Lars Trier Mogensen: 'Selfies har vundet frem som den mest dominerende kommunikationsform i moderne, dansk politik'

Lars Trier Mogensen: "Selfies har vundet frem som den mest dominerende kommunikationsform i moderne, dansk politik"

Toppolitikerne elsker deres selfie-portrætter på sociale medier, hvor de hyldes af Hr. og fru Ligusterhæk. For at fremstå mere umiddelbare og anti-elitære dyrker politikerne i stigende grad den trygge folkelighed.

Offentliggjort

Lars Trier Mogensen: "Selfies har vundet frem som den mest dominerende kommunikationsform i moderne, dansk politik"

Hør artiklen læst op her.

Smilet er den korteste vej til vælgerne. De mest populære toppolitikere stirrer stadig oftere ind i kameraet på mobiltelefonen og spørger selvforelsket: ”Lille spejl i hånden der, hvem er den mest folkelige i landet her?” Og svaret kommer prompte: ”Ingen i verden er dejlig som du.”

Selfies har vundet frem som den mest dominerende kommunikationsform i moderne, dansk politik. Rent teknisk favoriseres foto-opslag af algoritmerne på de sociale medier, og hvad kunne dog være mere indbydende end et snapshot fra politikernes trummerum i dagligdagen?

Ikke meget at dømme ud fra engagementet. De flade og uskarpe selvportrætter rummer nemlig den perfekte blanding af autenticitet og interaktion. Eller i hvert fald en forførende illusion om ægte folkelighed og direkte kontakt mellem politikere og borgere.

Som kontrast til de etablerede mediers kritiske filter byder de billedbårne sociale medier sig til som et attraktivt og ufarligt alternativ, hvor politikerne selv er i fuld kontrol over budskaberne, og de umiddelbare reaktioner er i altovervejende grad positive. Politikerne bliver celebrities i deres egen boble af fans og loyale aficionados.

Særligt statsminister Mette Frederiksen har effektivt formået at opbygge noget nær en personkult på Instagram og Facebook. Hun får øjeblikkeligt tusinder af likes, når hun lægger et hjemligt foto op af sig selv med en kortfattet og ikke mindst hyggelig billedtekst. Her handler det om makrel-madder, sønnen Magne og farmors bageopskrifter.

Som et særsyn for en toppolitiker kan Mette Frederiksen ligefrem lufte familiens vasketøj i fuld offentlighed, uden at det på nogen måder skaber politiske problemer. Tværtimod har de private billeder været en afgørende faktor bag iscenesættelsen af statsministeren som en ny form for landsmoderskikkelse under den langtrukne coronakrise.

Andre politikere bruger mere skarpe udtryk: Højrefløjens dronninger, Inger Støjberg og Pernille Vermund, krydrer som regel deres selfie-opslag med krasse pointer, og har som få andre i Danmark evnet at udnytte sociale medier som en platform for bramfri debat.

Billedet af Inger Støjberg med en kæmpe lagkage i anledning af udlændingestramning nr. 50 hører til blandt de mest diskuterede opslag på Facebook: En børnefødselsdag for vrede voksne. Men selv de mest polemiske opslag er ofte iklædt en uhøjtidelig fremtoning. Det skal helst være lidt hyggeligt her i Danmark.

Toppolitikernes foretrukne SoMe-platform

Mette Frederiksen: 374.000 følgere på Instagram

Lars Løkke Rasmussen: 197.500 følgere på Twitter

Inger Støjberg: 165.000 følgere på Facebook

Partiledere på Instagram

Jakob Ellemann-Jensen: 24.100 følgere

Søren Pape Poulsen: 17.200 følgere

Pernille Skipper: 45.200 følgere

Pernille Vermund: 31.400 følgere

Kristian Thulesen Dahl: 1.441 følgere

Vælgerne skal kunne spejle sig i politikernes hverdag og trivielle skærmydsler, og derigennem betragte Mette Frederiksen, Inger Støjberg og Pernille Vermund som ordinære mennesker, der er, som folk er flest. Heri adskiller den politiske selfie sig markant fra influencer-verdenen.

Mens den veltrænede bikini-model vil signalere uopnåelig skønhed, og foodie-fotoet skal udstille gastronomisk ekvilibrisme, trækker politiker-selfien på en radikal anden æstetik, grimhedens æstetik. Alt, hvad der er cool, dyrt og avanceret skal skrælles fra, til fordel for et demonstrativt usnobbet image.

Den tilstræbte middelmådighed er dog ikke udtryk for, at toppolitikernes folkelige selvfremstilling er improviseret eller uden budget. ”Det er dyrt at se så billig ud,” som countrystjernen Dolly Parton ynder at sige til sine koncerter. Statsminister Mette Frederiksen har således fået tilført sin rådgiverstab ekstra ekspertise udi kunsten at fremtræde anti-elitær på sociale medier.

Tankevækkende nok lykkedes det aldrig for daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt at udnytte selfie-faktoren, dengang hun turnerede landet rundt i stilig spadseredragt. Hendes Gucci-taske var ligefrem et problem. Først da hun senere gik fuld Vestegn, og nu er begyndt at optræde mere prollet sammen med rapperen Tessa, har Thorning-Schmidt fået sit folkelige gennembrud.

Selv ikke det ultimative scoop gjorde underværker. I 2013 til mindehøjtideligheden for Nelson Mandela i Sydafrika lykkedes det for Helle Thorning-Schmidt at tage en selfie sammen med USA’s præsident Barack Obama og Storbritanniens premierminister David Cameron. Men straks efter blev hun kritiseret for at have optrådt respektløst ved en begravelse. Nej, magten må ikke stråle nedad fra de folkevalgte her i landet.

Politisk kommunikation i et lille og jævnt land som Danmark, hvor vælgerne typisk reagerer negativt på en for stor afstand mellem magthavere og borgere, handler ikke om at udstråle eksklusivitet, men stik modsat om at repræsentere den laveste fællesnævner. Og netop derfor er den discount-agtige selfie-kultur slået så effektivt igennem blandt de største stemmeslugere.

De få mandlige politikere, der har favnet de fagre nye muligheder, er kendetegnede ved være at de mindst velklædte. Venstres tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen, som ingen nogensinde har beskyldt for at være pyntesyg, har succes med at kommunikere via rystede videoer, hvor han står ubarberet i slidte jeans, træt hoodie og taler til sine mange følgere.

Janteloven bliver løbende sat på billeder – som i et tilbudskatalog fra et lokalt supermarked. I stedet for at blive fotograferet med en baby, som ellers tidligere var hofnummeret for ambitiøse magtpolitikere, er skramlede selvportrætter i dag blevet smutvejen til vælgernes hjerter. Og der er ingen tvivl om, at det virker.

I dagens spektakulære skuespilsamfund er det efterhånden kun de politikere, som kan finde ud af at iscenesætte sig selv med selfies, der eksisterer som ægte mennesker i vælgernes bevidsthed.

Skæg eller ballade

Hvis man stadig tumler rundt med en blanding af tømmermænd og abstinenser efter Donald Trumps forsvundne raseriudbrud på Twitter, er det tid til at prøve noget nyt – måske også noget helt andet end de danske leverpostejspolitikere? Mest underspillet på en overlegen måde træder Canadas 49-årige premierminister Justin Trudeau frem. På Instagram-kontoen @justinpjtrudeau sidder han med gråsprængt corona-skæg og gør sig lækker på en stadig mere George Clooney-agtig måde, let krydret med franske fraser og kosmopolitiske bonmoter. Hvis man alligevel ikke kan slippe trangen til ballade, er den ultimative børnevoksne, Storbritanniens 56-årige premierminister Boris Johnson, det bedste bud. På Instagram-kontoen @borisjohnsonuk kører han sit alt andet end velfriserede trip, der til tider rummer samme frækhed som Trump, blot mere begavet elegant og med dybstegt, britisk sarkasme.