Bjarke Ingels: ”Vi kommer ud af coronakrisen bedre klædt på til at handle, når det gælder klimaforandringerne”

Den danske stjernearkitekt har været med til at bygge fremtidssceneriet i HBO-serien ’Westworld’. Men hvordan ser han verden efter den global pandemi har ramt os?

Bjarke Ingels: ”Vi kommer ud af coronakrisen bedre klædt på til at handle, når det gælder klimaforandringerne”
Offentliggjort

En førerløs lufttaxa letter fra en stor katamaran. Taxaen flyver ind over Los Angeles, og i horisonten er der en bygning, som Bjarke Ingels kan genkende. En bygning, som han står bag.

Han er ikke passager i lufttaxaen, for selvom han er en mand med fokus på fremtiden, så er flyvende køretøjer som bekendt stadig ikke en realitet (endnu). Nej, arkitekten sidder bag en skærm og ser første afsnit af tredje sæson af HBO-serien ’Westworld’, der udspiller sig i slutningen af det 21. århundrede.

Den tredje sæson af den fremtidsskuende serie er, paradoksalt nok, optaget i 2019 - året, hvor Ridley Scott i ’Blade Runner’ forestillede sig Los Angeles som en syredryppende dystopi. Den klassiske fremtidsforudsigelse fra fiktionen om en verden, der er brudt fuldstændigt sammen, er ikke blevet en realitet. Men langt fra er vi alligevel ikke. Store dele af kloden er lukket på grund af en global pandemi, og verdensøkonomien vånder og vender sig.

Med den nye sæson af ’Westworld’ har Bjarke Ingels i samarbejde med seriens skabere Jonathan Nolan og Lisa Joy forsøgt at skabe, hvad der kunne være en plausibel og æstetisk interessant udgave af fremtidens storby. Han er endt som fremtidskonsulent på ’Westworld’ af flere årsager. Han er venner med Jonathan Nolan og Lisa Joy, og så har Bjarke Ingels mere end en gang lagt navn til projekter, der har futuristiske ambitioner - ’The Woven City’ for foden af Mt. Fuji skal huse ansatte i bilgiganten Toyota og være et studie i, hvordan fremtiden ser ud for bymæssig mobilitet. En by i den arabiske ørken skal udgøre en realistisk model over, hvordan livet på Mars vil være. Et tog, der med 1100 kilometer i timen og på bare 12 minutter kan transportere passagerer fra Abu Dhabi til Dubai, skal være fremtidens transportform.