Lars Trier Mogensen: 'Selfies har vundet frem som den mest dominerende kommunikationsform i moderne, dansk politik'

Lars Trier Mogensen: "Selfies har vundet frem som den mest dominerende kommunikationsform i moderne, dansk politik"

Toppolitikerne elsker deres selfie-portrætter på sociale medier, hvor de hyldes af Hr. og fru Ligusterhæk. For at fremstå mere umiddelbare og anti-elitære dyrker politikerne i stigende grad den trygge folkelighed.

Offentliggjort

Smilet er den korteste vej til vælgerne. De mest populære toppolitikere stirrer stadig oftere ind i kameraet på mobiltelefonen og spørger selvforelsket: ”Lille spejl i hånden der, hvem er den mest folkelige i landet her?” Og svaret kommer prompte: ”Ingen i verden er dejlig som du.”

Selfies har vundet frem som den mest dominerende kommunikationsform i moderne, dansk politik. Rent teknisk favoriseres foto-opslag af algoritmerne på de sociale medier, og hvad kunne dog være mere indbydende end et snapshot fra politikernes trummerum i dagligdagen?

Ikke meget at dømme ud fra engagementet. De flade og uskarpe selvportrætter rummer nemlig den perfekte blanding af autenticitet og interaktion. Eller i hvert fald en forførende illusion om ægte folkelighed og direkte kontakt mellem politikere og borgere.

Som kontrast til de etablerede mediers kritiske filter byder de billedbårne sociale medier sig til som et attraktivt og ufarligt alternativ, hvor politikerne selv er i fuld kontrol over budskaberne, og de umiddelbare reaktioner er i altovervejende grad positive. Politikerne bliver celebrities i deres egen boble af fans og loyale aficionados.