadehavet.”
Brian: ”Hvad er det Oris kan, som ingen andre kan?”
Jasper: ”De lægger mange kræfter i at ramme deres fanbase med arrangementer hos forhandlere af deres ure for at skabe fælleskabsmiljøer blandt Oris-tilhængere. Desuden har brandet også lavet ’Oris Clean Up Day’ i samarbejde med bådudlejningsfirmaet GoBoat, hvor man sejler rundt i København og samler skrald op fra vandet.”
Brian: ”Så trods den digitale tid, vi lever i, samler de folk med et Oris-ur om håndleddet fysisk?”
Jasper: ”Ja, det gør de. Indtil videre kun i København, men der kommer flere arrangementer både i Jylland, på Fyn og på resten af Sjælland.”
Lyt til det nye afsnit af ’Watch Me’ gratis på alle podcastplatforme og se med på Euromans YouTube-kanal og euroman.dk.
Se, hvad vi ellers skriver om: Ure